2534, jul 7 1999

SMENJIVANJA

VREME SPORTA I KULTURE

Vlada Republike Srbije, s potpisom ministra za omladinu i sport, smenila Nebojsu Bradica, upravnika Narodnog pozorista u Beogradu

Odlukom Vlade Republike Srbije od 13. jula Nebojsa Bradic nije vise upravnik Narodnog pozorista u Beogradu. Ovu duznost preuzima sadasnji ministar kulture u republickoj vladi - Zeljko Simic.

Narodno pozoriste u Beogradu jedino je pozoriste u Srbiji koje je u nadleznosti Vlade Republike Srbije.

U resenju, koje je potpisao ministar za omladinu i sport u Vladi Republike Srbije Zoran Andjelkovic, ne navode se nikakvi razlozi za smenjivanje dosadasnjeg upravnika.

Nebojsa Bradic (1956) je pozorisni reditelj, diplomirao je na Odseku za pozorisnu reziju Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu, u klasi profesora Borjane Prodanovic. Radio je kao reditelj, zatim umetnicki direktor, a potom i upravnik Krusevackog pozorista. Oko godinu dana bio je upravnik Ateljea 212, a od 1997. je upravnik Narodnog pozorista u Beogradu. Rezirao je vise od 50 predstava, za sta je dobio nekoliko pozorisnih nagrada. Gospodine Bradicu, zasto vise niste upravnik Narodnog pozorista u Beogradu?

- Najbolje bi bilo da to pitate one koji su me smenili. Posto je odluku donela Vlada Republike Srbije, odgovor oni znaju. Uz odluku ja nisam dobio nikakvo objasnjenje. Da vam, mozda, nije zamereno zbog kakvog umetnickog promasaja?

- Kao sto rekoh, u odluci nema nikakvog objasnjenja. Prema tome, ne mogu da komentarisem ni odluku, ni neka eventualna objasnjenja, jer ih ni do danas nisam dobio. Jedino sam u novinama imao priliku da procitam izjavu ministra kulture i sadasnjeg upravnika da mi je zamereno sto sam u vreme agresije pravio kontakte koji su se ticali medjunarodne kulturne saradnje Narodnog pozorista i sto sam radio na pozorisnim projektima koji treba da gostuju u inostranstvu. O kakvim projektima je rec?

- To su projekti gostovanja Narodnog pozorista u inostranstvu. Jos pre nekoliko godina, donoseci strategiju rada Narodnog pozorista, mi smo, kao jedan od najvaznijih, mozda i najvazniji cilj naseg menadzmenta, usvojili strategiju proboja i ponovnog vracanja Narodnog pozorista na evropske pozorisne scene. Kao sto znate, Narodno pozoriste vec niz godina nije prisutno na pozorisnim scenama Evrope i regiona. I nasi prvi pokusaji u tom smislu bili su veoma podsticajni: gostovanje predstave "Karmen" u Atini na medjunarodnom letnjem festivalu, gostovanje Drame u Becu, potom ovogodisnji planovi za gostovanje Drame i Baleta u Solunu, Opere u Italiji i Opere i Drame u Madjarskoj i Nemackoj. Zasto bi to nekome smetalo, da li mozda zbog velikih troskova?

- Ne mogu da dajem nikakve komentare na tu temu, jer, prosto, ne znam da li je to razlog za smenu. Centralno pitanje mog posla u Narodnom pozoristu jeste program koji smo doneli i na kojem smo radili poslednje dve i po godine. U tom smislu smo i postigli odredjene kvalitetne rezultate. Uostalom, o tome govore i brojke: koliko je izvedenih premijera, koliko izvedenih predstava, uvecana posecenost Narodnog pozorista i slicno. Umetnost i pozoriste su moje opredeljenje. Pozoristem se bavim posveceno i imam nameru da to cinim i ubuduce, kao sto sam se i upravnickim poslovima u Narodnom pozoristu bavio maksimalno predano. Radeci sa timom koji sam odabrao i svim zaposlenima u Narodnom pozoristu, nastojao sam da, u otezanim uslovima u kojima se odvija nas kulturni zivot, a samim tim i pozorisni zivot, postignemo maksimum. Mislite li da ce se nastaviti rad na projektima koje ste pokrenuli?

