2461, 26 FEB 1998

(nastavak sa prve strane)

CEKAJUCI FOTELjE

VLADA ILI IKEBANA

Iako ce pripadnici armije setaca, koji su protekle zime vozili slalome izmedju plavih kordona, policijskih dzipova i uterivaca istine, biti pomalo razocarani sto su dobro poznata lica odlucila da udju u institucije sistema ne bi li iznutra promenila sistem, razlozi za optimizam postoje. Mandatar ce sazvati jos dve ture konsultacija i sva je prilika da ce za mesec dana Srbija saznati da li ima vladu i ko je ostao u bloku demokratske opozicije. Opozicionar neizlecivo zarazen virusom demokratije i reformi pozdravio je pregovore o Marjanovicevoj vladi, jer ce se njihovim okoncanjem na politickoj pozornici upaliti svetla.

U izjavi za NIN, sef poslanickog kluba Srpskog pokreta obnove i predstavnik te stranke u konsultacijama o novoj vladi Milan Mikovic procenjuje da ce sve dileme o sastavu nove vlade biti razresene do sredine marta i potvrdjuje rezerve SPO-a prema njenom mandataru. "Smatramo da su izborom Mirka Marjanovica drasticno suzene mogucnosti za istinsku podelu vlasti, za sta se SPO zalaze. Mi, medjutim, smatramo da je cak i izbor mandatara manje znacajan od programa koje ta vlada mora da realizuje. Predstavnici SPO-a nijednog trenutka nisu bili u zabludi da ce se na taj nacin promeniti vlast, ali istovremeno smatramo da to jeste veoma bitan korak ka promeni vlasti u zemlji", dodaje Mikovic.

Tvrdnje predstavnika Srpskog pokreta obnove da je za njih od kadrovskih resenja mnogo vazniji program, koji se, opet, ne moze realizovati bez postene podele vlasti, deluju prilicno zbunjujuce. Suoceni sa stanovitim otporom clanstva, posebno onog iz Sumadije, vrh SPO-a je morao da salje ohrabrujuce poruke svojim buducim partnerima i istovremeno umiruje sopstvenu bazu. Imenovanje Marjanovica je, medjutim, uhvatilo obnovitelje u raskoraku - tesko je uci u njegovu vladu, jos teze je cekati nove izbore. Iako savremeni ljudi veruju u svakojaka cudesa, iscelitelje, klonirane ljude, automobile na vodeni pogon, tesko je poverovati da ce covek koji je na sednicima vlade najcesce izgovarao misao "jeba ga ti" i podsecao na drugovanja sa Breznjevom i njegovom decom biti sef pokreta obnove Srbije.

Od ucesnika u konsultacijama se, takodje, moze saznati da se devet tacaka jedinstva tumaci dijametralno razlicito na Kadinjaci i Ravnoj gori. U istorijskom Milutinovicevom programu, koji su prihvatile obe strane, demokratizacija zemlje nalazi se na petom, a pravna drzava na sedmom mestu.

Socijalisti su, takodje, glasanje u beogradskoj skupstini kojim su, zajedno sa SPO-om, odbranili manjinsku vladu od napada demokrata i radikala, shvatili samo kao uvod u pregovore o vladi. U izvorima bliskim levoj koaliciji se navodi da ce od SPO-a biti zatrazeno da podrzi manjinsku vladu sa zajednickim programom, dok ce zauzvrat dobiti lokalnu vlast na raspolaganje. Levi blok ce jednostavno SPO-u dati sve sto moze da se da, pod malim uslovom da se centralna vlast ne sme ugroziti.

Potpredsednik Nove demokratije Radivoje Lazarevic neposredno nakon konsultacija sa Marjanovicem za NIN ocenjuje da postoji spremnost obe strane za "istorijski sporazum demokratske levice i demokratske desnice koje bi radile na ostvarivanju tri cilja: ukidanje spoljnog zida sankcija, ekonomske reforme i ukljucivanje u evropske integracione tokove". "Mislim da ce vlada, u koju bi pored SPS-a, JUL-a, ND usli SPO i Savez vojvodjanskih Madjara, biti formirana i da ce trajati duze nego sto se to prizeljkuje", kaze Lazarevic.

Cinjenica da je lider trece clanice nepobedive koalicije na izborima za 20 poslanika u Vecu republika zauzeo 21. mesto, govori da starije sestre, ipak, nisu bile odusevljene ulogom Dusana Mihajlovica u pregovorima o programu, vladi i postenoj podeli vlasti. Edukativni samar lideru Nove demokratije oznacio je kraj posrednicke misije izmedju Socijalisticke partije Srbije i Srpskog pokreta obnove i pocetak potpuno otvorene partije pokera u kojoj nijedna strana nece imato pravo na blef ili dzokera u levom rukavu.

