Arhiva

Dogovor na pomolu

Radmila Stanković | 20. septembar 2023 | 01:00
Dogovor na pomolu

Sva je prilika da je gradonačelnica Novog Sada Maja Gojković povukla potez koji će doneti poene i njenoj stranci na vlasti u ovom gradu (Srpska radikalna stranka) i njoj lično. Pozvala je umetničkog direktora i selektora Sterijinog pozorja Ivana Medenicu i dogovorili su se o daljoj saradnji. Treba sačekati i zvaničnu verziju ove nezvanične informacije, ali u svakom slučaju dobro je da se posle nedelju dana od najave smene rukovodstva Sterijinog pozorja strasti smiruju na način koji obećava rezultat.

Treba podsetiti da je tema o smeni rukovodstva Sterijinog pozorja, započeta prošle nedelje, proteklih dana okupirala kulturnu javnost Srbije, i izazvala nezadovoljstvo među brojnim kulturnim poslenicima. Priču o smeni inicirao je Radovan Jokić, sekretar za kulturu Novog Sada. On je, u razgovoru sa aktuelnim umetničkim direktorom i selektorom predočio ukidanje mesta umetničkog direktora i smanjivanje međunarodne saradnje, pogotovu one koja pretpostavlja dovođenje predstava rađenih na domaći dramski tekst.

Dalji tok događaja pokazao je da novosadska kulturna vlast zamišlja budućnost Sterijinog pozorja uvođenjem institucije Umetničkog veća koje bi kontrolisalo rad selektora ovog festivala, što je teško razumeti ako se ima u vidu da je ta “kontrola” već u opisu posla Upravnog odbora, na šta je upozorio Ivan Medenica. Čulo se, takođe, da bi na mesto Mirjane Markovinović, direktora Pozorja, trebalo da dođe Miroslav-Miki Radonjić, koji je magistrirao sa temom o Pozorju, a na dužnosti je umetničkog direktora pozorišta u Zrenjaninu.

Potom su počeli da se oglašavaju pozorišni umetnici i književnici (Mileta Radovanović, Dejan Mijač, Biljana Srbljanović, Vida Ognjenović, Jovan Ćirilov, Qubomir Simović, Angelina Atlagić, Haris Pašović, Branislav Mićunović...) oštro protestujući zbog ovih najava, posebno zahtevajući da se sačuva upravo regionalni karakter Sterijinog pozorja koji mu je omogućio trogodišnji selektor, pozorišni kritičar i profesor na Fakultetu dramskih umetnosti Ivan Medenica. Nezadovoljstvo je rezultiralo sastankom ekipe umetnika predvođenim glumcem Predragom-Mikijem Manojlovićem sa ministrom za kulturu i informisanje u Vladi Srbije Draganom Kojadinovićem i predstavnicima vojvođanske vlasti zaduženima za kulturu.

Očigledno je ministar Kojadinović pokazao sluh za opasnost koja preti da ugrozi novu tekovinu osvojenu poslednjih nekoliko godina u pet decenija dugoj istoriji Sterijinog pozorja. I obećao da će razgovarati sa gradonačelnicom Novog Sada Majom Gojković. Saznajemo da je o celom problemu razgovarano i sa prvim čovekom SRS-a Tomislavom Nikolićem (dok je predsednik Vojislav Šešelj u zatvoru u Hagu) i da je razumevanje za aktuelnog umetničkog direktora pokazao onog trenutka kada je saznao da Ivan Medenica nije član ni jedne stranke, niti je ikada to bio. Ali, stranačka pripadnost će očigledno presuditi u slučaju direktorke Sterijinog pozorja Mirjane Markovinović (Liga socijaldemokrata) pa je sva prilika da će se nadležni organi baviti njenim poslovanjem, što može biti razlog za njenu smenu. Valjda je bila široke ruke prema umetnicima, gostima Pozorja.

Kako god bilo, treba pozdraviti poteze ministra Kojadinovića i novosadske prve dame Maje Gojković. U ime Pozorja i za spas Pozorja, oboje su učinili ono što je u ovom trenutku presudno. Smirili su strasti i prihvatili dijalog. Jer, već su najavljeni potezi u slučaju da se bude istrajavalo na smeni rukovodstva Pozorja i drastičnoj promeni koncepcije. Predstavnici pokrajinske i republičke vlasti bili su spremni da ukinu finansiranje Sterijinog pozorja, pojedini upravnici pozorišta bili su spremni na bojkot, a pojedini dobitnici Sterijinih nagrada bili su spremni da ih u znak protesta vrate.

