Arhiva

Smene ili čistke

Milan Vukelić | 20. septembar 2023 | 01:00
Smene ili čistke
Bila je to predstava na otvorenom – grupa poznatih beogradskih glumaca sela je letos na asfalt ispred zgrade u Ulici kraljice Marije u Beogradu, u kojoj je smešten Sekretarijat za kulturu, i upravo tamo održala probu za predstavu Svojta Nebojše Romčevića u režiji Nikole Zavišića. Razlog za protest bila je činjenica da pozorište „Boško Buha“ za ovu predstavu od Grada nije dobilo obećani novac, a to je bio samo najnoviji primer. Danas se većina beogradskih pozorišta suočava s istim problemom, a postoji opasnost da mnoge teatarske kuće u narednoj sezoni neće imati nijednu premijeru. Tumačenje U takvoj atmosferi, odnos između gradske vlasti i pozorištaraca dodatno je opterećen odlukom da se upravnici nekoliko važnih pozorišnih kuća zamene drugim kadrovima, jer im je istekao mandat. S ovom odlukom gradske skupštine generalno bi sve bilo u redu kada kadrovske promene u Srbiji (pa i one iz kulturnjačkih ustanova) ne bi odmah bile povezivane s nekom vrstom obračuna. Naročito zbog činjenice da je ovde reč o malo većem broju ljudi iz najvažnijih, pre svega pozorišnih, kuća. „Sve vreme se insistira na tome da ovo nije čistka ili smena, s obrazloženjem da su nam istekli mandati, ali to u mom slučaju nije tačno jer je moj mandat istekao pre godinu dana, na šta sam u više navrata podsećala nadležne, insistirajući na rešavanju ovog problema raspisivanjem konkursa“, kaže za NIN Anja Suša, koja je kao direktor Malog pozorišta „Duško Radović“ od ove kuće za kratko vreme napravila jednu od boljih i uspešnijih teatarskih kuća u gradu. „To je potpuno proizvoljno tumačenje koje se temelji na nečijem ličnom stavu. Ja nemam ništa protiv toga da političari imaju takav stav o broju mandata, ali u tom slučaju treba da se bore da se prvo promene zakonske odredbe, pa da ih onda primenjuju“, kaže Suša. Ona insistira na terminu „smena“, ali nema odgovor na pitanje koji je motiv za to. „Zaista ne znam koji je motiv, jer nemam toliko političke pameti. To je sve vreme obavijeno velom misterije i nikom nije jasno zašto se baš sada dešava, što otvara prostor za razna uvredljiva palanačka i tabloidna tumačenja, koja nanose štetu ugledu ljudi o kojima je reč, samim institucijama, a indirektno čak i ljudima koji su se naprečac našli u v.d. statusu“, kaže Suša, koja je inače pre dve godine dobila nagradu „Nikola Petrović Peca” za najboljeg pozorišnog menadžera. Zabune Suša je posebno ogorčena zbog načina na koji je postupak izveden, jer je obaveštena telefonom u 11 sati uveče, a predstavnici gradske vlasti nisu se pokolebali ni kada je dobila prilično impresivno pismo podrške zaposlenih u pozorištu, ali i javnih ličnosti. „Za mene je ključno pitanje zašto se Zakon o kulturi, koji je na snazi dve godine, ne primenjuje i ništa se ne radi na tome da se stvore preduslovi za njegovu primenu, a u pomenutom zakonu sve lepo i jasno piše. I da ne bude zabune, ja nemam problem sa idejom promenljivosti, ali imam sa načinom na koji je u ovom slučaju ta promena sprovedena. Pošto je sve urađeno na jedan izuzetno nedemokratski način koji se lažno predstavlja kao demokratski, imam potrebu da to javno kažem, pošto je to postalo manir“, kaže Suša, koja je odbila funkciju umetničkog direktora pozorišta, pa je sada praktično