Arhiva

Jao, baš su pametni

Ruža Ćirković | 20. septembar 2023 | 01:00

“Da se ponašao kao preduzeće, NIS je mogao da nam odrekne pravo na celu maržu. Ali Vlada Srbije nije mogla. Jer na tržištu nije stvorila konkurentske uslove. Da mi, naime, možemo da odemo drugde i kupimo naftne derivate pod drugim, recimo, povoljnijim uslovima a da ne moramo kod NIS-a, pod uslovima koje on diktira. Zato vlada nije mogla da zauzme čvršći stav jer nije imala čvršće argumente. “Tako Nebojša Atanacković, predsednik Skupštine akcionara AD Nafta, komentariše odluku Vlade Srbije i NIS-a da cela maloprodajna marža u trgovini naftnim derivatima ostane privatnim pumpama. Vlada je, dakle, u ovom pojedinom slučaju učinila što je morala. Ugovor sa NIS-om bio je besprimerno drzak: od privatnika je traženo da za celu godinu prijave potrebne količine naftnih derivata, a  ako zbog lošije prodaje sve ne povuku i o tome mesec dana unapred ne obaveste NIS, sledi kazna. Ukoliko NIS ne bi isporučio ugovoreno, zaštitio se višom silom. Inače, vlada sve čini ne bi li uništila autohtonio privatni naftni sektor, tvrdi Atanacković.

Od ukupnog broja benzinskih pumpi, 489 pripada NIS-u, a 741 privatnom sektoru. I kad je promet naftnim derivatima u pitanju, prema podacima NIS-a, privatni sektor se širi. Prošle godine je NIS pokrivao 63 odsto tržišta, udeo mu je ove godine pao na 55,9 odsto. U prometu benzina udeo NIS-a na tržištu prošle godine je iznosio 51,3 odsto, ove godine 48,3 odsto. Slično je i kod dizela: sa prošlogodišnjeg udela od 58,2 odsto, NIS je pao na 53,4 odsto. AD Nafta ima 119 akcionara sa 213 pumpi. Da li se broj pumpi njenih akcionara smanjuje? Ne, ali se broj kupaca povećao, kaže Atanacković. On smatra da to nije dokaz da privatnim naftašima ipak ne ide tako loše kao što sami tvrde.

“Najbolje bi rešenje možda bilo da vlada svojim rešenjem zabrani rad privatnih benzinskih pumpi”, kaže Atanacković.

Ne, ne kažem ja da bi trebalo da vam zabrane rad. Nego podaci o vašem širenju ne potvrđuju vaše tvrdnje da vas država uništava.Udeo NIS-a na tržištu je pao sa 63 odsto na 55,9 odsto.

- Pa šta? Najbolje je zatvoriti privatne pumpe, onda ne bi bilo konkurencije i NIS bi imao 100 odsto tržišta. Neće, verovatno, moći da zatvore “Lukoil”, a nas mogu.

NIS vam prigovara da ta kompanija odgovara za energetski bilans, isplatilo joj se to ili ne. I drugo, NIS nije povećao cene do maksimalno dozvoljenog nivoa, ceneći interese građana, pa sad pitaju zašto i privatni naftaši nisu obezbedili zalihe nafte po nižoj ceni?

- Ovo nije sukob NIS-a i privatnika, nego sukob privatnika i vlade, sukob privatnika i vlade Slobodana Miloševića, sukob privatnika i vlade Zorana Đinđića, sukob privatnika i vlade Vojislava Koštunice. NIS nema veze. Vlada postavlja svoga direktora koji sluša šta mu kaže vlada.S jedne strane imamo privatizaciju društvenog sektora koja teče, a sa druge strane vlada ima rat protiv privatnika, koji ne mogu da naprave dug koji bi država socijalizovala. Kad bi država, odnosno NIS naplatio svoja potraživanja, on ne bi imao nikakve gubitke, imao bi čak dovoljno da vrati kineski dug. Ali mi i dalje socijalizujemo neke stvari koje se nigde ne bi socijalizovale, NIS je trebalo da podigne cenu do maksimalno dozvoljenog nivoa, umesto što benzin prodaje po dampinškoj ceni od 55,5 dinara. Tako smo dosad imali monopol NIS-a, a sad imamo i monopol i damping. Dve stvari potpuno nedozvoljene u zemljama koje pokušavaju da sebe predstave kao tržišne i deo Evrope.

Imate kvotu za uvoz sirove nafte i prošle godine je niste iskoristili?

- Trenutno firma “Jugokta” ima uvezeno 30 000 tona nafte i imaće gubitak od najmanje pola miliona evra na tome.

Ali NIS kaže da su ranije uvezli jer su postojale procene o rastu cena nafte.

- Oni su jako pametni, strašno.

Ne verujete u to?

- Pa sigurno da ne verujem. Sem toga, u redu, i ako su to uradili, a šta je privatnik trebalo da uradi? Oni su od našeg uvoza od tri miliona tona sebi dali kvotu od dva miliona tona i mogu da kupe unapred pošto znaju da će sigurno imati preradu. A kako možemo mi u AD Nafti kad ne znamo da li ćemo sledećeg meseca imati preradu.

Sve je neizvesno. Zavisimo od monopoliste koji nam je i konkurent i koji sve čini da nas spreči da uradimo ono što bi on uradio.NIS je dao pravo prerade firmama koje to nikad nisu radile, koje nemaju dovoljno pumpi. Recimo, jedno preduzeće iz Smedereva kome ne mogu da se setim imena, a koje nije ni iskoristilo svoju kvotu.

Je li vaša AD Nafta iskoristila ugovorenu kvotu?

- Mi imamo pogrešno obračunato, sad nam osporavaju. Imali smo obavezu da uvezemo 30 000 tona, mislim u aprilu. To smo dovezli, recimo, 15. u mesecu, a oni su nam obračunali da smo svih 30 000 tona trebalo da dovezemo 1. u mesecu. A prerađuju dve hiljade tona na dva dana. Nemaju prava da nam naplate penale kao da smo svih 30 000 trebalo da im dovezemo odjednom. To proizlazi iz čiste logike.

NIS kaže da ste prošle godine od kvote koja je iznosila 800 000 tona iskoristili 550 000 tona, a tokom prva četiri meseca ove godine 450 000 tona. Pravili ste rezerve čekajući veću cenu?

- Mogu oni da kažu šta hoće. A kako se onda objašnjava da su pumpe na jugu Srbije bez derivata? Ja koji imam prilično uticaja, 15 dana nisam imao evrodizel, desetak dana nisam imao benzin od 98 oktana.

U NIS-u tvrde da su godišnje potrebe zemlje za sirovom naftom četiri miliona tona, da je privatnicima određena kvota za preradu milion tona nafte, a da je njih 16 podnelo zahteve za 4,910 miliona tona?

- To ništa ne smeta. Uostalom, raspodela prava na uvoz sirove nafte i njenu preradu trebalo bi da bude izvršena prema broju benzinskih pumpi. NIS-u pripada manje od polovine. Vlada mora da se opredeli u kojoj meri će njen patronat nad NIS-om biti u sukobu sa njenim ciljevima antimonopolskog ponašanja.