Arhiva

Umetnost ekvilibriste

M. V. | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 24. novembar 2021 | 10:43
Akademska knjiga objavila je novo izdanje zbirke priča Ekvilibrista Borivoja Adaševića (1974–2019), najpre štampane 2000. godine u ediciji Prva knjiga Matice srpske, čime je započet rad na celokupnim delima ovog poznatog književnika. Kolekcija sačinjena od sedam celina (Vergl, Raskol, Ekvilibrista, Dva saučešća, Na Starom sajmištu, Spas, Jurist), ispripovedana je glasom „istog“ pripovedača – preosetljivog mladića, vojnika, pisca-početnika, slomljenog preranom smrću oca i potmulim odjekom rata iz devedesetih. Na početku stoji citat iz Andrićevih Lica: „Kao da smrt samu nosi na ramenu, on gazi što može i tiše i lakše, i korača sitno i čudno, s nekim finim oprezom, kao po žici da ide.“ Takođe, i odlomak iz Grada od stakla Pola Ostera: „Na kraju ću biti hodač na žici. Kada budem jako star i kada budem naučio bar da hodam kao drugi ljudi. Onda ću plesati na žici, i ljudi će biti zapanjeni. Čak i mala deca. To bih želeo. Da igram na žici dok ne umrem.“ Sandra Urban primećuje u pogovoru da je smrt glavna preokupacija literature Borivoja Adaševića i da čitalac ekvilibrira između svetova. Čitalac ide unazad, tražeći u fikciji trag piščevog života. Umetnik pak često grabi napred i fikcijom prestiže stvarnost što dolazi. Gde se sudaraju? Kolum Meken rekao nam je da još čuva fotografiju cipela u kojima je 11. septembra otac njegove žene uspeo da pobegne od smrti. Mekenov roman Vrti se, veliki svete (Laguna) govori o Filipu Petiju. Peti je 1974. hodao po žici razvučenoj između Kula bliznakinja kojih danas više nema. Jedna je junakinja čula da čitava jata ptica noću udaraju u Svetski trgovinski centar, u svoje odraze u staklu. Enrike Vila-Matas potvrđuje u Montanovom zlu (Arhipelag) da onaj ko piše oseća rizik hoda po žici, s tim što je dodatno primoran da usput i ispreda vlastitu nit ispod svojih nogu. Opasna igra, pogotovo za Adaševićevog naratora sklonog inverzijama; naratora koji broji korake, menjajući redosled reči u rečenici, čime likove vešto i opasno izbacuje iz ravnoteže, da bi ih iznova u nju vratio.