Treba sa nadati da do svega toga neće doći. I da će trenutne političke spekulacije o tome da Beograd ne da novosadsko Sterijino pozorje prestati. Pozorje je mnogo značajnije od trenutne radikalske ili bilo koje druge vlasti.

Maja Gojković o Pozorju

Maglu diže lobi iz Beograda

“Napadaju nas glumci i glumice sa članskim kartama drugih stranaka...”

Mnogi koriste samo jedno ime, Maju Gojković, gradonačelnicu Novog Sada, kao adresu-krivca za gužvu oko Pozorja. Ona to, u intervjuu NIN-u datom prošlog petka, negira, ali ima svoje mišljenje o odjeku nastalom u medijima i kulturnim krugovima.

Partijska diktatura u državnim i javnim preduzećima odomaćila se i u kulturnim institucijama. Srpska Atina je postala stranačka stvar?

- Mi želimo da se politika ne meša u kulturu i pristajem da me mediji i lobiji u kulturi razapnu, ali ću braniti stavove gospodina Radovana Jokića, člana gradskog veća za kulturu. Lobiji u kulturi napadaju čoveka koji nije ni u jednoj stranci. Ko nije u politici neka vodi kulturu i to je moj princip.

Otišli su i otići će ljudi koji su u kulturi Novog Sada postavljeni po partijskoj dužnosti, sa partijskim knjižicama i iz stranačkih utvrđenja. Otkako sam ja gradonačelnik nijedan direktor kulturne institucije o kojoj grad Novi Sad vodi računa nije stranačka ličnost. Vidite šta se radi na nivou Pokrajine. Tamo se na čelo kulturnih institucija postavljaju isključivo partijski kadrovi, a u Novom Sadu na takvim mestima nema nijedne stranačke ličnosti na položaju direktora.

Gospođa Mirjana Markovinović je bila direktor Pozorja kao član Lige socijaldemokrata Vojvodine i nije se pitala zašto je sa tom članskom kartom došla na to mesto. Liga je u prošlom sazivu Skupštine sve posmenjivala i dovela samo svoj partijski kadar.

Vest o smeni je u medijima upoređena sa odjekom “gotovo kao bomba”, a čule su se i teške reči povodom inicijative gospodina Jokića?

- Gospođa Markovinović i gospodin Medenica su bili veoma zadovoljni, na završetku saradnje, onim šta je Novi Sad pružio Pozorju. Sva sredstva koja su tražili dobili su, a sada o toj saradnji drugačije govore. Gospođa Markovinović je bila kod mene prošle godine i bila je zadovoljna našim razgovorom, i zašto sada teške reči!? I gospodin Medenica je bio kod mene i razgovarali smo. Ne želim da ulazim u izbor umetničkog direktora. Koliko je 50. Pozorje bilo dobro primljeno, neka se vide napisi o njemu. Publika je masovno napuštala predstave, a kritika ih je loše ocenila. Bila sam na prvoj predstavi “Maratonci trče počasni krug” i videla sam da su sa ove predstave izašli mnogi. Sada nas napadaju glumci i glumice sa članskim kartama drugih stranaka. Neka oni koji napadaju gospodina Jokića kažu čiju člansku knjižicu imaju i kako to da oni u javnosti do sada nisu bili napadani.

Sem vaše podrške, gospodinu Jokiću bi dobro došlo “tapšanje po ramenu” od ljudi u pozorištu?

- Žao mi je da oni glumci koji daju za pravo gospodinu Jokiću ne smeju da se oglase javno, ali ja ću ga zaštititi, jer se nikoga ne bojim. Molim medije i beogradske lobije u kulturi da ne napadaju unapred gospodina Jokića i onog koji još nije izabran za direktora Pozorja. Pitam stručnjake iz Beograda da li se mogao napraviti bolji festival drame za 370 000 evra, koliko je grad dao za održavanje 50. jubilarnog Pozorja. To njih ne interesuje već da njihov čovek bude na čelu Pozorja.

Zamera se na najavljenoj promeni koncepta, a naročito se insistira na očuvanju internacionalne dimenzije Pozorja?

- To je još jedna magla koju diže lobi u kulturi Beograda. Prvo se bira direktor, posle će se raspravljati o konceptu. Lobi u kulturi i mediji koji nas napadaju su vrlo jaki, a mi nemamo medije. Naš jedini način da se izborimo za promene jeste da uradimo bolje i kvalitetnije Pozorje. Buka dolazi od onih koje su političari postavili. Predviđene smene u Pozorju će uraditi Gradska skupština i biće nestranačke ličnosti.

Lazar Kaurin