Arhiva

Kraljica je tu da remeti mir

Predrag Azdejković | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 12. mart 2020 | 00:12
U maju prošle godine Madona je u šaljivom video-klipu najavila da kreće na turneju, specijalnu turneju! Na pitanje da li će nastupati na stadionima, u arenama i koloseumima, odgovor je bio ne. Najavila je pozorišnu turneju i proglasili su je ludom. „LJudi nisu ni Ajnštajnu verovali i mislili su da je prolupao“, uzvratila je Madona. „Madam Eks“ turneja“ kojom promoviše svoj istoimeni album zakazana je sa objašnjenjem da želi intimno iskustvo sa svojim fanovima u malim prostorima, kao što su pozorišta. Turneja je obuhvatila samo jedanaest gradova u SAD, Portugalu, Ujedinjenom Kraljevstvu i Francuskoj, ali je planirano 77 nastupa. Počela je 17. septembra u NJujorku, tačnije u Bruklinu u pozorištu koje ima dve hiljade sedišta. Ovo je bila velika promena za Madonu koja je navikla da nastupa u Medison skver gardenu koji prima 20.000 ljudi. Ona je želela intimnu atmosferu, što je i stvorila, ali ta intimna atmosfera ima i svoju cenu – ulaznice su bile duplo skuplje! Američki tabloidi su zbog toga pisali kako ima probleme da rasproda svoje pozorišne nastupe, ali su te priče brzo ućutkane jer su zbog velikog interesovanja dodati novi datumi za nastupe u NJujorku. Na kraju, Madona je na ovim intimnim nastupima u NJujorku imala ukupno više posetilaca i veću zaradu nego kada radi velike neintimne koncerte. Početkom oktobra, Madona je imala svoju prvu povredu (kolena), što je uticalo na celu turneju kao i povrede koje su kasnije usledile. Zbog toga, svi nastupi u Bostonu početkom decembra prošle godine otkazani su. Ukupno, otkazano je 18 nastupa, najviše u Parizu gde je turneja završena 8. marta, ranije nego što je planirano zbog zabrane javnih događaja za više od hiljadu ljudi. Imao sam sreću da Madonin intimni šou pogledam u Parizu 4. marta. Sreću, jer je već naredni otkazan. Sreću, jer ni virus korona nije uticao na njegovo održavanje. Ovu, kao i svaku drugu Madoninu turneju, obeležavaju i kašnjenja. Šou u Parizu kasnio je više od dva sata, i umesto u 20.30, kako piše na karti počeo je u 22.40 i trajao do 1.30. Zbog kašnjenja u Londonu, odgovorni u pozorištu Paladijum su odlučili da prekinu šou tako što su spustili zavesu, isključili ton i upalili svetla u sali. Madona je uz psovke izašla iza zavese i nastavila da peva bez mikrofona zajedno za publikom. Jedan „fan“ iz Las Vegasa je odlučio da je tuži zbog kašnjenja jer je zakasnio na poslednji noćni autobus. Postoji snimak iz Pariza na njenom instagram-profilu kako razgovara sa ćerkama koje joj nedostaju, a u uglu je sat na kome je 20.40, a ona tek počinje da se frizira i šminka. Stvar je vrlo jednostavna, ako idete na Madonin koncert morate da shvatite da kraljica nikada ne kasni, niti stigne ranije, već tačno kada je ona to naumila! Novina koju je Madona uvela jeste i zabrana unošenja mobilnih telefona i foto-aparata na nastupe. Na ulazu telefon stavite u futrolu koja se automatski zatvori, a na izlazu vam je razmagnetišu čime se ova talačka kriza završava. Pošto nemate telefon da ubijate vreme dok kraljica kasni morate da se družite sa ljudima koji sede oko vas, da zagledate ko je u publici ili da posećujete bar sa preskupim pićima. Zbog ovog pravila publika je koncentrisana na ono šta se dešava na bini i oko nje. Takođe, na internetu ne možete da nađete snimke sa nastupa, osim delića koji su postavljeni na Madoninom instagram-profilu, te nema previše spojlera. U publici, mlađih od 20 godina bilo je malo, kao i onih koji su stariji od same Madone. Najviše je bilo onih između 40 i 50 godina, ali ono što je