Arhiva

Filozofija spektakla

Sava Blagojević | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 30. mart 2022 | 13:52
Filozofija spektakla
S mesta odakle je krenuo u svet, novosadskog naselja Liman, ime Mitra Subotića Sube pod pseudonimom Rex Illusivi – „Kralj iluzije“, čuvenog muzičkog producenta i pionira elektronske muzike u staroj Jugoslaviji i Latinskoj Americi, već 10 godina ovekovečeno je na njegovom platou. Upravo taj plato određen je kao lokacija za prvu galeriju na otvorenom u Novom Sadu, koja će sada biti novo mesto za savremeno vizuelno stvaralaštvo. A novi umetnički prostor, za koji je ideja nastala pre nekoliko godina a nakon usvajanja je odabrana i lokacija, odnosno Subin plato, biće realizovan upravo u godini kada drugi po veličini grad u Srbiji nosi titulu Evropske prestonice kulture. Kao legatski projekat Evropske prestonice kulture, koji ostaje i nakon godine titule, galerija na otvorenom podrazumeva postavljanje 49 jarbola i 49 umetničkih zastava na ulasku u najveći i jedan od najmlađih parkova u Novom Sadu, Limanskom parku, na delu koji je od 2012. godine određen kao Subin plato. Projekat galerije na otvorenom je deo pobedničkog dokumenta iz 2016. godine sa kojim se Novi Sad kandidovao za Evropsku prestonicu kulture, a sprovodi ga Galerija Bel Art koja je umetnički koncept ovog prostora izradila na osnovu arhitektonsko-urbanističke ideje uređenja Limanskog parka, potekle od strane poznatog novosadskog arhitekte Save Forkapića, iz 2005. godine. „Galerija Bel Art je projekat Trg jarbola pokrenula osluškujući tendencije u savremenoj umetnosti koje su sve češće uklopljene u filozofiju spektakla primerene našem vremenu - dakle, prevashodno kao element savremene umetnosti koji kroz medij zastave omogućuje ispoljavanje brojnih sadržinskih, vizuelnih, plastičkih, poetskih ali i filozofskih namera umetnika posvećenih okolnostima u kojima žive i deluju“, kaže Vesna Latinović, direktorka Galerije Bel Art. Prema njenim rečima, izuzetno je važno napomenuti da je medij zastave veoma pogodan za reagovanje na zadatu temu, „jer u njenoj osnovnoj ideji uvek je primarna afirmacija identiteta onoga ko je stvara, nosi i ističe“. „Ona prosto zahteva jednostavno, transparentno i čitko rešenje, koje će sačuvati biće, iskonske osobenosti i personalni dignitet onoga ko je kreira i uspostavlja. Zbog svega toga od ovakvih izložbi je moguće očekivati pročišćenu i profilozofiranu vizuelizaciju jedne dileme pred kojom su obuhvaćeni aktuelni umetnici i čitava njihova generacija. Kako smo se kroz našu dugogodišnju galerijsku praksu već uverili u manifestacionu sugestivnost zastave kao umetničkog medija, projektovali smo Trg jarbola kao stalnu galeriju na otvorenom koja bi bila bitna tačka urbane kulture, jednog specifičnog estetskog pristupa gradskom prostoru ali i mesto u kome je moguće ostvarivati personalni odnos prema ’otvorenim’ umetničkim delima kakve su zastave po svojoj vizuelnoj ali i duhovnoj konstituciji... U Novom Sadu već postoji bogato iskustvo i tradicija internacionalnih izložbi umetničkih zastava. U periodu od 2005. godine u Zmaj Jovinoj ulici, u Dunavskoj, Miletićevoj i u Ulici Laze Telečkog održano je čak deset izložbi koje su kreirale specifičan umetnički ambijent. Osim toga, Galerija Bel Art je prezentovala zastave naših umetnika na izložbama u Noriču, Ulmu, Budimpešti, Motovunu i Sofiji...“, kaže Latinović. Ideja o izradi skulpture u znak sećanja na Mitra Subotića Subu, koja će prethodno biti izabrana na konkursu, pokrenuta je kao zajednička inicijativa Fondacije „Novi Sad – Evropska prestonica kulture” i Fondacije „Mitar Subotić Suba”. Upravnica Fondacije Ruža Subotić ističe neophodnost da se plato koji nosi njegovo ime obnovi i tako dobije dodatni, evropski, savremeni koncept. „Povremeno su se na tom Platou okupljali prijatelji i poštovaoci Subine muzike, a po pravilu 23. juna svake godine kada je Subin rođendan“, počinje priču Ruža Subotić. „Bila je to prilika da se tamo, a kasnije i u drugim prostorima grada, promovišu Subina muzika, novoizašle ploče i diskovi... Prošlo je od tada već deset godina... Spomen-obeležje je oštećeno i dobro će mu doći restauracija ili ponovno, novo uređivanje. Očekujemo da se konkurs raspiše što pre kako bi se sve to realizovalo u tekućoj godini kada je Novi Sad Evropska prestonica kulture.