"Levicari su poceli da podsecaju pregovarace na to ko ih je stvorio. Njihova strategija odnosi se na sirenje informacija o kontaktima sa radikalima i Djindjicem na jednoj strani i podsecanje da bi SPO mogao da izgubi Beograd i sve poslovne prostore u Srbiji, ukoliko bude bio previse zahtevan. Najomiljenija pretnja im je, svakako, raspisivanje vanrednih izbora", kaze izvor NIN-a blizak levoj koaliciji. Odluka o raspisivanju vanrednih izbora bice doneta u krajnjoj nuzdi jer se levicari ne osecaju previse sigurno i procenjuju da bi ono sto je ostalo od radnicke klase bespovratno otislo u zagrljaj radikalima, dok bi bojkotasi prikupili znacajan broj razocaranih glasaca. Svi ucesnici u konsultacijama postigli su saglasnost samo o konstataciji da postoji opasnost od socijalnih nemira

Odgovori na pitanja hoce li i kada biti koalicione vlade, da li ce ona biti istinska koalicija ili ce SPO u njoj igrati ulogu ikebane pre svega zavisi od sposobnosti jugoslovenskog predsednika da na saveznom nivou instalira onakve poluge vlasti kakve je imao i na Andricevom vencu. Neugodno saznanje da Milosevic sa sobom nosi svu vlast i kada krstari po Egejskom moru, potvrdjeno je operacijom marginalizovanja republickih institucija u kojoj se predsednik Srbije najcesce vidja na izbledelim predizbornim plakatima, a republicka vlada dozivljava da joj se stenogrami razvlace po senzacionalistickim listovima. Ukoliko se izmedju Beograda i Podgorice sledecih meseci, ipak, uspostavi neka tajna veza, moze se ocekivati potpuni prenos vlasti na savezni nivo. Milosevic bi, u tom slucaju, vaspostavio saveznu drzavnu bezbednost i policiju, jugoslovensku radio-televiziju i uskladio republicko i savezno pravosudje tako sto bi ono prvo izdahnulo. Zato se i ne treba iznenaditi ukoliko Srpski pokret obnove dobije resor finansija, policije ili mesta glavnog i odgovornog urednika Bastilje ili "Bazara". To bi bio najozbiljniji znak da se vladar iz Uzicke 13 odlucio na selidbu.

Fenomenoloska razmatranja o novoj konfiguraciji srbijanske politicke scene ce, izgleda, morati da ustupe mesto trivijalnim pitanjima o raspodeli finansijske moci odnosno ravnomernoj distribuciji apanaze svim podviznicima nacionalnog preporoda. Bespostedna borba protiv kriminala i ostalih zloupotreba nekoliko sponzora levice, koji su iznenada osetili potrebu za samostalnoscu, najavljuje da ce sastavljac lista izvoznika deviza i uvoznika cigareta, nafte, i ostalih deficitarnih proizvoda morati da rezervise nova mesta. Kako ce se, dakle, podeliti novac, mogla bi da glasi deseta tacka Milutinovicevog programa od koje zavisi da li ce Srbija dobiti novu vladu ili jos jedne demokratske i fer izbore.

Devet tacaka narodnog jedinstva

1 - Nacionalni i drzavni interesi (jedinstvena i stabilna Srbija-jaka Jugoslavija, Kosovo i Metohija neotudjivi deo Srbije i unutrasnje pitanje nase zemlje, sprovodjenje Dejtonskog sporazuma, jacanje Republike Srpske i ostvarivanje brojnih veza sa Srbijom i SR Jugoslavijom, vracanje clanskih prava SRJ u medjunarodnim organizacijama i institucijama, aktivno postavljanje prema integracionim procesima u Evropi i dalje unapredjivanje dobrosusedskih odnosa i regionalne saradnje);

2 - Ujedinjenje svih ljudskih, materijalnih i duhovnih snaga za dobrobit Srbije i njenih gradjana (Skupstina ce prilikom formiranja vlade doneti Deklaraciju o narodnom jedinstvu);

3 - Ekonomske reforme u cilju ubrzanog privrednog razvoja i povecanja standarda gradjana;

4 - Aktivna socijalna politika i solidarnost sa socijalno najugrozenijim gradjanima i porodicama;

5 - Dalja demokratizacija Srbije po standardima razvijenih parlamentarnih demokratija;

6 - Svojinska transformacija privrede uz kontrolu parlamenta i javnosti;

7 - Pravna drzava (efikasna, jaka i dobro organizovana u sluzbi svih gradjana);

8 - Odlucna borba protiv kriminala;

9 - Mediji (slobodni i odgovorni prema proklamovanim normama i vrednostima - za istinu u informisanju).

BATIC BACEVIC



Copyright © 1996 NIN, Yugoslavia
All Rights Reserved.