Arhiva

Doktore, pošaljite mi mejl

NIN | 20. septembar 2023 | 01:00

Jeste li se ikada našli u situaciji da vas oblije hladan znoj samo pri pomisli da morate da obavite čitav niz specijalističkih pregleda, što naravno znači sate i sate čekanja po raznim čekaonicama, hodnicima klinika, više dana, zakazivanje nekad i mesecima unapred, šetanje s jednog kraja grada na drugi da biste tamo opet čekali...? Na kraju se to završi tako što sa hrpom rezultata, analiza, snimaka i ostalog opet čekate kod svog lekara, koji sve to treba da prostudira, i dođe do zaključka da vam još nešto od analiza nedostaje? Zdrav čovek ima puno želja, a bolestan samo jednu - da ozdravi...

Možda vam je čudno bilo da recimo, u nekom filmu gledate kako običan građanin, neke razvijenije zemlje na Zapadu, kad se razboli sedne za računar, uloguje se na Mrežu i pre nego što reši šta će dalje da radi, prvo podrobno proveri šta o toj njegovoj bolesti ima na raznim sajtovima, raspita se čovek...E, pa to ćete uskoro moći i vi da radite, na svom jeziku. Umesto one hrpe papira koji kipe iz vašeg kartona u pretrpanoj kartoteci vašeg doma zdravlja, imaćete elektronski zdravstveni karton. To ne znači da ćete umesto onog svežnja papira sa sobom nositi nekakvu disketu ili karticu, nego da će svim vašim rezultatima, uključujući tu i snimke i slike, pa čak i video zapise, vaš lekar ili specijalista koga posećujete, moći da pristupi sa svog računara. U svetu, naravno, to nije ništa novo, jer tamo ljudi uglavnom razmišljaju prvenstveno o tome kako da uštede i svoje i tuđe vreme, a naravno i novac. Ono što se zove telemedicina praktikuje se više od dvadeset godina. Zamislite scenu u nekoj bolnici u malom gradu, pacijent je na operacionom stolu, a mlad lekar koji je nedavno specijalizirao nema s kim da se posavetuje oko dijagnoze; može putem Interneta da se konsultuje sa starijim i iskusnijim kolegama koji su na nekom udaljenom mestu. Ili, recimo da lokalna ustanova ima neki novi dijagnostički aparat i da se osoblje tek uhodava u primeni nove metode, ili jednostavno nemaju obučenog stručnjaka; u pomoć može da priskoči neko s neke druge klinike u nekom većem centru...

E-health

Prema jednoj od definicija, e-health se određuje kao primena Interneta i srodnih tehnologija u sistemu zdravstvene zaštite, kojima se poboljšavaju pristup, efikasnost, učinak i kvalitet medicinskih i poslovnih procesa koje sprovode učesnici u tom sistemu (zdravstvene ustanove, medicinsko osoblje, pacijenti, osiguravajuće organizacije, država), sa osnovnim ciljem poboljšanja zdravstvenog stanja pacijenta.

Uvođenje e-zdravstva posledica je imperativa udruživanja onih koji pružaju medicinske usluge, odnosno njihovih računarskih sistema, u jednu mrežu preko koje bi se prenosili podaci bitni za njihovo poslovanje. Savremene tehnologije - Internet pre svih njih - se u tom slučaju pojavljuju kao sredstvo kojim se može povećati nivo produktivnosti i efikasnosti. Osim toga, Internet suštinski menja načine na koje se zdravstvene usluge pružaju, počev od jednostavnog informisanja pacijenta preko njeb sajta (odnosno portala) medicinske orijentacije, pa do naprednih primena poput virtuelne (on-line) apoteke ili konsultacija medicinskih eksperata u realnom vremenu, a koji su međusobno fizički udaljeni i hiljadama kilometara (telemedicina).

Sve je ovo moguće zahvaljujući Internetu. Brz razvoj telemedicine doneo je velike prednosti manjim ustanovama i korisnicima sa malim budžetom, jer je pravilnim primenama znanja, iskustva i standarda moguće značajno unaprediti kvalitet i brzinu rada, uz veliko smanjenje direktnih i indirektnih troškova. Pošto često imamo običaj da kažemo da je zdravlje najskuplje, mogli bismo da razmišljamo i u tom smeru kako da sa maksimumom ušteda ostvarimo najefikasniju zdravstvenu zaštitu; hronično je stanje da novca nema, ali se za zdravlje uvek nađe. Jedna od oblasti u kojima nove tehnologije dolaze do punog izražaja, pružajući korisnicima maksimum, upravo je zdravstvo. Kad se ukrste zdravstvo, globalne komunikacije, Internet i elektronsko poslovanje, dobijete ono što se zove e-health (zdravstvo), ili elektronsko zdravstvo.

Portali

Elektronsko zdravstvo podrazumeva integraciju, upravljanje, bezbednost i čuvanje velikih količina medicinski relevantnih informacija kojima ovlašćeni korisnik može bez smetnji da pristupi sa bilo kojeg mesta, u bilo koje vreme. To, između ostalog, znači da lekar mora biti u poziciji da ima pristup pacijentovom elektronskom zdravstvenom kartonu u svakom momentu i na svakom mestu, a posebno tamo gde se sprovodi medicinsko zbrinjavanje i nega. U tome mu nesumnjivu pomoć može pružiti medicinski (e-health) portal.

Najpre za lekare

Svaki lekar želi da svom pacijentu obezbedi najbolju moguću negu. Za to je neophodno da stekne što sveobuhvatniju sliku o njegovom zdravstvenom stanju, kako bi mogao da na osnovu toga donosi pravilne odluke. U tom cilju, lekaru je od velike važnosti da štedi vreme i novac (kako sebi, tako i pacijentu), što se postiže - primera radi - izbegavanjem dupliranja dijagnostičkih postupaka i analiza.

