Arhiva

Reklame kao Netfliks serije

BORISLAV MILJANOVIĆ | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 9. oktobar 2019 | 15:27
Advertajzing je umro pre pet godina, kontent marketingu vreme ističe, a budućnost je u integrisanim komunikacijama, zaključak je najveće svetske konferencije za kontent marketing, Kontent marketing vorld u Klivlendu. Što pre trebalo bi se pripremiti i za skoru smrt društvenih mreža, jer sa ovolikim zloupotrebama ličnih podataka i novim pravilima (GDPR), koja će se iz Evrope preliti na SAD, Fejsbuk, Instagram, Tviter i drugi nemaju šansu da prežive. Šta će biti sa nama koji već godinama jedemo taj marketinški hleb? Moraćemo da se menjamo, kao što su već počeli da se menjaju mediji. Svi veliki američki mediji rade na postavljanju svojih brend studija za native advertajzing i druge marketinške usluge i posluju kao marketinške agencije unutar medija. Brend studio Vašington posta je u poslednje dve godine pružao marketinške usluge kompanijama kao što su Benk of Amerika, DŽej Pi Morgan, Paramaunt, Audi, Del... Direktor studija Eni Grenetstin kaže da svaki projekat počinju istraživanjem, koja rade i novinari Posta. Native tekstove pripremaju za tri ciljne grupe, donosioce odluka, biznis zajednicu i potrošače. Čak i Vašington post koristi influensere za promociju tekstova i video-priča. Okupili su ih u „zajednicu eksperata“, njih koriste za različite teme, a glavni uslov je njihov uticaj na društvenim mrežama. Za potpredsednicu BuzzFeed-a Nilu Ali, affiliate marketing (mediji promovišu proizvode autorskim tekstovima svojih novinara sa jasnim pominjanjem imena brenda i novinarskog, uglavnom pozitivnog stava o tom brendu) kao o jednom od stubova budućeg poslovanja medija. Tu nema nikakve oznake da se radi o plaćenom sadržaju, jer novinar slobodno iznosi svoj stav, ali je jasno da je u potpunosti naklonjen tom proizvodu. Procenjuje se da to tržište u SAD ove godine vredi šest milijardi dolara. Ta vrsta marketinga omogućava vidljivost brenda, privlačenje novih klijenata i direktnu prodaju. Našim teoretičarima medija od ove prezentacije bi se digla kosa na glavi, jer je ovo nešto što ne samo da ukida medijske slobode, već se to radi na krajnje niskom nivou, a sve u cilju promocije potrošačkog društva među najmlađima. Ali, tako se zarađuje i ogroman novac, na način koji u Srbiji među velikim medijima još nije zaživeo u značajnoj meri. A kako će se menjati marketing? U Klivlendu smo čuli za dve nove oblasti. Jedan je ownership marketing (za klijente koji su od neke firme nešto već kupili od firme), koji se često zapostavlja, jer se pažnja usmerava na nove klijente. Drugi je binge marketing, koji se razvija na holivudskom i Netfliks iskustvu pravljenja serija i gledanja većeg broja epizoda jedna za drugom, tzv bindžovanjem. Tu brendovi komuniciraju po principu igranih serija – postoji jasan scenario, podela uloga i heroj koji rešava sve probleme – a priča teče iz kampanje u kampanju. Suština je da više nema pojedinačnih kampanja, već se sa potrošačima komunicira non-stop i oni se za brend vezuju kao gledaoci za seriju i gledaju epizodu za epizodom. Istraživanja pokazuju da 65 odsto sadržaja koji proizvedu zaposleni u marketingu potencijalni korisnici ne upotrebe, a više od 200 najvećih svetskih kompanija je samo u poslednjih godinu dana otpustilo direktore marketinga. Zato se sve češće postavlja pitanje kakva je budućnost marketinga? Taj novi marketing biće „kolaborativan“, različiti stručnjaci radiće zajedno na projektima, pašće granice između digitalnog marketinga, pi-ara, medija bajinga i drugih specijalizovanih marketinga. Uz to, svi komunikacioni timovi unutar kompanije biće mnogo više povezani, svi će dobijati isti opis zadatka i imaće iste ciljeve. Nova filozofija komunikacije, koja prekidima ne maltretira publiku, već stvara odnos poverenja i saradnje sa njom, tek treba da dobije veći zamah na ovim prostorima. Srbija i u toj oblasti zaostaje za svetom i regionom, pa se može očekivati da će to u narednom periodu biti deo marketinga sa najvećom stopom rasta. Znanja imamo, još da je hrabrosti da se proba nešto novo...