2503, DECEMBAR 17 1998

INTERVJU: DRAGAN VESELINOV

VOJVODJANSKI NACIONALIZAM
U Vojvodini je srpski nacionalizam mnogo snazniji nego u Srbiji. Vi Srbijanci nemate iskustva 
multinacionalnog zivota. Mi imamo

Dragan Veselinov, lider koalicije "Vojvodina", jedini je poslanik u Skupstini Srbije koji se ostro suprotstavio donosenju Zakona o posebnim pravima i privilegijama izabranih lica. Njegov usamljeni glas, koji neretko izaziva podsmeh kolega poslanika iz vladajuce koalicije, ujedno pokazuje i trenutno stanje srpske opozicije. U razgovoru za NIN Veselinov govori o srpskom rezimu, parlamentarizmu, vojvodjanskoj autonomiji...

Kako biste okarakterisali donosenje Zakona o posebnim pravima i obavezama, kao i niza drugih 
zakona donetih na slican nacin, na brzinu, po hitnom postupku, bez velikih rasprava u parlamentu?

- Ovaj zakon o privilegijama kazuje da su na vlasti kurjaci. Njime su se i formalizovali. Ranije su otimali stednju, otimali su kapital, to nisu vracali. Sada pokazuju da njihova pohlepa nema granica, da nisu saosecajni sa narodnom mukom, da ih beda naroda ne zanima, da ih razvoj drzave ne zanima. Jedino ih zanima da sami sebe, sto je moguce vise, osiguraju. Ovaj zakon o privilegijama prosto je izraz njihove pohlepe.

Nas parlament oduvek je radio ono sto zeli rezim, ali se sada izgubilo i ono malo opozicije, mada je ona bila maskirna opozicija. Ona je ideoloski uvek bila uz rezim s obzirom na velikosrpski program. Vise nema u Srbiji opozicije. Jedina opozicija koja je ostala to je teritorijalna opozicija u Vojvodini.

Sve odluke, i rezima i parlamenta, do sada je pratilo i neko zakonsko pokrice. Koliko je ono 
relevantno? 

- U Srbiji je na sceni diktatura mekanog oblika zato sto se rezim jos poziva na zakone i pokusava da se spori sa oponentima. Ali, sudstvo je odavno politicki korumpirano i donosi odluke u korist rezima kako bi sudija mogao da zaradi svoju platu od dve i po hiljade dinara. Stepen korupcije je izuzetno visok a predmet korupcije izuzetno nizak, tako da nase moralno propadanje ima kosmicku brzinu. Za male pare prodaje se profesija. Gradjanin jos ima pravo da se spori, ali mu se polje spora sve vise smanjuje. Vise ne moze da se spori sa drzavom ako mu poreski organ uleti u stan i pokupi mu svu imovinu bez sudske odluke. Dakle, privatna imovina je napadnuta i moze se oduzimati od gradjanina bez odluke suda.

Kako da se gradjani brane od rezima i zloupotrebe parlamenta kad znamo da su oni dosli na vlast na 
osnovu izbora?

- Samo politickim putem i uz pomoc medjunarodne zajednice. Mi u Vojvodini verujemo da je najbolji put da se zagovara teritorijalno udaljavanje od rezima time sto se zagovara decentralizovana raspodela vlasti. Milosevicu treba oduzimati vlast iz centra. Ko sanja da kroz njegovu partiju skine taj rezim, to je iluzija. Ko sanja da na ulicama Beograda srusi Milosevica, i to je iluzija. Ko sanja o tome da ce spontanim putem, pobunama radnika i seljaka Milosevic biti uklonjen, nije los taj san, ali kad se jedanput digne ta pobuna, postojeci politicari nece biti na njenom celu. Ostaje jedino ovaj put demokratizacije Srbije, a to je zavodjenje decentralizovanog politickog sistema. Ja verujem u miroljubiv put. Ne verujem u oruzje. Ne znam, mozda vi Srbijanci hocete da se bijete sa Milosevicem, ali nama u Vojvodini to ne pada na pamet. Mi hocemo mirnim, politickim putem, jer je i slozena nacionalna situacija u Vojvodini, a i srpsko telo u Vojvodini strukturno je sacinjeno od razlicitih mentaliteta i verovanja, tako da u neko jedinstvo u oruzju protiv Milosevica ne verujem.

Kako funkcionise parlament koji formalno jeste visestranacki, ali se to sve manje primecuje?

- Parlament je u stvari preki sud. U njemu nema rasprave. O svim zakonima se sporazumeva vladajuca koalicija- Seselj, socijalisti i ovi politicki kastrati julovci - pre Skupstine. Tamo se samo glasa. Odrzi se nekoliko propagandnih govora, uglavnom neuspesnih jer Gorica Gajevic ne ume da govori, ovi iz JUL-a ne umeju da govore i jedini propagandni govor ume da odrzi Seselj. Tako da je Skupstina organ glasanja, a ne izraz volje naroda i mesto rasprave. Prosto - Skupstina je sud.

