Arhiva

Najveći prijatelj vozača

Jovanka matić | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 12. jul 2017 | 18:23
Dug je period rasta i razvoja, čitavih devedeset i šest godina, od 1921. godine kada je Auto-moto savez Srbije osnovan. Prolazio je kroz razne faze, u životnom ciklusu kompanija, da bi danas zaokruženo AMSS delovao kao društveno najodgovornija i poslovno najuspešnija organizacija u Srbiji u oblasti automobilizma i saobraćaja, sa značajnim uticajem i priznatim mestom u lancu odgovornih institucija, i hitnih službi koje se u Srbiji bave bezbednošću u saobraćaju. Auto-moto savez Srbije je 2014. godine bio u nezavidnom položaju i tada je izabran novi menadžment kog su dočekali mnogobrojni problemi, jedan od njih je i problem sa „divljim“ šleperistima u Srbiji. Zbog toga je nastao i problem sa međunarodnom zajednicom. Da li je AMSS povratio međunarodni ugled nekadašnjeg AMSJ, pitamo predsednika Mirka Butuliju? - Međunarodni ugled AMSS nikada se nije dovodio u pitanje, no činjenica je da postoji problem divljih šleperista - lažnih vozila obeleženih oznakama našeg AMSS i nemačkog ADAC, koji iznuđuju novac strancima. Taj problem u najvećoj meri eskalira u letnjoj sezoni i Međunarodna auto-federacija, FIA, i njene članice, nacionalni auto-moto klubovi širom sveta, upravo od AMSS očekuju da reši ovaj problem. AMSS je jedini zvanični partner FIA u Srbiji za pružanje pomoći na putu stranim državljanima, vozačima koji su članovi inostranih nacionalnih klubova i FIA. Najčešća meta prevare su vozači članovi nemačkog ADAC. Takve prevare nanose neprocenjivu štetu samom AMSS i ugledu čitave Republike Srbije, koja je tranzitna zemlja. Znatno smo uspeli da smanjimo ovakvu vrstu zloupotrebe i kriminala, zajedno sa resornim ministarstvima, pre svega sa Upravom saobraćajne policije MUP i Ministarstvom građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture - zajedničkim stavom da je AMSS jedina ovlašćena organizacija koja uklanja vozila u kvaru ili nakon nezgode na auto-putu, Koridoru 10, do prvog izlaza u skladu sa svojim javnim ovlašćenjima i međunarodno preuzetim obavezama. U cilju rešavanja ovog problema, AMSS je standardizovao način pružanja svojih usluga jasno obeleživši vozila i zaposlene, a sve u skladu sa dogovorima koji su postignuti sa inostranim klubovima u svrhu zaštite ugleda AMSS i Republike Srbije. Naš trud i zalaganja su vidljivi, ne samo u pomenutom segmentu, i uvaženi u međunarodnoj zajednici. To je i osnov naše odlične reputacije kod krovnih međunarodnih organizacija, Međunarodne auto-federacije (FIA) i Međunarodne moto-federacija (FIM), čiji smo član od osnivanja, kao i kod ARC Evrope, koji je lider na tržištu, u diktiranju standarda i pružanju usluga. O evidentnom međunarodnom ugledu koji uživamo govori i činjenica da su me prošlog meseca u Brižu, Belgija, na zasedanju Skupštine FIA, Regije 1, kao predsednika AMSS izabrali za člana Upravnog odbora. Prvi put u istoriji u upravljačkom telu FIA, nalazi se neko ne samo iz Srbije, već sa prostora Balkana, a da je izabran direktnom podrškom delegata skupštine Regije 1. Zadovoljan sam zbog prilike da lično doprinesem i odlučujem o svemu iz oblasti kojima se FIA i njene članice bave i zbog činjenice da je višegodišnji trud uložen u rad AMSS-a i na ovaj način prepoznat. Kažete, ovlašćeni ste partner FIA, odnosno nemačkog nacionalnog kluba ADAC, na koje oblasti se to ovlašćenje odnosi i da li je tranzit kroz Srbiju u ovoj letnjoj sezoni za njih bezbedan? AMSS je nedavno na sastanku sa rukovodiocima ADAC, najbrojnijeg nacionalnog auto-kluba u Evropi održanom u Beogradu definisao procedure saradnje i zaključio da je ovogodišnja letnja sezona u Srbiji za vozače iz Nemačke spremna. To je bilo u okviru