Arhiva

Šekspirijanski obrt

Jasmina Bojić | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 13. februar 2020 | 01:46
Četiri Oskara južnokorejskom filmu Parazit Bong DŽun-hoa - za najbolji film, najbolji međunarodni film, najbolji originalni scenario i najbolju režiju, predstavljaju nezapamćen uspeh i istorijski presedan u dodeli Oskara - da trijumfuje film koji nije na engleskom jeziku! To čak nije pošlo za rukom ni miljenicima - Feliniju, Bergmanu, Trifou, Almodovaru... Sudeći po ovakvom izboru, Holivud je sve otvoreniji prema međunarodnim temama i kreativnim sposobnostima umetnika iz ostatka sveta. Ni sam Bong DŽun-ho nije mogao da veruje da je četiri puta izašao na binu, pogotovo u kategoriji za najbolju režiju – gde su bili nominovani Martin Skorseze, Kventin Tarantino, Sem Mendes i Tod Filips. Iako čuven poslednjih dvadeset godina, ostao je potpuno i iskreno iznenađen da je pobedio svoje idole i dobio tako prestižnu nagradu na njihovoj teritoriji. Da podsetimo, film Parazit je pre Oskara dobio Zlatnu palmu u Kanu, a potom i gotovo sva druga značajna priznanja u svetu filma. Iako fiktivna, priča prikazuje surove posledice kapitalizma, nejednakosti, života u mračnim suterenima i glamuroznim vilama u Seulu. Na gotovo šekspirovski način, Bong DŽun-ho ulazi u problem nejednakosti, požude, nezaposlenosti, obaveza u tradicionalnoj južnokorejskoj porodici i novog talasa bogataša koji nameću pravila ponašanja. Ser Elton DŽon ispratio je južnokorejskog reditelja sa bine svirajući pesmu I`m Gonna Love Me Again iz filma Roketmen, za koju je dobio Oskara zajedno sa piscem tekstova Bernijem Taupinom, čime je krunisana njihova 53-godišnja saradnja. Još jedan muzički detalj obeležio je Oskare – mlada i vrlo popularna pevačica Bili Ajlis otpevala je pesmu Yesterday dok su iza nje išle slike preminulih u protekloj godini – od tragično nastradalog košarkaša Kobija Brajanta do nedavno preminulog holivudskog glumca Kirka Daglasa. Dva dokumentarca koja su odnela Oskare takođe se bave međunarodnim temama. Za najbolji dugometražni film nagrađen je Američka fabrika Stivena Bognara i DŽulije Rajnhart, o kineskom milijarderu koji je kupio fabriku u državi Ohajo. Zanimljivo je da je film napravljen u produkciji Netfliksa i da su producenti bivši predsednik Barak Obama i njegova žena Mišel, koji ne samo da imaju specijalni TV program na platformi, nego se bave i produkcijom dokumentarnih filmova sa socijalnim temama. Čuli smo od DŽulije Rajnhart da su bili tužni što kineski koproducenti nisu mogli da prisustvuju ceremoniji zbog ograničenja koja je američka administracija uvela usled korona virusa. Oskar za kratkometražni dokumentarac Učiti skejtbording u ratnoj zoni (ako si devojčica) pripao je Kerol Dajsinger i Eleni Andrejčov. NJihov film je već odneo nagrade na nekoliko festivala, među kojima i Festival Udruženja Ujedinjenih nacija u Palo Altu. Iako je Amerika još u ratu sa Avganistanom, Dajsingerova nam je rekla da radi na raznim tamošnjim projektima od 2005. i da je ovaj film poruka ljubavi avganistanskim devojčicama koje, uprkos odrastanju u ratnim uslovima i u konzervativnoj sredini, znaju kako da podignu dva prsta i da se bore za svoja prava. Inače, čuveni američki režiser Fred Kapra dao je Dajsingerovoj studentskog Oskara još pre 40 godina, što joj je predstavljalo jednu od najvećih inspiracija za predavanja na njujorškoj filmskoj akademiji. Iako ni ove godine nije bilo dovoljno žena nominovanih za titule, jedna je odskočila i prestižom i govorom – islandska kompozitorka Hildur Gudnadotir je prva žena koja je samostalno komponovala muziku za film i za to dobila Oskara za svoj rad u filmu DŽoker. Prilikom dodele nagrade poručila je devojkama, ženama, majkama koje čuju muziku u sebi, da slobodno govore, jer svi želimo da čujemo njihov glas. U ostalim kategorijama nije bilo mnogo iznenađenja. Glumački kvartet Hoakin Finiks, Rene Zelveger, Bred Pit i Lora Dern zaokružili su te noći uspešnu godinu za sobom.