Arhiva

Planiranje tokova gotovine ozbiljan izazov i za velike privredne subjekte

NIN | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 27. februar 2020 | 00:33
Upravljanje tokovima novca je jedan od glavnih izazova u privrednom poslovanju. Kako ranije naplatiti potraživanja i doći lakše i brže do likvidnih sredstava? Kako postići korporacijske ciljeve – smanjenjem nivoa potraživanja, smanjenjem kreditne zaduženosti, povećanjem profitabilnosti? Mnoga preduzeća traže odgovor na ovo pitanje, a jedno od rešenja je faktoring. Faktoring predstavlja kupoprodajni odnos između klijenta i banke, prilikom koga banka otkupljuje kratkoročna, nedospela potraživanja od svog klijenta (dobavljača iz komercijalne transakcije), isplaćuje novac klijentu odmah po otkupu potraživanja (fakture) i naplaćuje se od kupca iz komercijalne transakcije o roku dospeća fakture. Klijenti iz domena malih i srednjih preduzeća mogu na jednostavan način da dođu do likvidnih sredstava i naplate svoja potraživanja ustupanjem istih banci pre roka dospeća. Međutim, i velika preduzeća se sve više odlučuju za ovu uslugu, posebno kada je reč o faktoringu bez prava regresa prema ustupaocu potraživanja (dobavljaču), koji im omogućava trajno isknjižavanje potraživanja iz bilansne evidencije i poboljšanje tekuće likvidnosti. Kod faktoringa bez regresa banka snosi rizik naplate od kupaca, a klijentu omogućava ispunjenje ključnih indikatora poslovanja. Dodatno, klijenti se često odlučuju za uslugu obrnutog faktoringa, gde banka isplaćuje obaveze klijenta prema njegovim dobavljačima odmah po fakturisanju, a naplaćuje se od klijenta (kupca) u dogovorenim rokovima plaćanja. Obrnuti faktoring smanjuje potrebu klijenta za kreditnim zaduživanjem, a rabati dobijeni od dobavljača za prevremeno plaćanje obaveza pokrivaju trošak koji klijent plaća banci za korišćenje usluge obrnutog faktoringa. Sve ove benefite prepoznaju i klijenti, te smo već nekoliko godina zaredom prva banka po faktoring prometu u Srbiji. Dodatno, kao bitan segment bankarskog poslovanja koji klijentima pomaže u uspostavljanju boljih uslova i održavanju poslovanja sa svojim kupcima i dobavljačima je transakciono bankarstvo. NJegov značajan segment predstavlja dokumentarno poslovanje - izdavanje akreditiva i garanacija, gde klijenti cene brzinu izrade dokumentacije i konsultacije za koje je naš tim uvek na raspolaganju, pogotovo jer se radi o ovako specifičnoj oblasti. Činjenica je da su i digitalizacija i inovacije obeležile poslednjih par godina sektora transakcionog bankarstva. Internet platforme za faktoring, platforma za diskontovane kredite, digitalizacija potpisivanja ugovora, e-fakture – sada su tu, sa ciljem da klijentima omogućimo još bolje korisničko iskustvo. Sve je više i biznis klijenata koji se odlučuju za usluge elektronskog bankarstva, kao što je na primer upravljanje tokovima gotovine (Cash Management) gde smo takođe radili na novim funkcionalnostima i servisima. Posebno smo ponosni na uslugu elektronske trgovine (e-commerce), i brojimo više od dva miliona transakcija obavljenih preko naše banke u 2019. godini, gde su kao klijenti zastupljeni i najveći trgovinski lanci u zemlji. Dosadašnje iskustvo nam je pokazalo da klijenti imaju potrebu za bližim i konstantnim odnosom sa svojom bankom, koji podrazumeva konsultacije i pružanje informacija na dnevnom nivou. Prepoznajući ove potrebe, oformili smo ekspertske timove za svaki od ovih segmenata, kako bismo klijentima bili partner na kog mogu da se oslone u svakom trenutku.