Arhiva

Ples do smrtne ozbiljnosti

Pavle Simjanović | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 4. januar 2023 | 13:21
Pripremite se da prihvatite i dobro i zlo, nastavio je da daje uputstvo gledaocima Lars fon Trir na kraju svake epizode treće sezone serije Kraljevstvo (Riget; ARTE/DR/Viaplay), koju je u Srbiji do sada bilo moguće legalno gledati na nedavnom Festivalu autorskog filma. Dok bockamo uredništvo RTS-a prstom među plećke, kako bi u kasnovečernjem terminu pustili jednu od četiri serije koje su bile neupitne u izboru pet televizijskih vrhunaca godine, moramo podržati korisnost tog Fon Trirovog binarnog saveta za suočavanje sa sivim nijansama stvarnosti. Uzmimo, recimo, seriju Pod zastavom raja (Under the Banner of Heaven; FX)... Stranputice fundamentalističkog mormonizma svakako su neupitne, ali nije li, gledano iz ugla ovdašnje muke, prijatno upoznati se s grupom ljudi koja toliko uporno odbija da prihvati oktroisanost državnih institucija? Pod zastavom raja je, na koncu, izgubila bitku za poslednje upražnjeno mesto u izboru, što je sudbina koja je zadesila i SAS: Odmetnute heroje (SAS: Rogue Heroes; BBC/Epix), bizarnu mešavinu homoerotskog naboja i zdrave desnice, sa AC/DC i Motorhedom kao muzičkom podlogom pustinjskih komandosa iz uvodnih godina Drugog svetskog rata. Malo dalje od uzimanja u obzir, pak, bili su neki od hitova poput serija Damer (Dahmer – Monster: The Jaffrey Dahmer Story; Netfliks), Kendi (Candy; Hulu), Projekat Ana (Inventing Anna; Netfliks), Razdvajanje (Saverance; Epl TV+), Poroci Tokija (Tokyo Vice; sve skromnije prisutni HBO) dok je Giljermo del Toro ponovo uspeo da besramno osvetli svoj diletantizam putem antologije Kabinet čudesa (Cabinet of Curiosities; Netfliks), zamrljavši karijere nekoliko uvaženih kolega. Ipak, dobro je promolilo glavu i u toj zbirci lošeg, pa smo putem epizode Spoljašnjost (The Outside), u režiji Ane Lili Amirpur, dobili neke od najmaštovitijih televizijskih minuta godine. Antologije su sve popularnije, zahvaljujući ritmu života modernog čoveka kojem sve više prija polusatno držanje pažnje, te se na platformi Epl TV+ pojavio i Urlik (Roar), kolekcija feminističke, vrlo umerene fantastike sa simboličkim pretenzijama, u okviru koje se našla i gotovo genijalna i, zapravo, za sam kontekst serije subverzivna Žena koja je držana na polici (The Woman Who Was Kept on a Shelf). Dotična epizoda duboko je fascinirala i osmoipogodišnje žensko dete autora teksta, primoravši ga da objašnjava kako je glavnoj junakinji „majka rekla da je važnije biti lep nego pametan, pa je završila kao ukras“. Usput, poslednja, vestern epizoda antologije završava se tako što jedna adolescentkinja kaže drugoj: „Hajde da nađemo još muškaraca da ih emocionalno zlostavljamo!“. Da li je 2022. godine #metoo jednoobraznost konačno počela da se razmazuje po malo širem značenjskom spektru? Po običaju, valjalo je kopati u potrazi za kvalitetnim i/ili neobičnim sadržajem, te ćemo pomenuti Bang Bang Baby (Amazon, koji u Italiji već godinama omogućava visokobudžetna a u isto vreme jedinstvena dela), britansku En: Priča jedne majke (Anne: One Mother’s Story; ITV), s višeslojnom obradom tragedije na stadionu Hilsbro, prikladnu za gledanje u godini svetskog prvenstva u fudbalu, špansku Ferija: Najmračnija svetlost (Feria: La luz más oscura; Netfliks), britansku Olupinu (Wreck; BBC), mešavinu „slešera“, tinejdžerskog „angsta“ i Trougla tuge koja pleše od smrtne ozbiljnosti do krajnjeg „kempa“, te francusku, stoga i neiznenađujuće hičkokovsku Crni leptiri (Les papillons noirs; ARTE/Netfliks) – verovatno skriveni dragulj godine. Napomene: U zagradama su, po potrebi, naznačeni produkcijski izvor i kasniji distributer. Serija Beli Lotos (The White Lotus, HBO) nije uzeta u razmatranje jer se radi o drugoj sezoni (da jeste, bila bi, kao i prošle godine, u borbi za peto mesto), dok je Kraljevstvo: Egzodus izuzeta iz tog pravila zbog četvrtvekovne pauze između druge i treće sezone. Pavle SimjanovićTOP LISTA Granično polje (Outer Range; Amazon) Irma Vep (HBO) Kraljevstvo: Egzodus (Riget: Exodus; ARTE/DR/Viaplay) Panteon (Pantheon; AMC+) The Dropout (Searchlight/Hulu)