Arhiva

Humoristi kao artisti i modeli

Milorad H. Jevtić | 20. septembar 2023 | 01:00

Ovogodišnja, peta po redu, bijenalna međunarodna izložba karikatura “Zlatni osmeh” dostigla je, ukupnom organizacijom i konkursnim odzivom učesnika, odliku svog najuspešnijeg izdanja.

Oko šest stotina radova urađenih na temu “Veliki humoristi” stiglo je na sto selekcione komisije, koja je za predstavljanje publici izabrala 150 crteža potpisanih imenima 113 autora iz 38 zemalja.

Među raznim žanrovima karikature portretna tema je sve popularnija i mnogi listovi obilato objavljuju karikirane likove bilo ličnosti o kojima pišu, bilo autora koji pišu. Da je konkursna tema bila dobro odabrana uverljivo je potvrđeno velikim odzivom učesnika. No, mada je zadata tema bila sasvim otvorena za izbor ličnosti, ona je, iako to zvuči paradoksalno, imala određeno “globalno” ograničenje. Jer, bilo je prirodno da se, na primer, karikaturist iz Brazila za nastup u dalekom Beogradu pre opredeli za portret neke svetski poznate ličnosti, nego nekog svog sunarodnika. Tako se i dogodilo da se na izložbi našlo više karikatura istih ličnosti, pri čemu je, lako je to pogoditi, bilo najviše verzija lika Čarlija Čaplina, a pratili su ga Vudi Alen, Baster Kiton, Mister Bin, Stenlio i Olio, pa i naš Nušić.

Moderno slikarstvo, posebno od vremena ekspresionizma, uvelo je u portret upadljivo naglašavanje, pa i deformativno preterivanje u prikazivanju pojedinih crta ili celog lika, što je razdelnu liniju između likovnog portreta i karikature učinilo poprilično neodređenom. Lik Vudija Alena u interpretaciji Mije Lužajić upravo donosi tu dilemu, ali je autoritativni međunarodni žiri očigledno ovde procenio prevagu karikaturalnih elemenata nad čisto slikarskim, pa je ovom radu, izvedenom uzornom grafičkom veštinom, dodelio prvu nagradu. Sasvim različit stvaralački pristup primenio je drugoplasirani Iranac Šahrok Heidari krajnje redukovanom i majstorskom stilizacijom lika Šela Silverstajna. Treću nagradu dobio je Nikola Otaš za Radmilovićevog Kralja Ibija prenetog sa pozorišne scene u komičan crtački prizor. NIN-ovom nagradom za najbolji rad u grafičkoj tehnici, dobijenom za lik Vudija Alena, mlada umetnica Mia Ležajić udvostručila je laureatski učinak i svoj debi u svetu karikature učinila izuzetno uspešnim.

Diplome za izložene karikature primili su Eriko Ajres iz Brazila i Ros Tompson iz Velike Britanije. Naš doajen Dragan Savić dobio je specijalno priznanje za dragoceni doprinos portretnoj karikaturi, a Slobodan Novaković za medijsku afirmaciju karikature, dok je rumunskom karikaturisti Stefanu Popasu, jednom od Ginisovih rekordera, ono pripalo za dosadašnji opus, koji je, jednim segmentom, prikazan na propratnoj izložbi.

Trajni zapis o izložbi ostao je u veoma kvalitetnom katalogu ispunjenom kolornim reprodukcijama karikatura praćenim prigodnim tekstovima B. Qubišića i S. Novakovića.

“Zlatni osmeh” unosi lepu vedrinu u kulturni život Beograda i, onako kako je primljen od publike i medija, zaslužuje nepodeljene želje za dugo trajanje.