Arhiva

Furiozni zaokret ka novoj normali

Viktor Vilotijević | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 29. jun 2022 | 09:00
Furiozni zaokret ka novoj normali
Od ranih dvehiljaditih postojao je obrazac u filmskoj distribuciji, kako na američkom tako i na svetskom tržištu, koji se zasnivao na istom datumu početka prikazivanja blokbastera u svim delovima sveta osim u Japanu, koji bi dobio kasniju distribuciju, i u Kini, gde su se 2012. godine vratili holivudski blokbasteri. Svakog vikenda, tako, izlazilo je po nekoliko komercijalnih ostvarenja, često tri do pet, a neretko su se nalazila u konkurenciji dva ili više blokbastera, na primer 2015. kada su se istovremeno pojavili Pobesneli Maks: Auto-put besa i Savršeni korak 2 i kada se dogodilo da je drugi zaradio skoro 25 miliona više od prvog, suprotno obrnutim predviđanjima. Osim ove taktike, tokom godine se u vidu „platforma distribucije“ emituje dosta nezavisnih filmova, koji su premijere doživeli na festivalima od Sandensa do Toronta, Montreala i Venecije. U avgustu se istom taktikom nastavlja sa distribucijom filmovima s Kanskog filmskog festivala, dok se oni koji pretenduju na sezonu nagrada čuvaju za jesen/zimu kalendarske godine. Isti princip je bio i sa nezavisnim američkim filmovima koje su studiji promovisali u takozvanoj sezoni nagrada. Takođe, popularan model je bio da se par nedelja ti filmovi drže u manje od 50 bioskopa, da bi npr. pred Božić ili u januaru, kada se publika zasiti zimskih blokbastera a nominacije za Oskara približe, broj bioskopa tih „manjih“ filmova prešao 1.000, neretko 2.000, u zavisnosti od toga kolika je potražnja i koji je studio iza njega. Od 2000. pa skoro sve do 2018. godine životni vek filma (naročito nezavisnog koji je postepeno proširivao broj bioskopa) bio je između 18 i 25 nedelja. Distributeri nisu zbrzavali dvd/blurej izdanja, već je minimum nakon početka prikazivanja filma u bioskopima bio četiri meseca. Danas, osim toga što se na VOD (video na zahtev) ili na striming servisu film pojavi u prva tri meseca, kućni video, čija je prodaja u strmoglavom padu, takođe u većini slučajeva izbacuje svoja izdanja dva do tri meseca nakon početka distribucije. Zbog zatvaranja bioskopa u martu 2020. godine, broj uspešnih filmova bio je smanjen na minimum, te su jedino Loši momci 3 i Sonik prešli 100 miliona dolara zarade u SAD. Te godine, 15. mart bio je poslednji datum standardne distribucije i već naredne nedelje svi filmovi bili su skinuti s repertoara, a bioskopi zatvoreni. Evropa i ostatak sveta učinili su isto nedelju dana kasnije. SAD su se potom odlučile na potez koji je bio vrlo atipičan. Gradovi poput NJujorka i Los Anđelesa nisu otvorili vrata svojih bioskopskih dvorana sve do poslednje nedelje februara 2021, dok su u Las Vegasu ili na Floridi u decembru 2020. na repertoaru bili filmovi poput Žene koja obećava, Juda i crni mesija i Zemlje nomada koji su bili i u trci za Oskar. Pošto se distributeri nisu najbolje snalazili niti su mogli planirati kada će koja savezna država odobriti mandate za otvaranje bioskopskih dvorana, ovi filmovi su bili dostupni i za rentiranje preko Amazon prajma ili Ajtjunsa za 20 dolara. Neki filmovi poput Delova žene odmah su izašli na Netfliksu bez propisane dve nedelje bioskopske distribucije, jer je kovid promenio sva pravila. To je dosta uticalo i na Američku akademiju za film, koja je period za prihvatanje kandidata za Oskara proširila za dva meseca, tj. do kraja februara 2021. umesto kraja decembra 2020. Vorner Bros i HBO Max su napravili ugovor na godinu dana, koji je studiju doneo više gubitaka nego što su očekivali, a sastojao se u simultanom izdavanju filmova u bioskopima i na strimeru, poput Čudesne žene 1984, Godzile protiv Konga, preko Dine pa sve do Matriks: Uskrsnuće. Cilj je bio da se izbegnu ogromni marketinški troškovi za još neizvesno tržište, a da se pritom obezbedi veća baza pretplatnika za sam strimer. To je donekle uspelo, ali su sva četiri filma zabeležila gubitke, naročito četvrti Matriks, za koji se procenjuje gubitak od 130-150 miliona dolara (Čudesna žena je vrlo blizu ove cifre takođe), kao i vrlo mali procentualni porast pretplatnika na HBO Max, u periodu puštanja ovog naslova. Stvari najzad kreću da se menjaju nabolje u maju 2021. kada je, nekoliko puta pomeran film Tiho mesto 2 ugledao svetlost dana i svoj bioskopski život završio sa 160 miliona dolara u SAD, što je manje od 188 miliona koje je prvi film napravio, ali ne treba zaboraviti pod kojim okolnostima su dva filma ušla u distribuciju. Ono što je dodatno ohrabrujuće bilo je to što bioskopi i dalje nisu bili otvoreni u punom kapacitetu i zahtevano je makar jedno mesto između ljudi u sali. Međutim, Holivud je u tom momentu ušao u novu eru, koja se čini kao poslednja i završna faza nove normale. Tu je još