Arhiva

Milivoje Mića Milošević

R. Stanković | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 18. novembar 2020 | 17:29
Za široku javnost, Mića Milošević je bio najpoznatiji kao filmski reditelj koji je u svom filmu Tesna koža promovisao Lepu Brenu, a u ostalih desetak uporno je branio komediju kao žanr, što mu često nije sasvim uspevalo. Za razliku od te profesionalne legitimacije, bio je prijatno različit u drugim domenima svog umetničkog izraza, često veoma uspešan. U godinama kada su filmski kritičari bili Milutin Čolić u Politici, Žika Bogdanović u NIN-u, a Vojin Vitezica u Novostima, Mića Milošević je pisao u Borbi. Kao vrstan znalac savremene likovne umetnosti (završio je Istoriju umetnosti) prvi je otkrio publici Safeta Zeca, kome će potom biti i venčani kum. Najbolji Mića Milošević mogao se videti u dokumentarnim filmovima koji predstavljaju njegovu najdragoceniju zaostavštinu. Ostavio ih je dvadesetak, od prvog Cerar iz 1963. do poslednjeg dokumentarnog TV feljtona Tito: Crveno i crno iz 2006. Voleo je sport, i neki junaci, vrhunski sportisti, bili su protagonisti njegovih dokumentarnih priča, kao što su to bili najuspešniji jugoslovenski gimnastičar Miroslav Cerar i najveći jugoslovenski bokser Mate Parlov. Poseban segment u toj formi predstavljaju Mićini socijalno angažovani filmovi koji izvanredno plastično oslikavaju bedu i nemoć pojedinaca i grupa ljudi u socijalizmu. Najupečatljiviji film tog formata je Žulj koji je pobrao silne nagrade na festivalima u Jugoslaviji i svetu. NJegovi junaci su nezadovoljnici koji pokušavaju kroz proteste da se izbore za svoja prava. Poslednji na braniku nekadašnje Borbe, Mića je do poslednjeg trenutka bio izvanredan saradnik mladim kolegama i prijateljima. Posebno je cenio i voleo Zorana Panovića, a svom dragom prijatelju Radivoju Cvetićaninu (on mu je dao naslov za film Žulj, prim. R. S.) je obećao ručak ako pobedi Bajden! Zdušno je navijao za američkog demokratskog kandidata. Nažalost, nije stigao da održi obećanje. Mića je bio u dugom braku sa LJiljanom, koju su svi zvali Lila, lepoticom koju je obožavao i koju je proizveo u svoju najbližu saradnicu koja mu je pomagala na filmovima. Ona je kreirala garderobu za Šojića, Pantića i ostale likove iz Mićinih filmova. Podelila je sa Mićom decenije zajedničkog života dok nije umrla tačno dve godine pre njega.