2481, JUL 16 1998

(nastavak sa prve strane)

NATO NAD SRBIJOM

SKINUTA VOJNA TAJNA

Americko ratno vazduhoplovstvo zazire od pet jugoslovenskih samohodnih raketnih pukova; to je postalo vidljivo kad su nasi RV i PVO, prvi put posle 1945, objavili formaciju

Otkako je proslog meseca, prvi put posle Drugog svetskog rata, Vojska Jugoslavije objavila detaljnu formaciju Ratnog vazduhoplovstva i Protivvazdusne odbrane, postalo je jasno sta u Jugoslaviji izaziva najvece postovanje NATO avijacije i predstavlja pristojno sredstvo odvracanja. Formacija je objavljena povodom odrzavanja ovogodisnjeg aeromitinga na batajnickom aerodromu, a sadrzi popis svih korpusa, brigada, pukova, avijacijskih i helikopterskih eskadrila u sastavu RV i PVO, sa opisom naoruzanja koje poseduju.

Ukupan broj borbenih aviona razlicitih tipova u RV i PVO iznosi 155, a jurisnih helikoptera ima 53. Ovakvo brojno stanje borbenih letelica je rezultat primene Sporazuma o podregionalnoj kontroli naoruzanja koji je, pod pokroviteljstvom OEBS-a, potpisan 14. juna 1996. godine u Firenci. Sporazum su potpisale SRJ, Bosna i Hercegovina, Republika Hrvatska, Federacija BiH i Republika Srpska, kao jednu od obaveza za uspostavljanje mera stabilizacije u regionu proisteklu iz Dejtonskog sporazuma. Vazno je naglasiti da je konacan broj borbenih aviona i jurisnih helikoptera, prihvacen sporazumom, predlozila jugoslovenska strana prema sopstvenoj proceni potreba odbrane, opsteg stanja u regionu i mogucnosti obnavljanja naoruzanja u narednom periodu. Poredjenja radi, Hrvatska je po Sporazumu dobila pravo na 62 borbena aviona i 21 jurisni helikopter, Federacija BiH 41 i 14, a Republika Srpska 21 i 7.

Delte, Vitezovi, Gromovi...

Snage RV i PVO, vidimo u formaciji, dejstvuju u okviru dva korpusa: PVO i vazduhoplovnog i dve nezavisne eskadrile - 677. transportne i 353. izvidjacke. Lovacka avijacija je rasporedjena u cetiri eskadrile, od kojih po dve cine jedan lovacki avijacijski puk - 204. baziran na aerodromu Batajnica kod Beograda i 83. baziran na aerodromu Pristina. Eskadrile pored formacijskih oznaka imaju i imena, po ugledu na druga ratna vazduhoplovstva u svetu. U Batajnici se nalaze 126. eskadrila "Delta" naoruzana avionima MiG-21bis i 127. eskadrila "Vitezovi" naoruzana avionima MiG-29. U Pristini lete pripadnici 123. eskadrile "Lavovi" i 124. eskadrile "Gromovi" na avionima MiG-21bis.

Avijacija namenjena za podrsku jedinicama kopnene vojske i ratne mornarice, takozvana jurisna i lovacko-bombarderska avijacija, naoruzana avionima "orao" i G-4 "supergaleb" okupljena je u 172. avijacijskoj brigadi baziranoj na aerodromu Golubovci kod Podgorice i 98. lovacko-bombarderskom avijacijskom puku baziranom na aerodromu Ladjevci kod Kraljeva, dok je jedna eskadrila iz tog puka, poznati "Kurjaci sa Usca", locirana na batajnickom aerodromu. Svi vazduhoplovci u sastavu RV i PVO, borbeni i neborbeni, rasporedjeni su u ukupno osamnaest eskadrila.

U sastavu korpusa PVO, pored pomenutih lovackih aviona, nalaze se i raketne jedinice, kao i 126. brigada vazdusnog osmatranja, javljanja i navodjenja, zaduzena za prikupljanje i obradu podataka o situaciji u vazdusnom prostoru i automatizovano upravljanje raketnim sistemima. Postoje dve vrste raketnih jedinica; 250. raketna brigada i 450. raketni puk naoruzani su stacionarnim raketnim sistemima "neva". Prva jedinica je namenjena za odbranu Beograda, a druga za odbranu sireg podrucja Kraljeva. Druga vrsta raketnih jedinica su samohodni raketni pukovi, naoruzani mobilnim raketnim sistemima "kub-M". Pet ovakvih pukova - 60, 230, 240, 310. i 311 - brani teritoriju SRJ.

Nocna mora NATO-a

Od sve navedene tehnike poslednjih pet pukova izaziva najvecu paznju zapadnih vojnih analiticara. Razlozi za to leze pre svega u nameri NATO-a da razvije model intervencije u kriznim podrucjima po kome glavni udar na neprijatelja, brzo i efikasno, treba da obavi vazduhoplovstvo, bez velikih gubitaka i u najkracem mogucem roku, sa dobitnim ishodom. Takav scenario je primenjen u Zalivskom ratu protiv Iraka 1991, a i u NATO intervencijama 1994. u Republici Srpskoj Krajini i 1995. u Republici Srpskoj.

