Arhiva

Bregzit za Branđelinu

Milan Vukelić | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 28. septembar 2016 | 20:54
Bregzit za Branđelinu
LJubav Breda Pita i Anđeline DŽoli „mitska“ je holivudska priča našeg vremena. Ženili su se i udavali i drugi slavni parovi (Kruz-Kidman, Paltrou-Martin, Madona-Riči, Dep-Herd), ali retko ko je pažnju svetskih medija privlačio tako magnetski snažno kao Bred i Anđelina. Dobili su čak i zajedničko ime - „Branđelina“. A onda je pukla dramatična vest: Robert Ofer, tadašnji advokat Anđeline DŽoli saopštio je da se par razvodi. „Odluka je doneta zbog zdravlja porodice. Ona odluku neće komentarisati, ali je zamolila da se poštuje privatnost porodice“, rekao je Ofer, a preneo vodeći svetski trač sajt TMZ. Branđelina je tako doživela svoj bregzit, a vest je dovela do onoga što se u onlajn žargonu često zove „rušenje interneta“. Sirija? Koga briga. Izbeglice? To je tako 2015. Kim DŽong Unove atomske bombe? Vest za jedan dan. Kulturolog dr Maja Vukadinović kaže za NIN da joj sve liči na jednu telenovelu. „Naime, svetski mediji su od prvog dana pratili emotivni susret dve glamurozne zvezde i detaljno izveštavali o razvoju njihovog odnosa. Zabavljanje, venčanje, usvajanje mališana, rođenje dece, svakodnevni život, humanitarni rad, bogatstvo, (prikrivene) nesuglasice i, na kraju, razvod - sastojci su sage o holivudskom paru o kome se najviše govorilo protekle decenije. Mediji, čak i oni ozbiljni, jednostavno su navikli svoju publiku na infotejment, odnosno, na dnevnu dozu novosti o Anđelini DŽoli i Bredu Pitu. Ne treba zanemariti ni činjenicu da su njih dvoje godinama predstavljani u svetskim medijima kao najzanimljiviji i najatraktivniji par današnjice“, kaže dr Vukadinović. „Razvodom veka“ nisu se bavili samo svetske i domaće žutare i klikbejt sajtovi, već i takozvana „ozbiljna“ štampa. Kolumnistkinja Gardijana Meri Vale plašila je čitaoce: „Pomiri se s tim, ljudska vrsto. LJubav je upravo umrla“. „Završila se mitska holivudska romansa“, kukao je NJujork tajms. Stručnjak za poznate i urednica sajta laineygossip.com Lejni Lui kaže da je čak i datum objavljivanja informacije o razvodu pažljivo izabran, kako se ne bi poklapao sa dodelom Emi nagrada. „Prošli petak bi bio savršen razlog za podnošenje zahteva za razvod. Međutim, mnogi mediji su bili zauzeti praćenjem Emija, zbog čega mislim da se čekalo do ponedeljka sa objavom informacije o razvodu“, kaže Lejni Lui. Ona tvrdi da je Anđelina DŽoli neprevaziđeni majstor kontrolisanja medijske pažnje. „U vrlo kratkom periodu, ona se otarasila imidža divljeg deteta i postala je poznata kao brižna majka, ambasador Ujedinjenih nacija, ozbiljan reditelj i humanitarac koji piše kolumne za NJujork tajms. Ona nema čak ni svog menadžera za odnose s javnošću, a da bi osoba njenog statusa sama brinula o javnom imidžu neophodno je da to bude veoma prefinjena i sposobna osoba“, kaže Lejn Lui. Zbog svega toga „vapaj“ za privatnošću porodice iz saopštenja advokata Roberta Ofera deluje prilično neuverljivo. Za par koji je fotografije svoje dece prodavao magazinu Pipl za milionske sume teško da se može reći da je opterećen zaštitom privatnosti svoje dece. „Dvanaest stranica novih fotografija dokazuju da je romansa stvarna!