Arhiva

Trikovi posle Tolkina

M. Vujičić | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 8. februar 2017 | 20:53
Trikovi
posle Tolkina
Počela je nova sezona televizijske serije Mađioničari čiju radnju filmska veb baza opisuje u jednoj rečenici: „Nakon što su regrutovani u tajanstvenu akademiju, studenti otkrivaju da je magija, o kojoj su čitali kao deca, veoma stvarna i opasnija nego što su ikada zamišljali.“ Glumac DŽejson Ralf igra Kventina Koldvotera, inteligentnog sedamnaestogodišnjaka iz Bruklina, koji iz dosade čita ciklus fantastičnih romana o magičnoj zemlji Floriji. Usred NJujorka, sasvim slučajno, provlačeći se između vinove loze i kamenja, nađe se na Fakultetu za čarobnjaštvo. Priča o mladom čarobnjaku snimljena je po romanu Mađioničari američkog pisca Leva Grosmana (1969), književnog kritičara i tehno-hroničara nedeljnika Tajm. Kada se pojavio prvi deo danas slavne trilogije o dečaku talentovanom za mađioničarske trikove, Grosman je govorio za NIN. Kventin je već bio poznat! U 492. epizodi Simpsonovih, Homer, Bart, direktor Skiner, Mo, profesor Frink i Nil Gejmen rešili su da zgrnu lovu i napišu delo s primesama fantastike. Zamolili su za pomoć Peti Buvije. Na njenim policama, u crtaću, videli smo i Mađioničare. Nije to bilo slučajno. Naš sagovornik napisao je knjigu u knjizi, s kratkim, bistrim i neopterećujućim opaskama o žanru. „Previše je ljudi u međuvremenu čitalo Tolkina“, rekao je junak DŽoš na 108. stranici. Nije nam promakla ni rečenica: „Ako je ovo halucinacija, pomislio je, onda ima odličnu rezoluciju.“ Dok su na televizoru likovi stvarali svetove, igrajući se dlanovima, vratili smo se na njegove reči. „Postoji nivo na kome Mađioničari jesu kritika fantastike, baš kao što su Nadzirači zapravo strip o stripu“, objasnio je Lev Grosman za NIN, odgovarajući na naše pitanje. „Kventin odrasta čitajući fantastiku i mora da uvidi razliku između fantastike i stvarnog života. Razlike postoje i takva vrsta kritike ukazuje upravo na tako nešto. Međutim, moj roman, baš kao i pomenuti strip, pre svega jeste delo koje će da zabavi. Ono je primer onoga što kritikuje! Eseji su u potpunosti u službi priče.”