Gde pronalazite motivaciju da idete na sednice republicke Skupstine, da se zalazete za neke tekovine 
gradjanskog civilnog drustva, a u njoj je, nazalost, dominantno antidemokratsko raspolozenje?

- U srbijanskoj Skupstini mi na pravi nacin dozivljavamo balkansku atmosferu, a nije lose znati kako to izgleda jer to kod nas nema ili, bar, nema u toj meri. Drugo, mi Skupstinu u Beogradu koristimo kao mikrofon, jer mi ne mozemo da izadjemo na televiziju, nas niko ne zeli da pozove jer smo sa svojim idejama opasni po autoritarni sistem vlasti i diktaturu.

Mi koristimo Skupstinu kao propagandu. Rezim koristi Skupstinu kao laz, a mi kao istinu da kazemo sta mislimo.

Neki ljudi su izgubili svoje poslanicke mandate. Recimo, kod vas i radikala. Da li zato sto nisu 
disciplinovani vojnici partije? 

- To sto smo mi iskljucili Canka i drugove iz Skupstine, za to je sam kriv. Canak je napravio previd, izasao iz koalicije "Vojvodina" a po slovu zakona, ko napusti partiju, napustio je i kandidacionu listu na kojoj je izasao na izbore i gubi automatski mandat. Inace, mislim da mu nije mesto u Skupstini jer on svojim govorom i ponasanjem iritira Srbiju. Srbiju treba privuci u korist Vojvodine, a ne okretati Srbijance protiv nas. Srbijanci u nacelu nisu protiv ideje decentralizacije. Oni sami ne vide zasto ne bi Kragujevac, Nis i drugi veliki gradovi imali jos vecu vlast i zasto se ne bi Srbija decentralizovala.

Kako biste najkrace i najpreciznije definisali tu razliku izmedju vas, kao jednog od predstavnika 
Vojvodjana, i Canka, koji je do juce bio jedan od lidera koalicije "Vojvodina"? 

- Razlika je u politickoj koncepciji. Mi smatramo da je Srbija jedinstvena zemlja i da je Vojvodini mesto u Srbiji i zahtevamo autonomiju - ekonomsku, kulturnu, prosvetnu samostalnost. Mi ne trazimo drzavu. Smatramo da nikakav sukob fizicki izmedju Vojvodine i Srbije ne moze biti u korist Vojvodine, jer Vojvodina ima takvu strukturu srpskog stanovnistva da jedan veliki deo tog stanovnistva ne bi nikada prihvatio sukob Vojvodine sa Srbijom, a ne bi ni starosedeoci, jer su nasi dedovi ginuli za ujedinjenje sa Srbijom, kao sto su i Srbijanci u mnogo cemu vodili borbu i ginuli da se krv sjedini, da zastava bude jedna.

U Vojvodini je srpski nacionalizam mnogo snazniji nego sto je to u Srbiji. Vi Srbijanci nemate iskustva multinacionalnog zivota. Mi imamo. I mi smo nosili srpsku ideju vekovima - skolstvo, prosvetu, crkvu, kulturu, jezik, muziku. I taj osecaj nase posebnosti da smo centar kulturnog bica srpskog naroda nije nas do danas napustio, tako da i te kako sebe smatramo odgovornima za celinu statusa srpskog naroda. Nismo za to da ekonomski popustimo ali nismo ni za to da se krv razvodnjava.

U kakvoj ce se poziciji Vojvodina naci ukoliko pregovori o Kosovu rezultiraju vracanjem Kosovu 
statusa siroke autonomije ili mozda vecih ovlascenja od onih iz Ustava iz 1974. godine? 

- Nasa je pozicija ovo: izgradjujemo sopstvene snage za politicki odnos sa Beogradom; i drugo, mi zahtevamo da ono sto dobije Kosovo, to mora imati i Vojvodina. Ustavna reforma sistema Srbije je neminovna, i to ne samo zbog preraspodele teritorijalne vlasti, vec mi mislimo da ovaj ustav ne odgovara samoj Srbiji. Ovaj ustav je autoritarne prirode, ovo je ratni ustav iz 1990. godine koji je napravljen da bi se negirale granice, da bi se potpuno preuzela vlast i imovina prethodnog rezima u korist samo jednih. Ustavna reforma mora da se dogodi. Ona se vec prakticno dogadja predlozima Milutinovica Egipcanima na Kosovu da obnove autonomiju u korist svih.

