Arhiva

Ulazak u punoletstvo

Marija Ćirić | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 15. mart 2017 | 18:13
Ulazak u punoletstvo
Međunarodni festival Gitar art održava se osamnaesti put. Ulazi, dakle, u punoletstvo. Bitno je istaći da Gitar art beleži kontinuiran uspon, zbog čega u ovom momentu stoji rame uz rame sa najuglednijim manifestacijama svoje vrste. O recepciji Gitar arta, za NIN govori Boško Radojković, osnivač i direktor festivala: „Gitar art je stekao reputaciju apsolutnog lidera u regionu (jugoistočne Evrope), a u svetskim okvirima, po našim saznanjima, situiran je među najveće festivale klasične gitare“. Razlog tome svakako je širok spektar programskih sadržaja koji nisu svedeni isključivo na koncerte (kojih je do sada bilo više od 300; za ovu godinu planirano ih je dvanaest). Festival podrazumeva čitavu mrežu aktivnosti: gitarsko takmičenje se odvija na dva plana, solo gitara i gitara u kamernoj muzici; majstorske radionice (i dvadeset profesora gitare kod kojih se polaznici mogu prijaviti); tematski segmenti naslovljeni Guitar Visual Art (ove godine se odnosi na izložbu fotografija posvećenih životu i opusu Augustina Bariosa, od 15. do 27. marta u Galeriji Instituta Servantes) i Guitar Art World (predavanje, radionica i koncert za gitariste svih profila, kreativna muzička edukacija za decu i odrasle – odvijaće se u Domu omladine); predavanja i promocije (planirani za 24. mart u Narodnoj biblioteci Srbije). Izdavaštvo čini bitan aspekt: Gitar art je do sada publikovao seriju kompakt diskova i jedan DVD, sa snimcima živih izvođenja zabeleženim na koncertima prethodnih festivala. Najnoviji u tom nizu je Guitar for All, album sačinjen od 18 numera koje reprezentuju Gitar art iz 2015: žanrovski raznorodan u cilju promovisanja sve obimnijeg izvođačkog prostora ovog instrumenta, ujednačen u pogledu nivoa kvaliteta interpretacija i snimaka, pri čemu je naročito dragocen doprinos gitarskoj literaturi koji daju srpski kompozitori (Dušan Bogdanović i Vojislav Ivanović). Kreiranje identiteta festivala je bitan zadatak, podvlači Radojković, „Gitar art je osoben i po originalnom vizuelnom konceptu, kreativnoj produkciji programa i inovativnom umrežavanju iskustva, prakse i savremenih gitarskih tendencija“, pri čemu najvećim dostignućem smatra pomeranje kriterijuma umetničkog rada klasičnog gitariste u Srbiji, „standarda koji su i u svetskim okvirima postali prestižni“. Stalnost kvaliteta obezbeđena je „maksimalnim radom, pri čemu je entuzijazam pokretač i ključ opstanka festivala“. Ovogodišnji Gitar art funkcionisaće kroz slogan Integracije. Ujedinjavanje, udruživanje (gitarskih) entiteta jeste konstanta u promišljanju festivala, međutim, sada i konkretizovana neposrednim povezivanjem umetnika - šestorice mladih interpretatora iz nekadašnjih jugoslovenskih republika (Mak Grgić, Srđan Bulat, Sanel Redžić, Nemanja Ostojić, Radoš Malidžan, Darko Bageski) - koji će biti okupljeni oko nove partiture Karla Domenikonija. Gitar art, po običaju, radi na uvećavanju auditorijuma i pretpostavlja koncerte koji popularišu ovaj instrument u najširem smislu: Fuzija latinoameričke klasike (Roberto Ausel, Aleksandar Nikolić i kamerni orkestar Anima Musicae); resital Tomija Emanuela (i premijera numera sa albuma It’s Never Too Late); Ultra High Flamenco sa plesačicom Rosario Toledo; koncert kvarteta Jorgosa Jorgopulosa; autorski projekat Bojana Ivanovskog A whole new world.