postala nezaposlena. „Sada nezaposlena i na ulici i mislim da sam jedini od smenjenih direktora svih ustanova kulture koji je otišao na taj način“, kaže ona. Ono što najviše zbunjuje jeste to što su za nove direktore izabrani ljudi koji redom obećavaju identičnu politiku kao njihovi prethodnici. U izjavama koje su ovim povodom davali, i bivši i novi direktori obasipali su jedni druge hvalospevima i obećavali da se ništa suštinski neće promeniti. Čemu onda sve ovo? Član Gradskog veća zadužen za kulturu Vesna Marjanović za NIN kategorično demantuje da je ovde reč o smenjivanju i čistki. „Ne razumem kako bilo ko može da govori o smeni ako se u istoj rečenici konstatuje da je nekome mandat istekao. Kada direktoru ustanove ili preduzeća istekne mandat, Grad Beograd kao osnivač odgovoran za njihovo funkcionisanje, mora da reaguje. Ako neko tvrdi da ne može biti promenjen posle isteka mandata (a u ovom slučaju govorimo o najmanje dva mandata), on se zapravo zalaže za ukidanje promenljivosti na javnim funkcijama što je suština mandata kao demokratskog principa, čime bi jednom izabrani direktor imao pravo na doživotnu funkciju. Osnivač ustanove kulture, u ovom slučaju Skupština grada Beograda, može i posle isteka jednog mandata da promeni direktora, može ga razrešiti usred mandata, a može odlučiti i da ga ponovo izabere”, kaže Marjanovićeva. Odgovarajući na optužbe Anje Suše da je u sklanjanju direktora bilo nepravilnosti, Marjanovićeva kaže da namera vlasti nije bila da odluka o promenama bude sprovedena birokratski i mehanički. Procedure „Potpuno svesni velikih rezultata koje je ovo pozorište ostvarilo u proteklom periodu, kao i podrške koju je Anja Suša dobila od svog kolektiva i stručne javnosti, ponudili smo joj mesto umetničkog direktora ove kuće što je ona prvo prihvatila, a zatim iz meni nepoznatih razloga odbila. Novi direktor Malog pozorišta ‘Duško Radović’ je kolega i saradnik Anje Suše i ja verujem da će njih dvoje razgovarati o modalitetima nastavka te zajedničke saradnje. Što se procedure tiče, Skupština Grada izabrala je većinom odborničkih glasova vršioce dužnosti direktora. NJihov mandat trajaće sve dok se ne obezbede uslovi za sprovođenje konkursa, a najduže godinu dana”, kaže Marjanovićeva. Objašnjavajući kasni noćni poziv Anji Suši, ona kaže da to nije ništa neobično za njihovu komunikaciju. “Anja Suša i ja smo u tom periodu imale veoma intenzivnu komunikaciju, i danju i noću, zbog rešavanja pitanja preseljenja i početka radova na rekonstrukciji Malog pozorišta ‘Duško Radović’. U trenutku kada je trebalo obavestiti direktore o tome na koji način će se rešavati kadrovska pitanja, organizovala sam sastanke sa svim pojedinačno. Sa Anjom Sušom to nije bilo moguće jer je tada režirala predstavu u Zagrebu”, kaže Vesna Marjanović. Tretman U celoj ovoj priči u verovatno najneprijatnijoj situaciji našli su se novi direktori. Vršilac dužnosti direktora “Radovića” glumac Damjan Kecojević kaže za NIN da nije siguran da je sve ovo dobro za pozorište koje će u narednom periodu voditi, jer je došlo u najgorem mogućem trenutku, kada su se preselili na novu privremenu adresu u bioskop “Jugoslavija” na Novom Beogradu. „Meni ta odluka, iskreno rečeno, nije jasna. Mislim da je deo problema u tome što se pozorišta izjednačavaju sa ostalim ustanovama u gradu, a to ne