Arhiva

Nove investicije u Srbiji

LARA VUČETIĆ | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 12. septembar 2019 | 02:08
Štada grupa, jedna od najvećih farmaceutskih kompanija u svetu, u čijem je vlasništvu i vršački Hemofarm, investiraće ove godine u srpsku privredu 20 miliona evra, a ukupne investicije od kada su 2006. ušli na tržište Srbije premašuju 300 miliona evra. Peter Goldšmit, generalni direktor Štada grupe, najavio je da će ulaganja u sledećoj godini biti na istom nivou kao i ove, te da usporavanje privrede u Nemačkoj, odakle grupa dolazi, neće bitno uticati na investicije u Srbiji. „Investiramo u poboljšanje produktivnosti sa ciljem da svi procesi budu jeftiniji, zatim u unapređenje kvaliteta, u obuku ljudi. Jednom rečju, ulažemo u budućnost kako bismo ostali konkurentni na globalnom i lokalnom tržištu“, rekao je Goldšmit na konferenciji za medije održanoj u Beogradu početkom septembra. Sve navedeno je, kako je rekao, doprinelo da Hemofarm bude ključni proizvodni pogon unutar Štada grupe. U Hemofarmu je prošle godine proizvedeno 245 miliona pakovanja lekova odnosno 5,6 milijardi tableta, boca ili tuba. Novi rekord planiran je za ovu godinu kada se očekuje proizvodnja od čak 6,3 milijarde tableta i drugih formi. Istraživanje koje je kompanija sprovela u brojnim državama sveta, pokazuje da su građani Srbije spremni za nove inovativne načine lečenja i sve ono što se tiče njihovog zdravlja. Takođe je rečeno i da su građani Srbije, na primer, spremni da pristanu na genetska testiranja. „U Srbiji se ljudi manje boje starosti i starenje posmatraju kao deo života“, primetio je Goldšmit, predstavljajući rezultate istraživanja ove kompanije. Ronald Zelinger, generalni direktor Hemofarma, rekao je da ta kompanija u Srbiji zauzima udeo od 26 odsto tržišta i da je lider u regionu. „Hemofarm je pouzdani partner pacijentima, kupcima i državi u Srbiji i zemljama regiona. I u Bosni i Hercegovini i u Crnoj Gori smo postali lideri kako u prodaji lekova na recepte, tako i naših brendiranih proizvoda“, naglasio je Zelinger. Objasnio je i da je Hemofarm kompaniji Abela farm u Starim Banovcima proletos prodao samo halu i deo mašina koje više nisu bile potrebne u proizvodnji. „Kada smo kupili kompaniju `Ivančić i sinovi` oni su imali i taj pogon u Starim Banovcima. Odlučili smo da celokupnu proizvodnju iz tog pogona prebacimo u pogon u Šapcu. Dakle, mi nismo prodali ni biznis, ni tehnologiju, već samo zgradu i neke mašine koje nam nisu bile potrebne“, precizirao je direktor Hemofarma, kompanije koja osim u Srbiji, ima pogone u još dve zemlje regiona, u Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori. Dejan Ivanović, direktor proizvodnje Hemofarma za Jugoistočnu Evropu rekao je da se 70 odsto Hemofarmove proizvodnje izvozi u Evropu. „Od 2006, kada je Štada preuzela Hemofarm, proizvodnja je uvećana 2,5 puta, a portfolio brendova je povećan četiri puta, na 3.000 vrsta lekova. Znatan napredak je napravljen i u pogonu u Banjaluci gde je 2003, kada je fabrika počela sa radom, proizvedeno 100 miliona tableta, a danas se u toj fabrici proizvodi milijardu tableta“, istakao je Ivanović. Samo ove godine u opremu za banjalučku fabriku investirano je dva miliona evra. Peter Goldšmit je istakao da je kompanija na globalnom nivou u prvoj polovini 2019. godine povećala prihode od prodaje za 11 odsto, na 1,14 milijardi evra. To je, prema njegovim rečima, snažan rast za farmaceutsku industriju. U prvoj