“ Ruža Subotić ulaže sve nade će ova galerija na otvorenom trajati i to ne samo tokom 2022. godine, već kao trajna posveta kulturi Novog Sada. „Voleo je on svoj grad i svugde u svetu, gde je boravio, isticao je značaj svog obrazovanja na Muzičkoj akademiji u Novom Sadu i prednosti tada vrlo otvorenog i dobro opremljenog muzičkog studija Radio Novog Sada, koji je mladima pružao šansu da stvaraju, snimaju i produciraju novu, elektronsku muziku… O tome svedoče i njegovi muzički projekti iz 1983, 1987 itd... U Brazilu, gde je živeo i radio poslednjih deset godina svog života, osnovali su, posle njegove pogibije 1999. godine, Institut Suba, čiji je cilj bio negovanje onih muzičkih pravaca koje je on uneo u tokove brazilske muzike, a te inovacije i novi pristupi prisutni su i danas. I ne samo tamo, nego i u svetu. Drago mi je što ga njegov rodni grad nije zaboravio. A Fondacija će kroz svoje aktivnosti biti stalna podrška gradu u realizaciji novih projekata iz oblasti kulture - muzike, pisane reči, performansa, baleta, pozorišnih predstava, filma, izložbi slika, vajarskih dela, likovno-grafičkih projekata...“ Iz Galerije Bel Art dodaju da će skulptura posvećena Subi i galerija na otvorenom koja sada započinje novi život savremenog stvaralaštva u Novom Sadu biti paralelne umetničke ravni, koje će predstavljati specifičan doživljaj. „Evropska prestonica kulture je izuzetna prilika da se iskoristi međunarodno iskustvo i kontakti Galerije Bel Art u realizaciji izložbi umetničkih zastava kao svojevrsnog brenda grada Novog Sada. Još je značajnija činjenica da galerija na otvorenom nastaje u okviru najznačajnijeg evropskog projekta kulture „Novi Sad - Evropska prestonica kulture“ i ostaje kao trajno mesto i prilika za umetničku kreativnost“, kaže Vesna Latinović i dodaje: „Činjenica je da je prostor u Limanskom parku određen za postavljanje jarbola posle niza neprihvaćenih predloga na drugim mestima u gradu, uz podršku i preporuku autora rešenja Limanskog parka, uglednog novosadskog arhitekte Save Forkapića. Blizina spomenika velikanu naše muzičke umetnosti može i treba da bude podsticajna svakom stvaraocu, baš kao što i autori projekta Trg jarbola imaju istinsko poštovanje i pijetet prema jednom izuzetno značajnom Novosađaninu i njegovom delu. Dakle, radi se o paralelnim umetničkim ravnima koje ni u kom slučaju ne mogu da štete jedna drugoj već naprotiv da združenim dejstvom prolaznicima i namernicima pruže jedinstven doživljaj i specifično iskustvo“, zaključuje ona. Ponos ne krije ni Nemanja Milenković, direktor Fondacije „Novi Sad – Evropska prestonica kulture“: „Stvarnost koja je uvažila snove i rešenja koja su primenila ideje, postali su odlika Evropske prestonice kulture i u ovom slučaju. Poštujući i Subino delo i želju njegovih poštovalaca, Subin plato dobija ne privremeno - kroz stihiju nastalo, već trajno delo koje je uvažilo svu urbanističko-arhitektonsku, ali i umetničku prošlost ovog prostora, postajući načelo i za druga nova mesta koja treba da ostanu na ponos, ne samo Novog Sada, već i Srbije“, kaže Milenković. Tokom ove godine planirane su četiri izložbene postavke u galeriji na otvorenom, od kojih je jedna već postavljena. U pitanju je izložba „MigrArt“ koja predstavlja radove savremenih umetnika, dizajnera i ilustratora iz nekoliko Evropskih prestonica kulture: Bordoa, Rijeke, Eša, Vesprema i Novog Sada, koji kroz svoje radove preispituju istoriju migracija u svojim zemljama, izmenjene zvanične istorijske podatke, kao i hronologiju i svoja lična iskustva. Izložba je deo aktuelnog programskog luka „Seobe“, kojim se u okviru Evropske prestonice kulture gotovo dva meseca preispituje tema pozitivnog uticaja migracija. Sava Blagojević