Arhiva

U se i u svoje kljuse

NIN | 20. septembar 2023 | 01:00
U se i u svoje kljuse

Ovde se ima utisak da je rešenje problema "Zastave" moguce samo uz pomoc nekog "strateškog partnera".
Trebalo bi da se razmišlja i o nekim drugim mogucnostima. Jer, ako se pogleda koliko je vremena prošlo otkako se ceka taj "partner", pri sadašnjoj situaciju u svetu auto-industrije, on se možda nikada nece ni pojaviti!
U našem narodu ima jedna lepa izreka: "U se i u svoje kljuse."
Primena te filozofije ne može u slucaju "Zastave" sto posto funkcionisati. Ali moguce je malim koracima taj princip primenjivati.
Mišljenje mnogih kod nas "šta ce nama auto industrija", potpuno je pogrešno. Cifre prodatih "Zastavinih" automobil, jasno pokazuju da interes naših kupaca, i pored sve kritike "Zastavinih" vozila, postoji!
Uvek u prvi plan izbija kritika na kvalitet i nedostatak opreme koja se nalazi u uvoznim vozilima. Ako bismo poceli ozbiljno da razmišljamo o poboljšanju kvaliteta, videlo bi se da to, u stvari, i nije nepremostiva prepreka koju "Zastava" i DMB kao proizvodac motora ne bi mogla da prevazide. Na primer, u DMB-u vec postoje prototipovi motora koji zadovoljavaju u pogledu kvaliteta izdržljivosti svetske standarde. Ukoliko sadašnja akcija u vezi sa ovim poboljšanjima bude svesrdno podržana od vlade, možemo od Nove godine vec takve motore poboljšanog kvaliteta uvesti u serijsku proizvodnju.
Naravno, to je samo prvi korak. Da smo ga ucinili pre tri godine, bili bismo danas vec mnogo dalje nego što jesmo!
Pri ovome ce kriticari skociti na barikade i primetiti da motor ne zadovoljava najnovije ekološke evropske standarde koji stupaju 2005. na snagu. To je istina ali i taj problem se može prebroditi.
S obzirom na to da je zbog opštepoznate situacije u našoj zemlji za poslednjih 10 ili 15 godina mnogo toga upropašceno, to je i u slucaju sa našim kadrovima situacija je dosta mracna. Ali u svetu postoje specijalizovane institucije kojim se koriste sve auto-industrije sveta i koje sa svojim "knonj honj" mogu svaki problem da reše. Pri tome njihove usluge nisu tako skupe kako se to kod nas zamišlja. Iste mogu služiti našim strucnjacima. Mi gubimo mnogo više time što bespomocno ili neaktivno puštamo da vreme prolazi ništa ne cineci!
Današnja "rak-rana" "Zastave" su uvozni polovni automobili koji odnose stotine miliona evra naših gradana u inostranstvo. Ako za svaki polovni auto naš sugradanin u proseku plati oko 6 000 evra za 80 000 uvezenih automobila onda se iz naše zemlje iznosi ni manje ni više nego 480 000 000 evra!
Ako se ovome dodaju još i troškovi za rezervne delove koji uzeto u proseku iznose oko 200 evra godišnje, dobija se suma od 16 000 000 evra koja se sabira sa prethodnom sumom! Ova cifra je mnogo veca, cak možda i duplo veca, pošto u našoj zemlji ima još vrlo mnogo polovnih stranih automobila koji su vec ranije kupljeni i još uvek su u eksploataciji!
Posmatrajuci ovakvo stanje namece se pitanje zašto "Zastava" i DMB ne bi poboljšali kvalitet i upotpunili opremu i na taj nacin pružili našim gradanima alternativu za kupovinu domacih novih vozila.
Kada bi "Zastava" mogla da prodre u segment polovnih automobila sa samo jednom trecinom sadašnjeg broja to bi znacilo proizvodnju od 26 000 vozila. Ovim bi 160 000 000 evra ostajalo u našoj zemlji!
Kolicina od 26 000 vozila vec predstavlja serijsku proizvodnju koja bi doprinela pokretanju i oživljavanju pratece auto-industrije. A koje to prednosti donosi srpskoj privredi ne treba mnogo objašnjavati!
Dipl. inž. Tadija Jurkovic,
dugogodišnji clan "Opelovog" Štaba za razvoj motora,
Visbaden, Nemacka