jedna velika novina – a to je da su mali filmovi, nagrađivani na festivalima, poput francuskog Titana ili pak neki od onih koji bi isprva počinjali distribuciju u malom broju bioskopa pred oskarovsku sezonu poput Spensera i Najgore osobe na svetu, dobili značajno veći broj bioskopa u toku prvog vikenda prikazivanja, međutim, zbog slabog marketinga, koji je već dve godine usmeren samo ka komercijalnijim ostvarenjima, publike gotovo i da nije bilo. Međutim, preokret nastaje sa filmom Sve u isto vreme s Mišel Jeo i DŽejmi Li Kertis, koji je nakon premijere na SXSW festivalu u Ostinu dobio toliko pozitivne reakcije da je od tipičnog platforma izdanja za nezavisni film završio kao jedan od najvećih hitova proleća 2022. zaradivši čak 67 miliona dolara, što je rezultat koji se ovakvom tipu niskobudžetnog nezavisnog film, bez previše marketinga, nije desio godinama. Tokom leta 2021. publika je počela da se vraća u bioskope u većem broju, zbog filmova koje bismo klasifikovali kao „popcorn fun“ poput Paklenih ulica 9, Crne udovice, Putovanja kroz džunglu, Odreda otpisanih, Kendimena i Šeng-Čija. Usledila je malo turbulentnija jesen jer su visokobudžetni filmovi poput Poslednjeg dvoboja počeli da ispaštaju zbog jake kampanje za studije isplativijeg ostvarenja Noć veštica ubija, puštenog istog vikenda. I od oktobra je tako postala praksa da šira javnost ne zna za neki manji film, jer je sav marketinški prostor posvećen samo jednom filmu od kojeg se očekuje velika zarada. Upravo je ta taktika dovela film Spajdermen: Put bez povratka do više od 800 miliona dolara u SAD, jer su studiji doslovno „raščistili“ kalendar za decembar, pa je od 17. decembra do marta film bio neuništiv. NJega naravno nisu žurili da puste na strimer ili ponude opciju rente sve do kraja aprila. I najzad u 2022. s novoustanovljenim pravilima razmaka između dva ili više potencijalnih konkurentskih naslova, film koji je otvorio sezonu velikih zarada je bio Betmen 4. marta sa 369 miliona dolara, ubrzo zatim i Sonik 2 sa solidnih 190 miliona, Doktor Strejndž u multiverzumu ludila sa dosad inkasiranih 410 miliona, i apsolutni pobednik leta, ako ne i godine, takođe i najveći šok, Top gan Maverik, koji je do ovog momenta već blizu 550 miliona dolara zarade samo u SAD, s predviđenim totalom od više od 600. Do kraja distribucije, nastavak Top gana postaće drugi najuspešniji Paramauntov film, odmah iza Titanika, što apsolutno niko nije predviđao. Optimistične projekcije bile su 400-500 miliona dolara globalno, što se sve izvesnije pretvara u 1.2 milijarde. Prema istraživanjima, nekoliko faktora je doprinelo ovom fenomenu. Najpre, publika se zaželela „star sistema“ koji se nakon dvehiljaditih raspao, nestankom glumaca poput Brusa Vilisa, Nikolasa Kejdža, Meg Rajan, Kameron Dijaz, DŽima Kerija, pa u izvesnoj meri i sve manjem pojavljivanju DŽulije Roberts i Sandre Bulok (koja je napravila povratak uspešnom komedijom Izgubljeni grad). Drugi faktor je kultni status prvog filma iz 1986. a treći, ako je suditi po rezultatima istraživanja, jeste ponuda još neke vrste „američkog blokbastera“ koji nije Marvel ili DC Comics, a koji je pogodan za porodične posete. Takođe, odlična reakcija kritike i publike učinila je svoje. Paramaunt je pametno film ispomerao čak rekordnih sedam puta dok nisu našli idealan vikend, za kraj maja 2022. kada nije bilo konkurencije, što je još jedan faktor za uspeh ovog ostvarenja. Zanimljivo je da je zasad najgledaniji film godine daleko iznad Doktora Strejndža 2 pa i Sveta iz doba Jure: Nadmoći, od kojih su se očekivale brojke koje je napravio Top gan. Do kraja godine, postoje samo još dva filma koja mogu da ga detroniraju, a to su Tor: LJubav i grom, koji stiže u julu i Avatar 2: Put vode. Vrlo je nezahvalno analizirati i predviđati uspeh Avatara, čiji nastavak stiže nakon 13 godina od prvog dela. Da li uopšte postoji toliko interesovanje među novim generacijama, da li je stara fan baza zaboravila na film i hoće li se vratiti u istom ili sličnom broju kao onda? Broj pregleda trejlera je i te kako obećavajući, ali razni filmovi su iskusili sličnu sudbinu, kada je postojalo enormno onlajn interesovanje koje se nije prelilo na brojke na blagajnama. Osim Tora, ovog leta su ostala svega dva filma od kojih se očekuje ozbiljnija zarada, a to su DŽordan Pilov Ne i eventualno Liga superljubimaca. Do kraja godine, osim nastavka Avatara, tu su Crni Adam, Crni Panter 2: Vakanda zauvek i Šazam: Bes bogova, međutim ništa se u brojkama, makar u SAD neće približiti apsolutno neočekivanom šampionu Top ganu, koji se u petoj nedelji prikazivanja vratio na prvo mesto uprkos novom filmu Baza Lurmana Elvis, biopika o čuvenom i za sva vremena voljenom izvođaču, od koga se očekivalo da debituje na vrhu boks-ofis liste. Ali borba starih kajli za sada je nerešena. Viktor Vilotijević