2436, 05 SEP 1997

BERLINSKA AFERA

GUSENJE BEOGRADA

Autobusi, poklon grada Berlina do daljnjeg ce nocivati na granici, sto ce povecati prihode Saveznoj upravi carina. Dnevni troskovi zadrzavanja autobusa iznose 4 000 maraka

Cetvrti dan iscekivanja razresenja sudbine deset poklonjenih autobusa iz Berlina zaustavljenih na granicnom prelazu Kelebija, prokomentarisao je za NIN Ljubomir Andjelkovic, potpredsednik beogradske vlade: "Ovo je najobicniji cirkus i ja bih bio najsrecniji da u njemu ne ucestvujem. Rec je o najtuznijem cirkusu na svetu. Covek moze samo da padne u ocaj i place."

Da ce nadmudrivanje izmedju predstavnika gradskih vlasti i drzave potrajati, bilo je jasno jos po dolasku ovih autobusa u nedelju proslog vikenda. Vec tada su carinici obavestili predstavnike Beograda, koji su bili u pratnji autobusa, da i pored svih dozvola koje poseduju, krajnje odobrenje za njihov uvoz mogu da daju samo Slobodan Milosevic, predsednik SRJ, i Mihalj Kertes, direktor Savezne uprave carina. Zoran Novakovic iz Sekretarijata za sport Skupstine grada izjavio je: "Pokusavali smo da uspostavimo kontakt sa Mihaljem Kertesom, ali nam je sluzbenik carine preneo da je on na pecanju."

Ljubomir Andjelkovic tvrdi da su autobusi na granicu dosli sa svim potrebnim dokumentima osim maglovitog "Kertes-Naloga". Autobusi ce do daljnjeg nocivati na granici, sto ce povecati prihode Saveznoj upravi carina. Dnevni troskovi zadrzavanja autobusa iznose 4 000 maraka (1 000 za lezarinu i 3 000 za potrebe pratnje).

Gospodin Kertes ipak nije uspeo da se duze pozabavi pecanjem. Posle buke koja se digla u medijima morao je da se oglasi. U formi saopstenja koje je prenela agencija Tanjug, on je javnosti objasnio da u vreme prispeca na granicni prelaz ovlascena spediterska firma nije carinicima predala ni najosnovnija dokumenta, te da prema odluci savezne vlade autobuse treba da uveze grad Beograd, a ne privatnik. "Sve druge tvrdnje i pokusaji pritiska na Saveznu upravu carina ocigledno imaju politicku pozadinu i u funkciji su predizbornih aktivnosti, sto Savezna uprava carina ne moze da prihvati."

Ljubomir Andjelkovic pak tvrdi da je Skupstina grada morala da angazuje firmu "Jugosped" i "Kompakt" koje obavljaju poslove speditera i uvoza, jer sama nije registrovana za bavljenje spoljnotrgovinskim poslovima. Podseca da je Kertes imao drugo misljenje kada je uvoznik tramvaja za grad Beograd bio "Sartrid-Jugometal" i da nije pravio nikakve probleme pri prolasku slepera sa svercovanim cigaretama i kafom. Nas sagovornik ovakvo ponasanje tumaci kao deo predizborne kampanje leve koalicije: "Ovim se kaznjavaju Beogradjani koji na proslim izborima nisu glasali za SPS."

U medjuvremenu, maltretirani vozaci GSP-a vratili su se kucama posle dve noci koje su proveli na granici. Neki od njih nesvesno su demantovali Aleksandra Djordjevica, odbornika SRS u Skupstini Beograda, koji je izjavio da mu nije jasno zbog cega mediji toliko paznje poklanjaju nemackim autobusima koji su "bili namenjeni nemackom otpadu". Jedan od vozaca koji su posle 1 600 kilometara puta bez ikakvog zastoja dovezli autobuse do granice rekao je: "Ovako dobar autobus odavno nisam vozio. Cast 'Ikarbusovim', ali ovi 'Mercedesovi' i trinaest godina stari mnogo su bolji."

Odmah po dolasku vozaca Strukovni sindikat GSP-a izdao je saopstenje u kojem se, izmedju ostalog, konstatuje kako je GSP "Beograd" postao poligon politickih razracunavanja pojedinih partija i stranaka pred same izbore. U saopstenju se osudjuje postupak Savezne uprave carina, kako zbog maltretiranja radnika, tako i zbog ogromne materijalne stete. "Za svaku osudu je i postupak gradonacelnika Beograda koji je sebi dozvolio luksuz da znajuci da nema sve potrebne papire, posalje radnike u avanturu."

Pred zakljucenje ovog broja Zoran Djindjic je u Skupstini grada za vozace GSP-a organizovao koktel kojem je prisustvovao i Vilfred Gruber, nemacki ambasador u Beogradu. On je izrazio cudjenje sto je "slucaj berlinskih autobusa prerastao u politicki slucaj". Gradonacelnik je rekao da bi u Beograd trebalo do zime da stigne kontingent od jos stotinak poklonjenih autobusa iz Svedske, Francuske, Belgije... Sa akcijom ce se, medjutim, sacekati dok se ne resi sudbina nemackog poklona.

Poslednja vest sa granicnog prelaza Kelebija glasi da vragolani iz carine insistiraju na atestohomologaciji, odnosno tehnickom testu kojim bi se utvrdilo da li autobusi odgovaraju nasim ulicama.

Potpredsednik gradske vlade nemocno sleze ramenima: "Zar njihov predjeni put od 1 600 kilometara bez ijednog kvara nije dokaz da su vozila potpuno ispravna? Da ja odlucujem, protestna kolona gradjana u automobilima vec bi dosla do Kelebije. Siguran sam da bi Beogradjane podrzali i stanovnici svih usputnih mesta."

Autobuska afera polako prerasta u medjunarodni incident. Sve je vise onih koji tvrde da ce poklon grada Berlina Beogradjanima camiti na granici sve do zavrsetka izbora. Kakve kazne nam tek slede, kad nismo zasluzili voznju cak ni polovnim autobusima?

MARIJANA MILOSAVLjEVIC



Copyright © 1996 NIN, Yugoslavia
All Rights Reserved.