Dakle, on prakticno napusta Ustav Srbije, a dokle ce on otici i rezim u Srbiji, mi ne znamo. Mi guramo rezim da ide na sto vece ponude. Sto se vise nudi Albancima, njihovo odbijanje ce biti sve manje razumljivo i medjunarodnoj zajednici. I Albance treba izbaciti iz igre ponudama, ali ponudama koje nece biti lazne. I drugo, te ponude moraju istovremeno da se odnose i na Vojvodinu, jer u tom slucaju podrska medjunarodne zajednice bice zagarantovana. Dakle, nece se govoriti da je u pitanju blef na Kosovu, jer ne moze rezim da zagovara decentralizaciju samo na Kosovu, shvatilo bi se da on blefira i da su to neki iznudjeni potezi koji su neiskreni.

Mislim da rezim jos nije u stanju da uveri nas ovde u Srbiji, a kamoli Albance, da je iskren kad nudi promenu Ustava. Nas bi uverio u to kad bi dosao u Vojvodinu. Ne mora da dodje u Vojvodinu. Mozemo da se sastanemo u Beogradu, mozemo da se sastanemo bilo gde, ali da razgovaramo o novom politickom sistemu. Vojvodina mora da ima parlament.

Zar vas zahtev za isti status Kosova i Vojvodine ne zvuci kontradiktorno, jer ogromna vecina 
Albanaca ne priznaje ovu drzavu, ne izlazi na izbore, dok vecina stanovnika Vojvodine i izlazi na izbore i 
priznaje drzavu, i, na kraju, glasa za uglavnom radikalne socijaliste. 

- Sva resenja koja Kosovo bude dobilo u okviru Srbije i Jugoslavije, za nas ce biti putokaz da to isto trazimo. Mi jedino nismo separatisti i tu mi ne podrzavamo Albance.

U sklopu teme Kosova mnogo se prica i govori o vanrednim izborima. 

- Mi smo zainteresovani za vanredne izbore u Vojvodini po vojvodjanskom izbornom zakonu, uz ponistenje Zakona o informisanju koji je donela republicka Skupstina, da se taj zakon na Vojvodinu ne odnosi. Da mi donesemo izborni sistem koji ce odgovarati pravilnoj raspodeli poslanika s obzirom na glasove koji bi se u Vojvodini dobili.

Mi jesmo za vanredne izbore u Vojvodini, jer mi smatramo da ne mozemo dobiti autonomiju preko srbijanske Skupstine. Bilo bi sramota od nas da dobijemo na poklon ono sto je nase istorijsko pravo. Mi moramo sami to da izborimo na svojim pokrajinskim izborima. Kad budemo dobili vecinu na izborima i osvojili svoj parlament, onda cemo pitati narod na referendumu hoce li on svoju autonomiju ili nece. Ako kaze "da", to je istorijski legitimitet i mi tog trenutka mozemo da proglasimo autonomiju, ali u Srbiji.

Mislite li vi da bi ti izbori ovog trenutka opoziciji odgovarali?

- Nama da, u koaliciji "Vojvodina", jer nasa popularnost raste. Bes naroda protiv rezima je rastuci i ta ljutnja ide u korist teritorijalnog politickog raspolozenja. Dakle, to nije ona ljutnja: hajdemo na izbore da udjemo u srbijansku Skupstinu, nego: hajdemo na izbore da im pokazemo ko smo mi u Vojvodini.

Sve je vise takvo politicko raspolozenje ljudi. Mi smo zbog toga zadovoljni. No, mi nikada necemo dozvoliti da se to pretvori u majdan avanturistickih politickih zahteva. Za nas je Srbija jedna zemlja.

Kako biste ocenili saradnju sa strankama vojvodjanskih Madjara? Cini se da oni nastoje da nekim 
separatnim sporazumima sa Milosevicem unaprede svoj status.

- Mi razvijamo saradnicke odnose sa Savezom vojvodjanskih Madjara koji je najjaca madjarska partija u Vojvodini. Naravno, Madjari glasaju i za druge politicke organizacije. Mi imamo svoje ideje o nacionalnoj ravnopravnosti u Vojvodini i vidimo da je nas program u mnogo cemu i te kako prihvatljiv za madjarsku partiju.

Mi smatramo da je u Vojvodini srpski jezik sluzben, a da su svi ostali jezici, jezici nacionalnih grupa koje imaju pravo da govore pred svim drzavnim organima, u skolama i tako dalje. Mi ne odobravamo u Vojvodini ideje koje su se do juce pojavljivale o nacionalnim teritorijalnim autonomijama. Nas to jako podseca na Bosnu, a nama se ne ratuje u Vojvodini. Mi smo poslednji put medjunacionalno ratovali 1848. godine kada su se tukli Madjari i Srbi ili Srbi i Hrvati sa Madjarima. To je bilo pre 150 godina i mi zelimo da zaboravimo, odnosno ne zelimo da se to ponovi.

SLOBODAN IKONIC



Copyright © 1996 NIN, Yugoslavia
All Rights Reserved.