Portal

Portal je mesto na Internetu (vebu) koje se može zamisliti kao velika kapija ili raskrsnica, sa koje korisnik može da se uputi ka bilo kojoj temi koja ga interesuje i koju po pravilu “pokriva” njegov specijalizovani deo. U slučaju zdravstva, medicinski portal opslužuje poslovne, profesionalne i lične potrebe raznih profila korisnika: zdravih osoba koje brinu o održanju zdravlja, pacijenata, lekara, medicinskog osoblja, ustanova-pružaoca zdravstvenih usluga, farmaceutskih kompanija i apoteka, fondova osiguranja i drugih.

Lekar treba i mora da bude skoncentrisan na svoj posao i da se ne bavi nebitnim stvarima, kao što je komplikovano rukovanje pacijentovim podacima. Upravo tu nastaje momenat kada Internet i druge informacione i komunikacione tehnologije dolaze do izražaja. Stvaranjem elektronskog zdravstvenog kartona pacijenta, svaki lekar koji se njime bavi stiče trenutan i potpun uvid u njegovo stanje. Uz nekoliko klikova mišem, doktoru se pred očima može naći sve što mu je potrebno: istorija bolesti, rezultati svih ikada ranije urađenih ispitivanja, podaci o dijagnostikovanim oboljenjima i sve to u elektronskom, multimedijalnom obliku. To znači da nema listanja po papirnim kartonima, dupliranja procedura, gubljenja rezultata, ponovnog uzimanja anamneze... sve je na dohvat ruke i sve se prikazuje na ekranu monitora u odgovarajućoj formi - od laboratorijske analize do rentgenskog snimka ili slike sa elektronskog mikroskopa prilikom patohistološke obrade tkiva. Portal služi kao raskrsnica, putem koje se može pristupati ovakvim elektronskim kartonima, ali i kao sredstvo za razmenu podataka među medicinskim profesionalcima. Umesto da žure na neko udaljeno mesto kako bi pogledali neke nalaze ili obavili kakav drugi posao, lekari pomoću portala mogu od svoje kuće ili sa bilo kog drugog mesta da pristupe informacijama po želji i na taj način “daljinski” obavljaju veliki deo svojih obaveza. Sem toga, putem portala su u poziciji da međusobno komuniciraju, čak da obavljaju konzilijarne konsultacije u realnom vremenu, bez potrebe ličnog prisustva u istoj prostoriji. Sve to drastično smanjuje troškove, što je od nemerljivog značaja.

Kako to izgleda kod nas

Da sve gore navedeno ne izgleda kao puka fantastika, uverava nas kompanija “Visaris” i Institut za medicinska istraživanja (IMI) koji sprovode projekat izgradnje prve domaće funkcionalne zdravstvene mreže, pod nazivom iMed, koju karakterišu usklađenost sa evropskim i međunarodnim standardima u oblasti zdravstvene komunikacije i telemedicine, a koja će biti dostupna svim zdravstvenim ustanovama, bez obzira na njihovu veličinu i lokaciju i mogućnost lakog proširenja i integracije sa drugim mrežama ili sistemima. Dr Vladimir Petrović iz Instituta za medicinska istraživanja i mr Pavle Kostić, direktor “Visarisa”, opisuju ovu specijalizovanu mrežu kao mogućnost da se svi zainteresovani u oblasti zdravstva i farmacije brzo i povoljno povežu u jedinstven sistem kroz koji se informacije mogu namenski i ciljano dostavljati svima kojima su namenjene ili potrebne. Neprekidna povezanost svih učesnika (zdravstvenih ustanova, apoteka, veledrogerija, farmaceutskih i drugih industrija, Fondova i državnih organa) omogućava da zainteresovani pružaoci usluga izgrade specijalizovane informatičke servise koji će biti dostupni najširoj zdravstvenoj populaciji (lekarima, apotekarima, menadžerima), ali i samim pacijentima posredstvom e-health portala koje “Visaris” i IMI grade u saradnji sa Udruženjem za primenu novih tehnologija u biomedicini.

Kroz iMed mrežu, lekarima i stomatolozima se pruža mogućnost da lakše i bolje posluju, pacijentima da brže dođu do kvalitetne usluge i informacija, zdravstvenim osiguranjima da efikasnije ostvaruju poslovne odnose sa zdravstvenim ustanovama... Na taj način, iMed predstavlja najsavremeniji vid komunikacije koji omogućava međusobno povezivanje i saradnju svih u zdravstvu - nosilaca državne i privatne zdravstvene i stomatološke prakse svih veličina i profila - od privatne ordinacije do kliničko-bolničkih centara. Mrežu mogu da koriste različite kategorije korisnika: profesionalci u zdravstvu, lekari i stomatolozi, koji imaju potrebu da komuniciraju međusobno ili u okviru stručnih i profesionalnih udruženja; pacijenti, koji imaju potrebu da komuniciraju sa svojim lekarima, stomatolozima ili ustanovama u kojima se leče; nadležne državne institucije, koje imaju potrebu da komuniciraju sa svim učesnicima zdravstvenog sistema i svi ostali zainteresovani kojima je takva komunikacija potrebna u okviru sistema zdravstvene zaštite (farmaceutske kuće, veledrogerije, dobavljači opreme i sredstava, apotekarske ustanove, naučnoistraživačke ustanove, fakulteti i druge obrazovne ustanove).

Znači, uskoro ćete moći da naslov teksta primenite i na svog lekara.

MILENA ČUKIĆ