Arhiva

Sloboda i bezbednost pojedinca

Tanja Miščević | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 27. jul 2016 | 19:22
Sloboda i bezbednost pojedinca

Foto Nenad Kojadinović

Kada su na Međuvladinoj konferenciji pre deset dana otvorena poglavlja 23 i 24 dosta je, s pravom, bilo reči šta njihovo otvaranje znači za državu, za pregovore, za proces evropske integracije Srbije. Ali je odmah došlo i pitanje šta je njihova suština, koliki je njihov značaj za nas, građane Srbije, u domenu vladavine prava. Kako zapravo da čitamo akcione planove uz ova poglavlja, kako da vidimo šta su konkretne mere koje nam ona donose? I to posebno u oblastima za koje su građani posebno zainteresovani: pravosuđe, borba protiv korupcije, organizovanog kriminala, droga i terorizma?

U jednoj rečenici - poglavlja 23 i 24 se odnose na veliki broj tema od značaja za ljudska prava, njihovo ostvarivanje i njihovu zaštitu, ali i za sigurnost svakog pojedinca. Početak svake priče o pravima jeste ne samo lista, katalog prava (koji je definisan Ustavom i mnogim zakonima), već obezbeđivanje i uživanje tih prava kroz reformu pravosuđa, državne uprave i policije. Mere za to predviđene se nalaze u akcionim planovima, a oni se mogu videti na sajtovima ministarstava pravde i unutrašnjih poslova. Izdvojiću mere za koje iskreno verujem da su veliki iskorak, i čije će ostvarivanje značiti puno za svakog pojedinca, a neostvarivanje problem u pregovaračkom procesu.

U oblasti pravosuđa, reforma podrazumeva postizanje nezavisnosti, nepristrasnosti i odgovornosti, kao i stručnosti, odnosno efikasnosti. Akcionim planom za poglavlje 23 predviđeno je da do kraja 2017. godine izmenimo i Ustav, kako bismo obezbedili nezavisnost i odgovornost pravosuđa. Jačanje odgovornosti sudija i javnih tužilaca će biti ostvareno kroz implementaciju odredaba o sprečavanju sukoba interesa, verifikaciju imovinskih karata i praćenje poštovanja etičkog kodeksa, a jedna od mera za postizanje ovih aktivnosti je usvajanje izmena Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije tokom 2016. godine. Stručnost/efikasnost se postiže i kroz sprovođenje programa rešavanja starih predmeta, uključujući i uvođenje metoda alternativnog načina rešavanja sporova, ali i razvijanje sistema e-pravosuđa (do kraja 2017), unapređenje ujednačenosti sudske prakse i nadzora nad primenom novog Zakonika o krivičnom postupku.

Nastavak borbe protiv korupcije podrazumeva ne samo sprovođenje postojećih mera, već i jačanje političkog i institucionalnog vlasništva i preciziranje primata za sprovođenje Strategije za borbu protiv korupcije. Za bolju prevenciju korupcije predviđaju se mere jasnog definisanja nadležnosti Agencije za borbu protiv korupcije i obezbeđivanje odgovarajućih kapaciteta, kroz donošenje novog Zakona o Agenciji. Taj novi zakon mora osigurati sprovođenje propisa o kontroli finansiranja političkih subjekata i finansiranja predizbornih kampanja (zbog čega je predviđena i izmena Zakona o finansiranju političkih stranaka tokom 2016. godine). Spremaju se i mere za depolitizaciju javne uprave, jačanje transparentnosti i integriteta, što uključuje i jačanje tela interne kontrole i revizije.

Izuzetna pažnja je posvećena sprovođenju i proceni uticaja mera za borbu protiv korupcije u posebno osetljivim oblastima kao što su zdravstvo, oporezivanje, obrazovanje, policija, carina i lokalna samouprava, za šta je potrebno menjati zakone o komorama zdravstvenih radnika, o policiji kao i dopuniti pravni okvir u oblasti carina (sve do prve polovine 2017. godine).

A za potrebe sprovođenja i konkretnih rezultata u borbi protiv korupcije već se radi na izmeni Zakona o organizaciji i nadležnosti državnih organa u borbi protiv organizovanog kriminala i korupcije, uz određivanje nadležnosti specijalnih istražnih timova za povećanje efikasnosti u gonjenju krivičnih dela. Zarad sprovođenja delotvorne istrage navoda o korupciji u predmetima privatizacije i osiguranja pune transparentnosti i odgovornosti, predviđene su mere koje podrazumevaju i formiranje specijalnog odeljenja u Višem sudu nadležnog za ova pitanja, kao i ekvivalentnog odeljenja u policiji i javnom tužilaštvu. Izmenama i dopunama Zakona o oduzimanju imovine proistekle iz krivičnih dela, predviđenim za ovu godinu, i konačno će se urediti zakonodavni i institucionali okvir koji omogućavaju delotvorno privremeno i trajno oduzimanje i upravljanje imovinom koja proističe iz krivičnog dela. Ovde se, logično, nadovezuju i obaveze koje smo sebi zadali kroz Akcioni plan za Poglavlje 24. NJime smo predvideli jačanje kapaciteta policije, Kancelarije tužioca za organizovani kriminal i Uprave za sprečavanje pranja novca radi borbe protiv organizovanog kriminala, uključujući privredni i finansijski kriminal. Naše kolege rade na prvoj nacionalnoj verziji procene opasnosti od teškog i organizovanog kriminala i spremaju se za uspostavljanje centralizovanog sistema obaveštavanja o kriminalu i platforme za komunikaciju između policijskih organa.

Za ovu godinu smo predvideli i usvajanje nove Strategije za sprečavanje i borbu protiv trgovine ljudima, kao i Strategije za sprečavanje i borbu protiv terorizma. S tim u vezi, moramo se uskladiti sa načinom utvrđivanja i označavanja Evropske kritične infrastrukture i o proceni potrebe da se unapredi njihova zaštita, kao važan segment bezbednosti građana. Potrebno nam je dodatno usklađivanje sa EU standardima na polju nabavke i posedovanja vatrenog naoružanja, kao i jačanje sistema zaštite svedoka. Istakli smo da nam je važna dobra implementacija Plana za borbu protiv nasilja i nedoličnog ponašanja na sportskim priredbama, kao i saradnja u obezbeđivanju fudbalskih utakmica, ali i razmena podataka kada je u pitanju krađa motornih vozila.

Nastavak primene Strategije o sprečavanju zloupotrebe droga za period 2014-2021. godine je ključan za saradnju u oblasti suzbijanja droga, a fokalna tačka sa evropskim okruženjem je nedavno formirani nacionalni Centar za monitoring, koji je zadužen i da redovno ažurira spiskove droga u skladu sa međunarodnim i evropskim kretanjima. Predviđene su i mere za poboljšanje operativnih rezultata policije i pravosuđa u borbi proti šverca i korišćenja droga, ali i moramo razviti mere koje bi osigurale bezbedno skladištenje i delotvorno uništavanje zaplenjenih prekursora i droga.

I na kraju, kako da znamo da su mere ostvarene? Ne po broju usvojenih zakona i novih institucija, već po njihovom radu, i rezultatima koje proizvode tu dolazimo do magične mere uspeha koja se na engleskom zove track record, a znači konkretne ostvarene rezultate koji se mogu dokazati. Nije li čudno da nemamo prevod ovog izraza na srpski jezik Pa i nije, jer tek sada moramo da naučimo kako da dokažemo da se usvojeni zakoni zaista i sprovode. I tu je prava suština značaja otvaranja poglavlja vladavine prava.