Arhiva

Knjige i krigle

Slavoljub Stanković | 20. septembar 2023 | 01:00
Knjige i krigle
I, evo, u njemu smo. Mislim, u vremenu darivanja. Mada ne bi bilo pogrešno i da se shvati pogrešno. Elem, u zajedničkoj TV kampanji za jedno hrvatsko i jedno srpsko pivo, koja su doskora bila belgijska, a sad su kajmanska, bermudska, ko će ga znati (možda eventualno muškarci), e, dotičnima žene za praznike daruju poklone. Pogrešne, naravno. Jer one, sirote, ne znaju. To je zaplet. Srce s rukicama, džemper “ljubi ga majka“, usisivač s mašnom i, gle – komplet knjiga! Što će muškarcima srce s rukicama?! Šta će muškarcima usisivač?! A tek rombići... Ali, ipak, i najpre, i najposle, kaj i koj’ će im knjige?! Muškarci znaju zašto. Ergo, znam i ja. Sudeći po izgledu ispod jelke podmetnutog poklona, u pitanju je višetomna enciklopedija u kožnom povezu. Glavni izum, izraz i simbol Prosvetiteljstva. Vere da znanje može i treba da vlada. Jer um i prirodom caruje. Zato treba da se uči. I samo uči. Jer znanje je moć. Vredi. Ali. To je slogan davno prošlih kampanja. I vremena. Sad svi muškarci znaju. Sve zakone. I u njih, i u nas. Ruso, Didro i Dalamber su pase. Ne, nisam mislio prase. To je na francuskom. Zato što su oni bili Francuzi. I enciklopedisti. Mi smo mi. Balkanci. I Muškarci. Sad sam mislio prase. Mnogima se ne dopadaju domaće reklame. Za to se okrivljuju reklamne agencije. Umnogome s pravom. Ali izvan domašaja kritike najčešće ostaju oni najodgovorniji. Oni koji plaćaju reklamu. Ne, niste to vi, mada sve to vi, na kraju, platite. I mada i vi takve reklamne sadržaje volite. Tako kažu istraživanja. Ali ovde sam posebno mislio na direktore marketinga i brend menadžere. Dakle, one koje plaćaju da reklamnim agencijama plaćaju. Oni naručuju i biraju. Scenarije. I poklone. Ako mislite da ovde nema dovoljno prostora da se objasni kako se stiže do ovako bizarnih rezultata, varate se. Ima i previše. Kampanja je pravljena za Balkan pre Dositeja Obradovića. Što će reći, šta je to što pametnom ne treba, a budali ne mož’ da pomogne? Škola. Nije pomogla. U novu godinu ulazimo sa saznanjem da više nisu važne knjige. Nego krigle. Zakon br. 1001. Noć. Mrak. Šta bi na sve ovo rekao Alan Ford? „Vani snježi.“