Arhiva

Očevi revolucije

Dragan Jovićević | 20. septembar 2023 | 01:00
Očevi revolucije


Projekcijom kanskog pobednika, filma Kena Louča Ja, Danijel Blejk, u petak 25. novembra počinje 22. Festival autorskog filma, koji će do 3. decembra prikazati najznačajnija ostvarenja, pobednike velikih festivala, naslove eminentnih autora, ali i novopridošlih. Glavni takmičarski program sadrži i debitantske filmove, jer od početka festivala pokušavamo da domaćoj publici otkrijemo neka nova autorska imena, rekao je tim povodom Srdan Golubović, filmski reditelj i član Saveta festivala. I zaista, od Loučovog filma pa do zatvaranja sa ostvarenjem Toni Erdman, dobitnikom nagrade Fipresci na istom festivalu u Kanu i nemačkim kandidatom za Oskara, program je ispunjen biserima svetske kinematografije, čiji autori smelo ulaze u eksperimentalne domene.

Tako se u takmičarskom programu, u kompeticiji za Gran pri festivala Aleksandar Saša Petrović, nalaze rumunsko-francuski Sijeranevada, brazilsko-francuski Akvarijus, tursko-francusko-rumunski Album, francusko-belgijski Sirovo , portugalsko-francusko-brazilski Ornitolog, rumunsko-nemački Srca sa ožiljcima, izraelsko-francuski Između, kanadski Boris bez BeatrisDomaće boje braniće Svi severni gradovi Daneta Komljena, a specijalna počasna projekcija pripala je Dušanu Makavejevu sa ostvarenjem Sweet Movie.

Očekivano, najveće interesovanje vlada za film Ja, Danijel Blejk. Naslovni junak radi kao stolar veći deo svog života u NJukaslu. Sada, prvi put, treba mu pomoć od države. Putevi mu se ukrštaju sa Kejti, samohranom majkom dvoje dece, Dejzi i Dilana. Kejtina jedina šansa da pobegne iz sobe hostela u Londonu je da prihvati stan u gradu koji ne poznaje, koji je udaljen skoro 500 km. Danijel i Kejti se nalaze u ničijoj zemlji, upleteni u bodljikavu žicu birokratije savremene Britanije

Nove tokove u autorskom filmu svakako će zastupati savremeni filipinski reditelj Lav Dijaz kome je Festival autorskog filma ove godine posvetio zaseban program, stavivši ga rame uz rame sa slavnim Kšištofom Kješlovskim i nazvavši revolucionarnim rediteljem.
Otac novog filipinskog filma Lav Dijaz, jedna od ključnih figura savremenog filma od kraja devedesetih godina, potpisuje filmove koji oslobađaju kinematografiju od industrije, a filipinski narod od njegove kolonijalne sudbine.

U okviru programa Bande part biće prikazana dva njegova filma, ovogodišnji dobitnik venecijanskog Zlatnog lava, četvoročasovno ostvarenje Žena koja je otišla i dobitnik nagrade Alfred Bauer na poslednjem Berlinskom festivalu, osmočasovni Uspavanka za tužnu misteriju. Žena koja je otišla je film inspirisan motivom priče Lava Tolstoja Bog vidi istinu, ali čeka i govori o borbi žene koja je nepravedno optužena za zločin Lav Dijaz svakako se nameće kao autor koji će privući pažnju filmskih sladokusaca.

Omaž Kšištofu Kješlovskom upriličen je povodom dvadesetogodišnjice njegove smrti i tim povodom u Muzeju Jugoslovenske kinoteke biće prikazana i celokupna TV-serija Dekalog najznačajnije ostvarenje velikog poljskog reditelja. Svaku epizodu Dekaloga, od ukupno deset, Kješlovski je radio sa drugim direktorom fotografije, različitim snimateljskim postupkom

Glavna festivalska sala i ove godine biće Dom omladine Beograda, dok će se festival održati i u Dvorani Kulturnog centra Beograda, staroj i novoj zgradi Jugoslovenske kinoteke, bioskopu Fontana, UK Parobrod, UK Palilula, Domu kulture Studentski grad i Art bioskopu Kolarčeva zadužbina. Samo iz navedenog, 22. Festival autorskog filma obećava jednako uzbudljivu filmsku sedmicu, na kakvu je već i navikao svoju publiku.