“, poručivao je ovaj magazin, uz fotografije usvojenog sina Medoksa na plaži. Ako se ovolika pažnja svetskih medija može nekako i razumeti, kako onda objasniti opčinjenost eks-Ju medija razvodom holivudskog para? Slika nije mnogo jasnija ni kada se uzme u obzir ozbiljan angažman Anđeline DŽoli na filmu Zemlja krvi i meda, u kojem se bavila zabranjenom ljubavlju usred balkanskog ratnog pakla 1990-ih. Tu ne bi trebalo previše ozbiljno shvatiti ni pisanja britanskih tabloida o navodnoj štetnoj ulozi Arminke Helić, „misteriozne“ savetnice bivšeg ministra spoljnih poslova Velike Britanije Vilijama Hejga. O čemu se onda radi? Maja Vukadinović nudi bolno realističan odgovor. „Razvod DŽoli-Pit dobar je povod da se skrene pažnja s nekih mnogo značajnijih tema. Rečju, ovo je bila idealna ’tema nedelje’ za tabloide, neočekivani poklon. Sledeće nedelje će se lako vratiti na stare, proverene teme - od crne hronike do crne magije“, kaže Maja Vukadinović. U Holivudu, međutim, nema crne magije i sve se tu vrti oko novca. A kuda nas vodi trag novca kada govorimo o raspadu braka DŽoli-Pit? Tabloidi su već u prvim reakcijama na razvod namirisali krv u borbi oko starateljstva nad decom, ali pitanje miliona koje ovi ljudi zarađuju ostalo je otvoreno. „Teško je odrediti tačan efekat koji će ovo imati na njihove karijere“, kaže Pol Dergarabedijan, medijski analitičar za servis comScore, specijalizovan za praćenje boks ofisa. „U kojim god filmovima da se pojave Bred i Anđelina, oni će uvek biti filmske zvezde. To su prosto oni. To je njihova persona. Ali ne mislim da postoji bilo ko ko može da odluči da li će kupiti kartu za neki film samo na osnovu ličnog života glavnih zvezda“. Trag novca bi trebalo pratiti i kada je reč o medijima i načinu na koji prate ovu sagu, smatra prof. Vukadinović. „Ozbiljni svetski mediji već dugo se bore za publiku i oglašivače. Zato pojedini odlučuju da bar povremeno uvrste neke sadržaje koji više priliče tabloidima. I pre deset godina, kada sam živela u NJujorku, bila je u toku debata treba li NJujork tajms da ’omekša’ koncepciju da bi privukao novu, mladu publiku. Već tada ste s vremena na vreme u najrespektabilnijim dnevnim novinama mogli da pročitate crticu iz života Britni Spirs ili neke druge ličnosti iz šou biznisa“, kaže Maja Vukadinović. Bred i Anđelina su ultimativne zvezde „supermarket kulture“, o kojoj je Maja Vukadinović napisala i knjigu. Ali, oni su ipak i zvezde „starog kova“, iza sebe imaju uloge i karijere. Da li bi se o novom filmu Breda Pita uopšte pisalo ovoliko da nije bilo razvoda? Dođavola, šta ako je „sve ovo“ tek briljantan marketinški potez? „Tačno je da su Pit i DŽoli zvezde supermarket kulture, zato što je mnogo toga vezanog za njih medijska konstrukcija i marketing“, kaže Vukadinovićeva. „Bez obzira na uspešne karijere, mediji su pre svega izveštavali o njima kao paru, konstantno podgrevajući interesovanje publike za njihov privatan život. Zato priča o njima u medijskom ogledalu podseća na neki televizijski serijal, telenovelu. Ako idemo tom logikom, razvod sigurno neće predstavljati kraj medijskog interesovanja, naprotiv, to će za oboje svakako imati marketinške efekte“, kaže Maja Vukadinović. Marketinške efekte već je verovatno osetila avio-kompanija koja se dosetila da karte za Los Anđeles reklamira uz kratak slogan: „Bred je singl“. Da li biste kupili kartu?