bilo posebno interesantno jeste da njenu publiku većinom čine muškarci! Vreme dok smo čekali da nas kraljica udostoji svog prisustva prekratila nam je „predgrupa“ koja je svirala njene hitove u fado stilu, a publika pevala, što je bilo posebno očaravajuće. Sat i više vremena nakon njihovog nastupa ugasila su se svetla i publika je krenula da vrišti. Najzad počinje! Madonin nastup počeo je citatom američkog pisca DŽejmsa Boldvina, „Umetnici su tu da remete mir. Umetnost je tu da dokaže da je svaka sigurnost iluzija“. „Madam Eks“ album kao i sama turneja su pre svega politički manifest koji poziva na buđenje iz lažne sigurnosti. Nakon albuma American Life koji je zbog svojih političkih i antiratnih stavova bio zabranjen na mnogim radio-stanicama širom Amerike, što je bio ogroman udarac na njenu karijeru koji se i dan-danas oseća, „Madam Eks“ je povratak u te političke vode sa posebnim fokusom na probleme nasilja, nošenja oružja, rasizma, LGBT diskriminacije… Nestale su pesme koje su, preokupirane ljubavlju i seksom, već sustigle političke himne, posvećene nepravdama u svetu. Većina numera sa novog albuma našla se na set listi ove turneje, uz njene najveće hitove kao što su Human Nature, Express Yourself, Vogue, American Life, Like a Prayer… Najemotivniji momenat je svakako izvođenje pesme Frozen. Na platnu, koje je spušteno da zaklanja celu scenu, emituje se crno-beli video mlade igračice kojoj kosa prekriva lice. Dok ona izvodi ples sličan onom u spotu za tu pesmu, Madona iza peva osvetljena tako da se providi kroz platno. U jednom trenutku, ruke igračice sklopljene kao za molitvu prolaze kroz njenu kosu, razdvajaju je a publika kreće da vrišti jer prvi put vidimo lice izvođačice. U pitanju je Madonina najstarija kćerka Lola, koja je studirala ples, a trenutno gradi svoju manekensku karijeru. Šou „Madam Eks“ ne liči na Madonine prethodne komplikovano producirane koncerte gde se spušta sa plafona i izvodi razne akrobacije sa svojim plesačima, već je više u pitanju brodvejski mjuzikl sa interesantnom jednobojnom pokretnom scenografijom sa skrivenim vratima i otvorima koja se konstantno transformiše na sceni, naročito kada se na nju projektuje video. U jednom trenutku scenografija postaje njen lični fado bar, ukrašena prepoznatljivim portugalskim plavo-belim pločicama. Kako i sama kaže, Portugal i fado imali su ogroman uticaj na njen život, najnoviji album, te i na samu turneju. Tokom cele turneje Madonu prati 12 igrača i igračica koji su zbog njenih povreda preuzeli veći deo koreografije (mada su neki i odgovorni za njene povrede) i pomažu joj da se popne na klavir ili spusti niz stepenice. Pored igrača prati je i 14 batuke pevačica sa Zelenortskih Ostrva koje s njom otpevaju (samo) jednu pesmu. Nastup se završava novom himnom LGBT zajednice, pesmom I Rise dok se spušta predimenzionirana zastava duginih boja koju prati gromoglasni aplauz zahvalnosti iz publike, jer bez obzira na sve pretendente na presto, Madona ostaje najveća gej ikona i kraljica popa. „Madam Eks“ turneja nam je pokazala njenu svojeglavost. Svojeglavost da uprkos željama mnogih fanova set listu čine većinom pesme sa novog albuma, da uprkos preporukama lekara nastavi turneju, da stvori jedan politički angažovani album i šou uprkos reperkusijama koje je zbog toga imala u prošlosti. A kakav bi to politički šou bio bez manifesta u kome kaže da je Madam Eks tajni agent koji putuje svetom, menja identitete, bori se za mir i donosi svetlo na mračna mesta. Ona je ča ča instruktorka, profesorka, domaćica, zatvorenica, majka, učiteljica, svetica, kurva… I kako je Madona zbog bolova i povreda dodala, Madam Eks je mazohistkinja.