- Siguran sam da ce se neke od tih stvari zadrzati, neke ce verovatno, po prirodi stvari, morati da otpadnu. Bitno je da se ono sto smo zapoceli, jedan ozbiljan program Narodnog pozorista za 2000. godinu, potom transformacija Narodnog pozorista u savremeno nacionalno pozoriste 21. veka i projekti koje smo doneli na scenu, realizuju u mogucoj meri.

Dobro je da se drzava bavi Narodnim pozoristem. Interes Narodnog pozorista jeste da se ispostuju obaveze nasledjene iz tog prethodnog perioda, da bi ono, kao nacionalna institucija prvog reda, imalo mogucnosti da funkcionise. Iza vas je tezak period...

- Radili smo u uslovima ratnog stanja, bez novca, funkcionisanje nam je bilo otezano. Narodno pozoriste je za to dobilo veliku satisfakciju od publike koja je punila dvorane. Za to je dobilo podrsku i iz zemlje i iz sveta. Sve to radila je ekipa ljudi koji su taj posao radili posveceno. Zao mi je sto vise necu raditi sa tim ljudima, jer smatram da su to izuzetno kvalitetni ljudi i da se u Narodnom pozoristu uprkos rezervama sa kojima se govori o ovoj instituciji, moze pronaci model za savremeno pozoriste. Kako da se to postigne?

- O pozoristu se ne moze odlucivati hipoteticki, tako sto ce svako ko dodje da radi u njemu imati svoje obrasce pozorisnog rada. Odlucuje se na pozornici, prvo na probama, zatim na predstavi. To je glavno mesto gde se odlucuje o pozoristu. Ne odlucuje se iza kulisa, niti u politickim forumima, u bifeu, glasinama ili novinskim nagadjanjima. Ako su probe i predstave dobre, ako je to smisao oko koga se okupljaju umetnici i publika, time se ispunjava i osnovna funkcija pozorista. Nase ambicije i nas rad bili su usmereni na te tri glavne stvari: probu, predstavu i publiku. Ne osporavajuci vas umetnicki dignitet, i vi ste politickom odlukom dosli na mesto upravnika!

- Ja sam radio pozorisne poslove, nikad se nisam bavio politikom, nikad nisam bio clan nijedne politicke partije, ni u ranijim ni u potonjim vremenima. Smatram da pozoriste treba na svoj nacin da bude autonomno i da su mu osnovni interesi da doprinese kulturi i u tom smislu da funkcionise.

U Narodno pozoriste dosao sam posle strajkova, kada su bili obustavljeni produkcija i rad pozorista. Moji saradnici, zaposleni i ja uspeli smo da pokrenemo taj nasukani pozorisni brod, da ga izvucemo iz tesnaca i da ga na neki nacin usmerimo prema nekim novim otvorenim vodama. Ta plovidba nije bila jednostavna, bez problema. Voditi ovu kucu nije jednostavno, ova kuca ima nekoliko vrsta zaposlenih, i ne samo da se u njoj srecu razliciti interesi umetnicki, profesionalni, nego u tome ima i odredjenih politickih interesa. I u dosadasnjoj karijeri, kao i sada, trudio sam se da upravo tu razlicitost ljudi i razlicitost interesovanja koje su se manifestovale kroz pozoriste uzmem kao poseban kvalitet koji i pozorisnim predstavama i programima treba da da posebnu dimenziju. To je moje jedino opredeljenje: moje pozoriste - moja partija. Kako protice primopredaja duznosti?

- Uveren sam da cemo to uciniti na lep nacin, da se taj traumatican skok u ovom trenutku sto manje oseti u funkcionisanju Narodnog pozorista. Utoliko cu ja pomoci da se odredjeni zapoceti poslovi dovrse. A pitanje novog programa je stvar novog upravnika.

Rekoste da ostajete u pozorisnim poslovima...

- Predah od upravnickih poslova vratice me primarnoj profesiji - reziji. Imam nameru da reziram nekoliko predstava koje sam ranije planirao. Neopravdano odsustvo iz pozorisne rezije verovatno cu nadoknaditi kasnije. Videcemo.

JOVAN JANjIC



Copyright © 1996 NIN, Yugoslavia
All Rights Reserved.

The views expressed on this page are those of the authors and do not
represent the policy or position of the Serbian Unity Congress.