Arhiva

Zbirka uspomena

Ivan Radojčić | 20. septembar 2023 | 01:00
Zbirka uspomena
U neraskidivoj vezi muzike i mode tužan momenat smrti muzičke legende postaje mnogo više od prekretnice u muzičkom smislu. On istovremeno postaje tačka u kojoj pop kultura uzima ikonografiju preminulog umetnika i pretvara je u globalni trend. Tako su u godini nakon smrti Majkla DŽeksona, mnogi modni dizajneri spominjali kako su više nego ikad u svojim kolekcijama bili nadahnuti njegovim stilom. Slično se trenutno dešava i sa modnom zaostavštinom Ejmi Vajnhaus koja je ostavila nemerljiv uticaj na celu pop kulturu . Od te predimenzionirane punđe i koketno zakrivljenog crnog ajlajnera, pa do kratkih haljina u retro stilu koje su više otkrivale nego skrivale, Ejmi je bila izvan svakog stereotipa. Više ranjiva nego provokativna, svoj divlji duh je pokazivala prigrlivši modni stil 50-ih i 60-ih, na kome je ostavila svoj pečat. Govorila je da joj sva modna inspiracija dolazi od divljenja ženskim muzičkim grupama iz šezdesetih kao što su The Ronettes i Shangri-La-a. Svet je pomno pratio njene zavisnosti i čestu nemoć da ih pobedi, bilo da je reč o slabosti prema narkoticima ili neobuzdanim ljubavnim vezama. Manje je poznato da je Ejmi Vajnhaus bila koautor dve kolekcije za britansku kuću luksuzne retro sportske opreme Fred Peri. Ona je sarađivala sa ovim brendom u jesen 2010. na kolekciji koja odražava njen prepoznatljiv modni identitet oblikovan pedesetim, ali dodajući moderan akcenat. Ejmi je sama bila model u kampanji za ovu kolekciju. Druga kolekcija, za proleće 2011, odražavala je havajsku modnu temu, uključujući jarke boje i dezene kakve je Ejmi privatno često nosila. Ejmi se često slikala za uticajne modne mesečnike, poput Voga i Harpers bazara. Na neizbežno pitanje o tome šta je modno inspiriše, navodila bi u jednom dahu Elizabet Tejlor i čitavu generaciju hip-hop muzičara iz ranih devedesetih, uporno odbijajući insistiranje novinara da je ona jedna od najvećih modnih ikona današnjice. „Ne, to ne može biti istina...“, govorila je. „Ja sam zapravo u duši stari crnac. Ja se oblačim kao da su još uvek pedesete.“ U dugom nizu obožavalaca njenog muzičkog i modnog izraza su i neprikosnoveni kreator Karl Lagerfeld, poznat po tome što je večito inspirisan muzičkim zvezdama, ali i čuveni fotograf Brus Veber, čiji portreti Ejmi Vajnhaus, nastali u Majamiju svega nekoliko dana pre njenog venčanja 2006, govore mnogo o tome koliko je bila senzibilna. Poslednji u nizu onih koji se trude da duh Ejmi Vajnhaus živi, ili barem njen stil, jeste večiti enfant terrible francuske mode Žan-Pol Gotje, čija je ultimativno ekscentrična prolećna kolekcija, prikazana tokom nedelje visoke mode u Parizu, simulirala živopisan stilski identitet preminule pevačice. I premda to nije bilo prvi put da u trendovskim predviđanjima vlada jaki Vajnhaus utisak, njen modni potpis je česta referenca u modnim editorijalima poslednjih nekoliko godina. Ali činjenica da je ovaj Gotjeov omaž postmortem, dao mu je medijski značaj neslućenih razmera. Kolekcija koja je predstavljena kao „zbirka uspomena“ na nju, izazvala je reakcije. Mediji su se naslađivali reakcijom Ejminog oca koji je optužio Gotjea za koristoljubiv gest. Ali mu nije smetalo što je na aukciji Ejmina haljina koju je nosila na omotu svog sada već legendarnog albuma BACK TO BLACK, prodata za 10.000 funti.