Arhiva

Intelektualac osuđen na beskućništvo

Marija Ćirić | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 4. januar 2023 | 13:19
U pogledu aktivnosti na muzičkoj sceni, godina za nama jedna je od uzbudljivijih u (n)ovom milenijumu. Iako se isprva činilo da ćemo i treću sezonu zaredom provesti u relativnoj oskudici, vrlo brzo bilo je jasno da će 2022. biti drugačija. U Beogradu je, štaviše, tokom poslednjih meseci neretko bilo i po nekoliko muzičkih događaja u istom danu. Nije, dakle, jednostavno izdvojiti najuspelije momente. Stoga se navedena lista može razumeti i kao polazni okvir nešto šireg izbora (koji sledi). Najpre, premijera Don Kihota Žila Masnea u produkciji Opere Narodnog pozorišta (2. mart). U viziji rediteljke Ivane Dragutinović Maričić, Masneov junak je intelektualac aktuelnog/tranzicionog doba, degradiran, osuđen na beskućništvo. Ivan Tomašev (kao naslovni lik) nastavlja tradiciju najvećih umetnika svoje operske kuće – ovo je možda najbolja uloga u kojoj smo ga do sada slušali. Kalendarsku sezonu Narodno pozorište je zaokružilo izvanrednom postavkom Pučinijeve Turandot (23. decembar). Bemus je posedovao glamur najavljen sloganom Zavodljivo... kao muzika! Bilo je uživanje pratiti dve festivalske nedelje (1-15. novembar), tokom kojih se kamerni zvuk pozicionirao kao stožerni element i prostor dragocenih muzičkih iskustava, poput koncerata Novosadskog kamernog ansambla, gudačkog kvarteta Difrakcije... Lep odjek imali su i Gitar art, Šopen fest, 31. Međunarodna tribina kompozitora (2022. godine fokusirana na kompozicije za klavir i one sa upotrebnom elektronskog medija), jubilarni, deseti BUNT (gde je Sandra Belić obeležila četiri decenije umetničkog rada koncertom muzike 20. i 21. veka). Pridružujemo im Meta World, festival savremene muzike čiji su pokretači Tatjana i Saša Mirković (11-15. decembar): dela srpskih i inostranih autora, premijerna izvođenja, tri autorske večeri - Vojina Komadine, Draška Adžića i Lazara Đorđevića. Simfonijski orkestar RTS i Bojan Suđić imali su nekoliko vanserijskih interpretacija. Podvući ćemo u tom smislu Malerovu Simfoniju br. 5 (14. septembar), i nastup sa LP duom (dela Najmana, Debisija i Ravela, 21. jun). Beogradska filharmonija beleži blistavu godinu. Vrhunac je svakako novosadski „Betoven maraton“ (26. jun), priređen u čast Evropske prestonice kulture (u okviru programskog luka „Tvrđave mira“ u čemu su bili partneri sa Dortmundskom filharmonijom): velelepna zajednička završnica na otvorenom – na Petrovaradinskoj tvrđavi – uz više od 200 izvođača po ideji i pod upravom Gabrijela Felca. Filharmoničari su 2022. uveli i jednu novinu, koncerte za tinejdžere (znamo da već godinama organizuju koncerte za bebe i decu), što je važan korak u edukaciji budućih poklonika muzičke umetnosti. Strategije pridobijanja novih poštovalaca umetničke muzike srećemo i u nacionalnom teatru. Na sceni „Raša Plaović“ (11. jun), svoje mesto dobili su Snežana i sedam patuljaka. Nije reč o dečjoj operi Petra Krstića, već o muzičkoj bajci koja dolazi iz pera Dragana Karolića, u režiji Ane Grigorović i pod upravom Stefana Zekića. Jednočinka u trajanju od sata prilagođena je današnjim mališanima, a reakcije dece bile su glasne, razoružavajuće. Prisustvo Željka Lučića na beogradskim operskim scenama značilo je prvoklasne muzičke događaje. Briljirao je kao Žermon u Verdijevoj Travijati (Narodno pozorište, 9. april), i nepunih mesec dana kasnije (6. maja), u Madlenijanumu, uz soliste Rumunske nacionalne opere iz Temišvara, kao Skarpija iz Pučinijeve Toske. Godinu 2022. obeležila su još neka gostovanja muzičkih velikana: Marte Argerič, Danila Trifonova, Maksima Vengerova, Brina Tervela, Ive Pogorelića... Među njima je i Nikola Pjovani, italijanski oskarovac, kompozitor i pijanista, koji je u Kolarčevoj zadužbini predstavio program Muzika je opasna (26. maj). Sa slušaocima je delio iskustva rada na primenjenoj muzici, otkrivao (emotivne) detalje vezane za saradnje sa umetnicima koji su obeležili njegovo stvaralaštvo (Felini, braća Tavijani, Beninji, Belokio, Tornatore, Mastrojani...). Vodio nas je u predele mitova, fantazija i snova, u doba koja su prethodila epohi računara i telefona-androida (na čemu je naročito insistirao!), muzicirajući sa strašću koja prkosi umrtvljenom digitalizovanom svetu. Marija ĆirićTOP LISTA Koncert Novosadskog kamernog ansambla, BEMUS Koncert LP dua, Simfonijskog orkestra RTS i Bojana Suđića Koncert gudačkog kvarteta Difrakcije, BEMUS Autorsko veče Vojina Komadine, Meta World Dečja opera Snežana i sedam patuljaka