Arhiva

Velika pomoć Unicefa i partnera zdravstvenom sistemu Srbije

NATAŠA KRSTIĆ | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 4. april 2020 | 16:16
Preduzeća treba da pomažu u zaštiti dece pogođene vanrednim situacijama, glasi Princip 9. poslovanja i prava deteta, koje su još 2015. zajednički promovisali Dečji fond Ujedinjenih nacija (Unicef), Save the Children i Globalni dogovor UN. Principi poslovanja i prava deteta ukazuju na sveukupni uticaj preduzeća i njihovog poslovanja na prava dece preko proizvoda i usluga, marketinga i oglašavanja, odnosa prema zaposlenim roditeljima, u lancu nabavke, zajednici, životnoj sredini, ali i na odnos poslovnog sektora prema vladama na nacionalnom i lokalnom nivou. Dodatno, Princip 9. pojašnjava da „treba podržavati vlasti i uspostaviti partnerstva sa uglednim humanitarnim organizacijama u reagovanju na vanrednu situaciju, na bazi procene potreba i u okviru odgovornosti za pogođeno stanovništvo“. Kao posledica globalne pandemije, potražnja za mnogim proizvodima i uslugama dramatično je opala, granice su zatvorene, a porodice prinuđene da iz korena menjaju svakodnevicu. Neizvesnost o budućnosti pogađa većinu tržišnih učesnika, a finansijski sektor ne predstavlja izuzetak. U vreme pandemije, banke imaju izuzetno odgovornu ulogu u društvu: da štite svoje zaposlene i njihove porodice, da budu odgovorne prema zajednici, podržavaju klijente koji su zapali u teškoće, uz održavanje sopstvene solventnosti kao garanti finansijskog sistema zemlje. Iako su ovih dana dominirale vesti o moratorijumu na otplatu kredita, bankarski sektor u Srbiji među prvima je reagovao na kriznu situaciju sa virusom kovid-19 donacijama u preko potrebnu medicinsku opremu. Zato i ne treba da iznenadi što je Unicef u Analizi stanja dece i adolescenata u Srbiji za svoj novi petogodišnji programski ciklus mapirao finansijski sektor među tri prioritetna sektora (pored IKT i proizvodnje hrane) za ostvarenje partnerstava sa zajedničkim vrednostima. Prioritetni sektori treba da budu aktivno uključeni u podršku pravima dece zbog svog značaja ne samo po ekonomiju zemlje, već i zbog napredne prakse društvene odgovornosti i uticaja na decu na radnom mestu, tržištu, zajednici i u lancu vrednosti. Iako je i bankarski sektor veoma pogođen pandemijom zbog globalnog usporavanja ekonomije i potpunog zaustavljanja privrede pojedinih zemalja, banke u Srbiji su se već na početku vanrednog stanja odazvale apelu Unicefa za nabavku medicinske opreme i uređaja. Inicijativi Unicefa u Srbiji prvi se pridružio njen dugogodišnji partner Vojvođanska banka sa donacijom od milion dinara za kupovinu jednog respiratora, a Sberbanka je pomogla donacijom od 587.000 dinara. Veoma značajnu podršku od 10 miliona dinara dala je Rajfajzen banka. „Donacijom za kupovinu 10 respiratora, želimo da pružimo preko potrebnu pomoć zdravstvenom sistemu u ovom trenutku. Ovim se pridružujemo partnerima iz privatnog sektora, jer su borba sa vremenom, solidarnost i humanost najbolji mogući način za očuvanje zdravlja i života što većeg broja naših građana“, izjavio je Zoran Petrović, predsednik Izvršnog odbora Rajfajzen banke. Donatorskoj akciji Unicefa priključila se i Eurobanka sa šest miliona dinara namenjenih kupovini medicinske i zaštitne opreme za zdravstvene radnike. Vanredne situacije, poput ove za svet još uvek nezamislive globalne zdravstvene pandemije, predstavljaju ekstremno zahtevno okruženje u kojem se radi, kreće i živi. Većina odgovornih preduzeća poželeće da donira proizvode i usluge ugroženima ili da obezbedi volontere iz redova svojih zaposlenih, kao doprinos naporima nacionalne vlade i zdravstvenom sistemu. Međutim, takvi napori su obično mnogo efikasniji u partnerstvu sa uglednim, iskusnim humanitarnim i razvojnim organizacijama. Preduzeća koja rade u sektorima kao što su informacione tehnologije, logistika, telekomunikacije i transport mogu dati i poseban, direktan doprinos u vidu usluga neophodnih za odvijanje humanitarnih operacija, naročito ako se organizuju i integrišu u šire, nacionalne aktivnosti. Svako preduzeće u današnje vreme ima obavezu da bude odgovorno prema svojim zaposlenima i njihovim porodicama, tako što će ih edukovati o rizicima virusa, obezbediti im uslove za rad od kuće ili potrebnu zaštitu na radnom mestu. Kovid-19 zadaje veoma teške udarce ekonomiji, ali nas uči i novim, pomalo zaboravljenim vrednostima, poput solidarnosti, empatije, samodiscipline, volontiranja. Ukoliko želimo sa optimizmom da gledamo na period oporavka zemlje, važno je imati u vidu da se iza svakog zaposlenog nalaze njegova porodica i deca. A u Srbiji ima svega 17 odsto dece, i ona predstavljaju najdragoceniji ljudski kapital naše zemlje.