U Zalivskom ratu, bez obzira na desetine hiljada izvidjackih, obavestajnih i letova za nadziranje teritorije, saveznicke snage najcesce nisu uspevale da lociraju pokretne lansere sa kojih je Irak ispaljivao balisticke rakete zemlja-zemlja tipa "skad" na gradove u Saudijskoj Arabiji i Izraelu. Zato je, posebno u oruzanim snagama SAD, prioritetan postao razvoj tehnologije koja na regularnoj osnovi (znaci sistematicno, a ne slucajno) otkriva pokretne lansere raketa stacionirane u dubini teritorije neprijatelja.

Taj prioritet je pojacan kada je sredinom 1995. protivvazdusna odbrana Republike Srpske raketom "kub-M" sa pokretnog lansera oborila avion F-16 americkog ratnog vazduhoplovstva u patroli nad Bosnom. Dogadjaj je imao ozbiljne implikacije u americkim oruzanim snagama. Cak je i tadasnji nacelnik americkog zdruzenog generalstaba, general Dzon Salikasvili pozivan pred Kongres da svedoci o tome kako je avion oboren. Salikasvili je tom prilikom izjavio: "Nismo imali nikakvih obavestajnih podataka o postojanju aktivne pretnje... Nikada nije otkriven PVO polozaj u toj oblasti." Za razliku od njega, vrhovni komandant NATO-a za Evropu, u to vreme americki general Dzordz Dzulvan, opisao je oblast kao: "...okruzenje visoke pretnje. U regionu postoji integrisani raketni sistem zemlja-vazduh." Mobilni raketni sistem "kub-M" nacinio je pometnju medju najvisim americkim vojnim rukovodiocima.

"Kub-M", poznat i kao SA-6 u NATO-sistemu oznacavanja, uvezen je u Jugoslaviju iz Sovjetskog Saveza pre punih dvadeset godina. Na lansirnom vozilu se nalaze tri radarski vodjene rakete zemlja-vazduh koje pogadjaju do daljina od oko 25 kilometara i do otprilike 10 kilometara visine. Rusija je u protekle dve decenije razvila nove, jos savremenije sisteme, ali u analizama americkih oruzanih snaga kao velika pretnja gotovo uvek se spominje SA-6 zato sto ga koristi velik broj zemalja. Glavna osobina mobilnog "kuba-M" je da kada primi podatke o dolazecem cilju od drugih radara i sistema, ukljuci svoj radar, ispali i navede raketu do cilja i posle pet minuta je u pokretu. U toku lansiranja polozaj "kuba-M" vrlo verovatno, zbog radarske emisije, otkrivaju neprijateljski avioni za elektronsko izvidjanje, ali posle pet minuta ta informacija je vec bajata.

Vezba u Nevadi

Americko ratno vazduhoplovstvo od Zalivskog rata intenzivno razvija leteci radarski sistem za otkrivanje pokretnih i nepokretnih ciljeva na zemlji i navodjenje jurisne avijacije na te ciljeve. Avion je nazvan E-8C J-STARS. Nastao je prepravkom putnickog "boinga" 707-320C" pod ciji trup je postavljena radarska antena vrlo visoke rezolucije i indikator pokretnih meta, a u unutrasnjost kompjuterska i elektronska oprema koju opsluzuje 17 operatera.

Nedavno je na poznatim vojnim poligonima americke drzave Nevada, severno od Las Vegasa, odrzana kompleksna serija vazduhoplovnih vezbi pod nazivom "Zelena zastava", u kojima su ucestvovale desetine aviona sa "ciljem da se suzbije protivvazdusna odbrana neprijatelja". Jedan od najvaznijih zadataka vezbi bio je povecanje procenta otkrivanja mobilnih raketa zemlja-vazduh avionom E-8C.

Istrazivaci u Americi su proteklih nekoliko godina, izmedju ostalog i zahvaljujuci rezultatima vezbi u realnim uslovima nad Bosnom, utvrdili da je problem otkrivanja pokretnih lansera manje pitanje dodatnog izvidjanja i prikupljanja obavestajnih podataka, a vise brzog prenosenja kljucnih podataka onima kojima su potrebni, tj. komandantima operacije i jurisnim avionima. Zato je E-8C izbio u prvi plan za pronalazenje lansera - ima radar velikog dometa (oko 320 km) i vrlo ekstenzivne komunikacijske linkove.

Tako se, posle sluzbe nad Irakom i Bosnom, E-8C J-STARS oprobao i kao centralni avion u najvaznijim ovogodisnjim simulacijama na domacem terenu. Americki vojni komentatori u analizama vezbi poslednjih nedelja zakljucuju: "Jos nema resenja za pronalazenje mobilnih raketa na predvidivoj osnovi", a neimenovani zvanicnik vezbe je izjavio: "Nas uspeh protiv SA-6 nije bio tako dobar kao protiv starijih sistema."

Ni najmocniji nemaju sva resenja za sve situacije, a objavljivanje formacije RV i PVO, veoma vazan dogadjaj u Vojsci Jugoslavije, ukazalo je na kompleksnost situacije. Osim toga, avijacija je pokazala da modernizacija vojske, o kojoj se dosta govori, znaci i modernizaciju pogleda na svet.

ARTUR DEMEK



Copyright © 1996 NIN, Yugoslavia
All Rights Reserved.