Arhiva

Doterivanje Fejsbuka

Nikola Jablanov | 20. septembar 2023 | 01:00
Ovaj film smo već gledali. Fejsbuk je napravio nove promene u dizajnu. Korisnici su nezadovoljni zbog toga. Fejsbuk malo vrati situaciju u pređašnje stanje i onda svi mirno nastave sa svojim životima. I ta priča se ponavlja. Fejsbuk je protekle nedelje predstavio novu redizajniranu naslovnu stranu, koja će dodatno zakomplikovati živote korisnicima, umesto da im ih olakša. A ideja je bila da Fejsbuk radi kao „vaše lične novine“, kako stoji u saopštenju kompanije. I kao što ste videli u centralnoj koloni se ređaju „najvažnije vesti“, ali ne po vašoj želji, već onako kako su to u Fejsbuku pretpostavili. Na desnoj strani je takozvani „tiker“ koji se automatski obnavlja, tako da se, u toj koloni, gotovo svakog sekunda pojavljuju novi podaci. To je u principu prepisano sa Tvitera, druge društvene mreže, koja se smatra i nekom vrstom mikrobloga. Ali korisnici Fejsbuka ne vole, niti žele da sama veb-stranica odlučuje koje su im vesti najvažnije. Tako je jedan od rezigniranih fejsbukovaca na strani za pomoć napisao velikim slovima: „Glupi moroni ne želimo najvažnije vesti. Niko ne postavlja svoje stranice na najvažnije priče... Kako znate šta mi je najvažnije na Fejsbuku? Možete li da mi pročitate misli?“ To su samo neke od besnih poruka, a jedna od retkih koja ne koristi psovke i vređa kreatore socijalne mreže. Ima i onih koji se žale na sam izgled stranice, koja je već prenatrpana i ružna, a sada je postala i još složenija. Ukratko, korisnici Fejsbuka, kao i obično, žele da se stvari vrate u pređašnje stanje. Loša vest je da to nije samo početak većeg „renoviranja“ sajta. Fejsbuk je dan posle predstavio i nove promene koje se tek neće svideti korisnicima, a uključuju više korišćenja multimedijalnih sadržaja. Tako je Mark Cukerberg predstavio novu glavnu stranicu, koja će sada biti neka vrsta vaše biografije, ali u multimedijalnoj izvedbi. Umesto najvažnijih vesti, na njoj će se nalaziti postovi korisnika. Ali da stvar bude komplikovanija postovi neće biti poređani u redosledu kako su ih korisnici postavljali, nego hronološki, to jest biće vezani za datum kada su se desili. To ukratko znači da će se slike korisnika iz detinjstva nalaziti na samom kraju profila, dok će se najnovije slike, klipovi ili neki drugi postovi nalaziti na samom vrhu. Ove i buduće promene jasan su odgovor Fejsbuka na novu pretnju u vidu Gugla plus, socijalne mreže koju je pokrenuo najveći svetski internet pretraživač. Da budemo jasni i pored pažnje koju je sama najava za Gugl plus napravila, Fejsbuk će sigurno ostati šampion među socijalnim mrežama, sa preko 750 miliona članova širom sveta. Gugl plus je uspeo do sada da prikupi tek nekih 10 miliona. Ali Gugl plus ipak predstavlja pretnju, i to samo zato što je jak konkurent i ima velike resurse i istoriju uspešnih inovacija. To znači da je ovo loše vreme da Fejsbuk ulazi u rat sa svojim korisnicima. Tajming im ne može biti gori, jer je Gugl plus od prošle sedmice najzad otvoren za sve koji žele da ga koriste. Do sada je bio u test varijanti i samo je određeni broj ljudi mogao probno da ga koristi. Dok je Gugl plus i dalje prema Fejsbuku kao David prema Golijatu, postoje stvari u kojima je bolji, iako je veličina fonta manja nego na Fejsbuku. Da pojednostavimo, dizajn Gugla plus kao da su pravili ljudi iz Epla. Oni su, naime, uvek insistirali na zen minimalističkom pristupu koji je davao uspeha. Sa druge strane, Fejsbuk pati od boljki kroz koje je prošao Majkrosoft, a to je ubacivanje sve više i više aplikacija, pretrpavanje stranica raznim dugmićima i menijima koje korisnici teško uče da koriste. Kada se sve to sagleda čini se da Fejsbuk polako gubi zamah. Poslednjih meseci izbacili su nekoliko novih aplikacija koje su propale. I dok se mnogi pozivaju na velike prihode kompanije, koja je u prvoj polovini godine ostvarila profit od čak 1,6 milijardi dolara, neki analitičari smatraju da Fejsbuk nije ostvario zacrtan plan za ovu godinu. Kako su u kompaniji najavili, njihove akcije će se naći u slobodnoj trgovini na berzi tokom 2012, a njeni investitori su neki od najvećih igrača, kako u Silicijumskoj dolini, tako i na Volstritu. Svi oni veruju da Mark Cukerberg može da im obezbedi velike isplate. Da je neko pre godinu dana rekao da će Fejsbuk imati ozbiljnu konkurenciju, nazvali bi ga ludim. Sada je to zbilja. A da bi Fejsbuk i dalje ostao glavni igrač na nebu socijalnih mreža mora da smisli nove aplikacije i promene koje neće ljutiti korisnike. To će biti mnogo teže nego što su se nadali. Podešavanje privatnosti Najavljene promene dizajna Fejsbuka imaju za cilj da zadrže korisnike što duže na mreži. Sama platforma sajta na kojem se nalaze aplikacije biće redizajnirana tako da dozvoljava korisnicima da dele sa prijateljima ono što u tom trenutku rade. Mark Cukerberg je ove promene nazvao „slučajnim otkrivanjem u realnom vremenu“. Tako će biti omogućeno da se u realnom vremenu prenosi da li korisnik sluša muziku preko servisa „Spotifaj“ ili gleda film preko servisa „Netfliks“. Takođe, veb-stranice novinskih kuća, uključujući britanske dnevnike „Gardijan“ i „Indipendent“, nalaze se među budućim aplikacijama. U zavisnosti od podešavanja privatnosti, ljudi će moći da vide šta njihovi prijatelji rade, na primer, koju pesmu trenutno slušaju, a zatim da to i sami urade.