Arhiva

Satana

Jovan Ćirilov | 20. septembar 2023 | 01:00

Venecuelanski predsednik Ugo Čaves je usred Wujorka za govornicom Generalne skupštine rekao da je predsednik države u kojoj je boravio sotona.

On je najverovatnije upotrebio arapsku reč šejtan, koja znači isto što i satana i čak je istog hebrejskog porekla. Satana i šejtan potiču od hebrejske reči haš-šajtan koja znači protivnik, neprijatelj, a potiče od glagola koji znači suprotstaviti se, kovati zaveru. Satana je u Starom zavetu protivnik boga Jehove, a to znači i samog čoveka, dakle đavo. On je pali anđeo, koji deluje protiv Boga iz zavisti, požude i pohlepe za vlašću nad ljudima. Iako nije to izričito rečeno, smatra se da je đavo uzeo lik zmije kad je kušao Adama i Evu.

U Novom zavetu je satana takođe otelovljenje zla. On se protivi Božjim spasilačkim namerama. Zaslepljuje ljude da ne uočavaju Božju volju. Hristos je privremeno suzbio đavolju rabotu, ali ne konačno, sve do drugog Hristovog dolaska kad će ga konačno poraziti. Qudi treba da mu se suprotstave verom u Boga. Sotona nema svoju ličnu moć, već je potčinjen Bogu. On kuša čoveka, podstiče ga na zlo. Judu je on nagovorio da izda Hrista.

Sinonim za reč satana je đavo, koja dolazi od grčke reči diabolos – klevetnik, lažljivac i vrag, koja dolazi od staroslovske reči za neprijatelja. U savremenom ruskom jeziku vrag znači samo neprijatelj, dok u srpskom vrag je samo đavo.

Biblijski nazivi za đavola su poznati po imenima kao Lucifer, Belzebub, Levijatan i Belijal, a katkada imaju opisno ime Nečastivi i Antihrist.

Demonološka ikonografija javlja se u hrišćanskoj umetnosti od devetog veka. U Apokalipsi je predstavljen kao zmaj. Od srednjeg veka predstavlja se kao nakazno dlakavo biće, sa šiljatim ušima, sa rogovima i sa kozjim nogama, kao antički satiri. Ima majmunski rep, a krila slepog miša.

Razmišljajući o đavolu, nemački pisac Hajnrih fon Klajst (1777 – 1811), sa osetnom dozom ironije skrenuo je pažnju na zanimljivu činjenicu da “ljudi češće sumnjaju u postojanje Boga nego u postojanje sotone”. Valjda zato što je zlo očiglednije, a dobro ređe.