bi trebalo da je tako. Pozorišta i ostale ustanove kulture bi trebalo da imaju drugačiji tretman u odnosu na druge institucije“, kaže Kecojević, koji je na to mesto došao na predlog kuće u kojoj je zaposlen, i uz podršku Anje Suše. Kada novi direktori i v.d-ovi preuzmu funkcije, ostaće problem koji je glumce „Boška Buhe“ izveo na ulice. „Situacija je vrlo, vrlo problematična, jer se ugrožava sama funkcija postojanja pozorišta“, kaže Damjan Kecojević. „U tom slučaju na primer,  dovodi se u pitanje egzistencija honorarnih saradnika, jer moramo imati u vidu da pozorište ne čine samo ljudi koji su u njemu stalno zaposleni već i veliki broj slobodnih umetnika koji su veoma značajni za funkcionisanje ove institucije. Moram priznati da je to neka vrsta nemara prema prvenstveno mladim  ljudima koji bi trebalo da doprinesu boljem ugledu ovog grada i ove zemlje.“ Stranke i kvote Anja Suša kaže da nema nikakvu ideju o tome šta bi mogao biti motiv za promenu direktora kulturnih institucija, ali napominje da nisu smenjeni svi upravnici kojima je istekao mandat, što nju navodi na pomisao da su sklonjeni upravnici koji su se nalazili na takozvanoj DS kvoti, ili oni koji poput nje nisu imali podršku nijedne stranke. „Pošto su me neki mediji i pojedinci stavili na DS kvotu, ja od toga želim da se ogradim jer ne osećam pripadnost DS-u niti bilo kojoj stranci. Ja sam sve vreme nastupala kao nezavisni profesionalac koji obavlja svoj posao“, kaže Suša. Ona ipak dodaje da nema utisak da se desilo stranačko preuzimanje „Duška Radovića“, iako je, prema njenim nezvaničnim saznanjima, bilo pokušaja da se to pitanje reši na taj način. „Međutim, ansambl pozorišta se na vreme organizovao da to spreči predlaganjem svog kandidata Damjana Kecojevića, koji ima svu moju podršku i koji će, sigurna sam, pokušati da nastavi putem kojim smo se do sada kretali“, kaže Suša. Vesna Marjanović, član Gradskog veća i Demokratske stranke, tvrdi da stranke ni na koji način nisu odlučivale ko će biti izabrani za vršioce dužnosti direktora ustanova. “Vršili smo konsultacije s kolektivima ustanova, s umetničkim ansamblima, i tako došli do novih kadrovskih rešenja. Svi kandidati dobili su najširu moguću podršku svojih kolega i saradnika, a većina njih su i do sada bili profesionalno angažovani u ovim kućama. Recimo, u tri pozorišta u kojima je došlo do promena velika većina umetničkog ansambla se izjasnila u pisanoj formi o svojim predlozima, koji su i usvojeni”, kaže Marjanovićeva. Kadrovi i kadrovi Sa mesta direktora sklonjeni Branko Cvejić (Jugoslovensko dramsko pozorište), Anja Suša (teatar „Duško Radović) i Igor Bojović (Lutkarsko pozorište „Pinokio” u Zemunu), a na njihova mesta su došli Tamara Vučković Manojlović (JDP), Damjan Kecojević (“Radović”) i Vojislav Savić (Pinokio). Osim toga, na istoj sednici Skupštine grada za v. d. direktora Biblioteke „Dimitirije Tucović” u Lazarevcu imenovan je profesor istorije Ratko Vukelić umesto Radmile Bulatović, a direktorke Mia David u Kulturnom centru Beograda i Olivera Ježina u Dečjem kulturnom centru ostaće na tim mestima u v. d. statusu narednih godinu dana.   U nadležnosti Grada je i Fest, a o nasledniku dosadašnjeg direktora Miloša Paramentića, kome je takođe istekao drugi mandat, biće odlučivano kada se završi sledeće izdanje ovog filmskog festivala.