polovini ove godine Štada je ostvarila i veći profit, a što je najvažnije, kako je rekao, taj rast dobiti je ostvaren u osnovnom biznisu, odnosno generičkim proizvodima, ali i OTC proizvodima, uključujući farmaceutske specijalitete. „I dalje gradimo aktivnosti u čitavom svetu, prodajemo naše proizvode u 130 zemalja“, naglasio je Goldšmit. Rast prodaje ostvaren je na ključnim evropskim tržištima, uključujući Nemačku, Veliku Britaniju, Italiju, Španiju i Francusku. Kompanija je zabeležila dobar rast u severnoj i istočnoj Evropi, kao i u Aziji i na Bliskom istoku. Na globalnom nivou Štada investira u proizvodne kapacitete i lanac isporuke. Kao deo celokupne optimizacije proizvodne mreže, nedavno je otvorena fabrika u Vijetnamu sa kapacitetom od četiri milijarde tableta godišnje. Ova proizvodna lokacija ispunjava najnovije GMP standarde kvaliteta EU tako da Štada ubuduće i iz ove fabrike može da snabdeva evropska tržišta. Goldšmit je novinarima iz Srbije i regiona predočio i da Štada počiva na četiri vrednosti. Jedna od najvažnijih je etičko ponašanje, a sledi preduzimljivost koja je, prema njegovim rečima, utkana u DNK kompanije, u smislu da je svako pozvan da daje nove ideje i da na taj način kreira budući rast. Treća kompanijska vrednost je agilnost koja podrazumeva spremnost na brze promene u eri digitalizacije. I naposletku vrednost koju nazivaju ONE Stada: iako su svi deo jedne grupe, radi se i na očuvanju lokalnog identiteta poput Hemofarma u Srbiji, ali svi rade u sinergiji jedni sa drugima. Očekivanja u Štadi za drugu polovinu 2019. su pozitivna, a Goldšmit je rekao da će kompanija ulagati i u inovacije u OTC proizvode kao i u osnovni biznis. Jedna od vesti koja je privukla pažnju svakako je lansiranje leka protiv kancera bortezomiba u 14 evropskih zemalja. Ovaj inovativni rastvor za injekcije jedno je od najznačajnijih lansiranja u Štadinoj istoriji poslovanja, navedeno je u zvaničnom saopštenju. Pored toga biće lansirani i drugi proizvodi kao što su dasatinib takođe u vezi sa kancerom, solifenacin iz segmenta urologije, zatim amlodipin/valsartan za snižavanje krvnog pritiska. Štada je u 24 zemlje lansirala lek koji se koristi za lečenje osteoporoze, a u Nemačkoj se planira opsežno lansiranje proizvoda gripostad kompleks. U drugoj polovini 2019. šest OTC proizvoda koje je Štada kupila od kompanije GSK biće uključeno u Štadin portfolio. Ovih pet proizvoda za negu kože i lek za kašalj kod dece proširiće Štadin portfolio zdravstvenih proizvoda široke potrošnje, posebno u Velikoj Britaniji i na mnogim drugim tržištima. Osim toga, medicinski šampon protiv peruti nizoral, koji je poznat kao terzolin, a koji je kupljen prošle godine od kompanije DŽonson end DŽonson, uspešno je etabliran kao novi proizvod Štada grupe širom Evrope. Štada nastavlja sa svojim uspešnim partnerstvima uključujući, na primer, saradnju sa švedskom biotehnološkom kompanijom Xbrane. „Strateška partnerstva širom sveta u oblastima razvoja i proizvodnje ključ su našeg uspeha, omogućavaju nam da u budućnosti kontinuirano nudimo portfolio konkurentskih proizvoda koji stvara održivi rast“, poručio je Goldšmit. Štada je listirana na berzi, sedište joj je u nemačkom gradiću Bad Vilbelu i prošle godine imala je 2,3 milijarde evra prihoda od prodaje, dok je dobit pre kamate, poreza i amortizacije iznosila 503,5 miliona evra. Širom sveta kompanija zapošljava oko 10.500 ljudi, od čega ih skoro trećina, ili više od 3.100, radi u Srbiji.