30.05.
2024.
Japanac je uspeo da preživi tragediju na Titaniku, ali umesto sreće dobio je „malu smrt”
Čin Japanca koji je preživeo jednu od najvećim pomorskih tragedija svih vremena smatrana je velikom sramotom u njegovoj rodnoj zemlji.
Prva predstava na BITEF-u, Trupe Mari Šujinar, igračice, koreografa i direktora ove trupe, Body-Remix/Goldberg Variations (koprodukcija Montreala, Otave, Pariza, Venecijanskog festivala, Beča) bizarnošću stila, tematskim polazištem (težnja za uspostavljanjem ravnoteže igrača u prostoru u otežavajućim okolnostima, sa pomagalima, štakama, podupiračima – čak i za glavu), baletskim štanglama, uz korišćenje mešovitih igračkih stilova, kako klasične igre (“na prstima”), tako i savremene, kao i elementima joge i slobodnijim stilovima, načinom upotrebe muzike – upućuje na istraživanja arhitektonike formalne estetike igre i ritmičko-prostorne kombinatorike graničnih mogućnosti ljudskog tela. Deset skoro golih igrača, u Vandalovim kostimima koji više otkrivaju nego što skrivaju lepotu ljudskog tela, u veoma interesantnom svetlu (izvanredno funkcionalna upotreba kontralihta koja naglašava formalnu lepotu tela i koeografske kombinatorike Mari Šujinar), savršenom lakoćom, poštujući raznovrsne kombinacije i neobičnost figura, ponekad uz dozu lakog humora, oduševljavaju preciznošću i skoro matematičkim poštovanjem geometrijskog crteža u prostoru. Sola, dueti, trija, grupne figure, fasciniraju akrobatskim vladanjem pomagalima. Savršeno precizna koreografija, i sama u stilu remix-a Bahovih Goldbergovih varijacija (5.6.7), inspirisana je Varijacijama na varijacije Luja Difora i vokalnim odlomcima Glena Gulda (A State of Wonder – onomatopejski zvuci, struganja, škripanja, uzdasi, blebetanja, itd.), u izmenjenim ritmičko-dinamičkim varijabilama u odnosu na Baha. Uprkos lepoti i savršenosti izvođenja, koreografija i režija (ponekad preduga) više fasciniraju racionalnom kombinatorikom i nekom hladnom lepotom koja izaziva i osećaj “osakaćenosti”, uz neprijatnu potrebu za “poštapljivanjem”, namećući zaključak da je svet “faličan”, a ljudsko telo u takvom svetu – nedostatno. Mada je ovakva poruka skoro apstraktno sugerisana, ona je rashlađujuća.
Koreodrama SENKE (Bitef teatar, Mudra teatar) Ivane Ašković (koreografa i reditelja) i Borisa Čakširana (scenografa i kostimografa), nastala u okviru projekta Jezik, ples, identitet tokom jednogodišnjeg istraživanja, uspešno ostvaruje sintezu drevnog ritualnog mita balinežanske legende o Čalonarang. U njoj se “smenjuje lirika intimnih ambicija i snova o ljubavi sa divljom ritualnom energijom surove realnosti koja kažnjava svaki pokušaj žene da se uzdigne iznad ustaljenog poretka i jasno definisanih društvenih uloga”. Ekspresivna muzika vodi nas u svet senki prizvanih iz prošlosti, osavremenjen današnjim senzibilitetom, i asocijacijama i na naše današnje i na tuđe zablude o Dobru i Zlu. Raznovrsna i bogata emocijama (ponekad do nedopadljivosti, ponekad ushićujuća), muzika nas uvodi u tradiciju balinežanskog i afričkog plesa, kapoira, aikida i buto stila, ukrštenu sa najsavremenijim shvatanjima igre. Arhetipska uloga žene kao majke, kćeri, ljubavnice, hraniteljke i uništiteljke, istovremeno boginje i sluškinje, sveštenice i gurua prosvetljujućeg znanja, sugestivno je prikazana kroz ritualnu surovu borbu sila kosmičke i magijske dimenzije. Aškovićeva je zanimljivo i sugestivno povezala arhetipske rituale sa balkanskim plesovima i verovanjima, menjajući istočnjački mit u korist pozitivne završnice. Koreograf je veoma uspešno preneo igračima svoje znanje stečeno na Havajima i na Baliju, precizno pružajući osnovna obeležja drevne igre kroz finoću pokreta ruku, prstiju, položaja tela, kroz mimiku lica, specifičnim pogledom i ritmičnim udarima stopalima o tlo. Kroz kanonizovani jezik plesa svaki udar dobija određeni ritam i značenje, a nagib glave i pokreti prstiju tumače priču, odnos likova, koliko i položaj igrača u mizanscenu.
U atraktivnim, egzotičnim kostimima Borisa Čakširana, u osmišljenim, redukovanim elementima dekora i svetlosti, nadahnuti igrači preneli su studiozno i profinjeno tankoćutnu i rafiniranu koreografiju, spajajući u harmoničnu celinu apstraktne sa etno-oblicima.
Mirjana Zdravković
29.05.
2024.
"Vaša ekonomija mora da bude u stanju da se takmiči sa ekonomijom EU jer će sve barijere nestati"
31.05.
2024.
Priča o mirnom razdruživanju ne bi bila izvodljiva "sve i kada bi se u Banjaluci i Sarajevu usaglasili oko tog pitanja".
30.05.
2024.
Prećutno i otvoreno tolerisanje nasilja, agresije, širenja mržnje, doveli su do "brutalizacije društva"
31.05.
2024.
U SAD se još od 1920. godine nije dogodilo da predsednički kandidat bude osuđen za krivično delo
20.09.
2023.
Pitanje je kako je najlakše ostvariti obećanu predaju Kosova, a da ne bude velike štete po armaturu vlasti? Pa u haosu, kako je to uradio Milošević sa krajiškim Srbima. Može biti da zato Vučić sad najavljuje potencijalni egzodus Srba sa Kosova
20.09.
2023.
Šta očekivati u zemlji u kojoj je u nedelju na Pinku prilog o gazdi te televizije Željku Mitroviću trajao deset puta, a u ponedeljak dva puta duže nego o sukobima na severu Kosova u kojima je poginulo najmanje pet, a ranjeno duplo više ljudi