Arhiva

„Mercedes” za „kampanje” i – tržište

Vlastimir Vujić | 20. septembar 2023 | 01:00
Dok je Viktor Orban, lider najveće mađarske opozicione partije, Fides, najavljivao „dugo toplo političko leto” krunisano vanrednim parlamentarnim izborima i „krajem nedelatne manjinske vlade Đurčanjovih socijalista koja je gomilala samo neuspehe”, kabinet aktuelnog premijera uveliko je uobličavao program aktivnosti koje bi, pretočene u zakonske smernice, rešile „nagomilane ekonomske teškoće u zemlji”. Orban i Đurčanj odvojeno su razgovarali i sa novoizabranim predsednikom mađarskih liberala Gaborom Fodorom, čiji Savez slobodnih demokrata je do maja bio u vladajućoj koaliciji sa Mađarskom socijalističkom partijom. Fidesov i čelnik SDS-a puteve izlaska Mađarske iz finansijske krize „videli su” različito, dok su Đurčanj i Fodor „prepoznali saglasje” u mogućim rešenjima. Za početak, u reformisanju sistema državnih poreza, doprinosa i socijalnih davanja (koja bi uz promenu obračunske osnovice bila i preimenovana u – naknada za rad)...! Paralelno, Ferenc Đurčanj je u poslednjih mesec dana na, za javnost zatvorenim sastancima svoje stranke, sa partijskom vrhuškom intenzivno tragao i za potencijalnim linijama povoljnog kreditnog zaduživanja države... I onda, dogodilo se čudo! Čudo koje socijalistima po svoj prilici obezbeđuje mirnu vladavinu do 2010. i redovnih parlamentarnih izbora. Ako budu znali da ga iskoriste, a iskustva imaju, vrlo lako mogu i treći put zaredom da dobiju izbore! Đurčanj, naime, dobija dvostruki dar. Iz Brisela i iz Štutgarta! U Mađarsku će u narednom petogodišnjem periodu biti investirano ravno milijardu i sto miliona evra! Sedište Instituta za inovacije i tehnologiju Evropske unije, koji će do 2013. raspolagati budžetom od 300 miliona evra i u početku imati stotinu zaposlenih, biće u – Budimpešti! Ostalih 800 miliona evra uložiće nemački automobilski koncern „Dajmler” u izgradnju fabrike u Kečkemetu u kojoj će od 2011. godine za istočnoevropska tržišta početi proizvodnja nove generacije „malih vozila” mercedesa A i B klase! „Preko uspeha sadašnje vlade, vodi put do uspeha zemlje” - ushićeno je izjavio Ferenc Đurčanj, ne krijući zasluge svog tima za ono što je Mađarska „osvojila”, uz apostrof drugog posla kojeg je nazvao istorijskim za državu „jer će nemačka fabrika u Kečkemetu zaposliti preko 10.000 Mađara”! Kako je Mađarska „pobedila” lokacije u Poljskoj, Rumuniji i Srbiji i zašto se poslednji veliki nemački proizvođač automobila koji, za razliku od konkurencije, dosad nije imao svoju fabriku u istočnoevropskim zemljama odlučio za Kečkemet, moglo se saznati na brifingu za novinare proteklog vikenda, održanom u elitnom peštanskom hotelu „Korvinus Kempinski”, kao i u budimskoj kancelariji „Mercedesa” početkom ove nedelje. Mađarska je imala najbolje karte za „sklapanje posla”, rečeno nam je. Infrastruktura im je bila najkvalitetnija od svih ponuđenih lokacija konkurenata, procenat visokokvalifikovane radne snage takođe, a zahtev za lične dohotke – umeren! Uz to, gotovo svi „Dajmlerovi” isporučioci komponenti, „Boš” pre svega, već su u Mađarskoj prisutni.... Usled zaostale infrastrukture Rumunija je eliminisana u prvom krugu (odmah nakon gubljenja posla, koji je prvobitno njoj bio namenjen, vlada te zemlje donela je odluku da do 2013. godine iz budžeta izdvoji 20 milijardi evra i investira ih u izgradnju 1.000 kilometara autoputa i od 6.000 do 8.000 kilometara nacionalnih, županijskih i železničkih puteva!). U drugom krugu Poljska nije zadovoljila stručni kriterijum. Nemcima nije odgovarala kvalifikaciona struktura njihove radne snage...! A Srbija? Generalni direktor „Dajmlera”, Diter Ceče, potvrdio je da Srbija nije ni bila zvaničan partner u pregovorima !? Bila je „više kao posmatrač” sa zadatkom da (na)uči kakve uslove treba da stvori za dolazak krupnog kapitala u svoju zemlju...! „Mercedes” su u Srbiji, nažalost, i ovog, kao i mnogo puta ranije, jedino vozili pojedini partijski lideri u upravo završenoj predizbornoj kampanji! Ništa više od toga! Nemci, u to smo se u Budimpešti uverili, izuzetno dobro poznaju kompletne prilike u Srbiji! Kompanija „Dajmler” je zaobišla Srbiju jer u njoj nije rešeno pitanje državnog vlasništva nad zemljištem. Doduše, Ustavom je dopušteno da stranci budu vlasnici, ali Srbija nema zakon kojim se to reguliše za razliku od Mađarske koja je to rešila u skladu sa propisima EU! Drugi razlog je činjenica da Srbija, po rečima „Dajmlerovih” ljudi, ima problema sa izvršavanjem ugovora (na novinarskoj konferenciji navedeni su primeri RTB Bor i Koncesije za autoput!). Tu su i više od stotinu sudskih procesa za privatizacione ugovore (koji se vode pred, kako su rekli, veoma sporim sudovima). Pomenut je i veoma visok stepen korupcije, najviše u pravosuđu, što izaziva ne malu sumnju u zaštitu sopstvenog kapitala... Nemce je pokolebao i argument da Srbija ima kreditni rejting „BB minus” što znači da bi „Mercedes” morao skuplje da se zadužuje u Srbiji nego u Mađarskoj(!), čime je rizik investiranja veći. Odustajanju od posla u Srbiji kumovala je i preduga i složena procedura za dobijanje dozvola, a to savremeni biznis u Evropi više ne poznaje...