redovne godišnje posete ADAC-a Srbiji, koja se fokusirala na pripreme sezone 2017. i bezbednu vožnju, boravak i prolazak ADAC članova i ostalih državljana Nemačke kroz Srbiju i Makedoniju. ADAC je informisao svoje članove da nema svoja vozila na putevima u Srbiji, da partnersko AMSS vozilo ima pored logotipa i hologramsku oznaku i podsetio sve svoje članove da je AMSS decenijama jedini zvanično ovlašćeni srpski partner i da se ova saradnja zasniva na potpunoj brizi i zaštiti ADAC članova na teritoriji Srbije. Svima je dostavljen broj ADAC kancelarije u Beogradu, koja se nalazi u okviru Operativnog centra AMSS, i operateri su dostupni svim članovima 24 sata 365 dana u godini u slučaju kvara, saobraćajne nezgode ili potrebne informacije. Po pozivu na dobijene brojeve, dobiće detaljne instrukcije i informacije o svom daljem postupanju i ponašanju u skladu sa situacijom u kojoj se nalaze. Želim da naglasim da je naš partnerski odnos obostran, tako da su i svi članovi AMSS u celoj kontinentalnoj Evropi, a posebno naglašavam Nemačku, sigurni i zaštićeni. Šta danas čini AMSS? AMSS je nacionalno udruženje vozača, sa osnovnim zadatkom zaštite interesa članova u oblasti automobilizma, mobilnosti i turizma, ali i unapređenja bezbednosti saobraćaja kroz brojne preventivno-bezbednosne projekte i akcije. Nosilac je razvoja auto i moto sporta, posebno kao organizator međunarodnih takmičenja sa višedecenijskom tradicijom. AMSS je jedina organizacija koja može izdavati međunarodne licence takmičarima u auto i moto sportu. Jedini je i ugovorni partner FIA i inostranih nacionalnih klubova za pružanje pomoći na putu na teritoriji Srbije stranim državljanima, matičnim članovima inostranih nacionalnih auto-moto klubova. Na osnovu Zakona o poveravanju javnih ovlašćenja, AMSS u Srbiji pruža „tehničku pomoć i daje informacije motorizovanim domaćim i stranim učesnicima u saobraćaju o stanju i prohodnosti javnih puteva, izdaje međunarodne vozačke dozvole i dozvole za upravljanje tuđim motornim vozilom van granica Srbije, izdaje triptik i karnete vozilima koja prelaze državnu granicu i međunarodne kamping kartice, CCI“. Kao značajan činilac bezbednosti saobraćaja u Srbiji, AMSS ulaže ogromna sredstva i resurse u svim oblastima bezbednosti - učesnici, vozila, putevi - organizujući brojne masovne preventivne akcije i projekte. AMSS kao članska organizacija pruža besplatne usluge pomoći na putu, šlep i popravku, svojim članovima ali i besplatno informiše o stanju na putevima sve građane Srbije. Nekoliko miliona gledalaca i slušalaca kroz TV i radio emisiju „Stanje na putevima“ u produkciji AMSS, koju u ovom trenutku preuzimaju besplatno sve nacionalne ferkvencije i preko 80 lokalnih medija – svakodnevno informišemo o stanju i prohodnosti svih saobraćajnica u zemlji. Poslovni sistem AMSS, koji čine ćerke kompanije, pruža brojne komercijalne usluge potrebne svakom vozaču: pomoć na putu, šlep i popravku, servisne usluge, tehnički pregled, registracija i osiguranje vozila, obuka vozača kroz izdavanje priručnika za polaganje vozačkog ispita, izdavanje međunarodnih vozačkih dokumenata, atesta i ADR sertifikata, proveru porekla i procenu vrednosti vozila, zatim proveru i nabavku tahografa, prodaju TAG uređaja i dopune za elektronsku naplatu putarine (ENC), a pružamo i turističke i špediterske usluge. Mrežu u AMSS sistemu čini preko 200 prodajnih mesta, 50 tehničkih baza, širom Srbije, na kojima vozač može obaviti „sve na jednom mestu“, a u sistemu posluje još preko 60 ugovornih partnera, franšiza, za pružanje usluga pomoći na putu, kako bi svima bili na usluzi u najkraćem roku, u skladu sa međunarodnim propisima Da li je unapređen i operativni centar 1987? Upravo iza broja 1987, simbola brige AMSS za vozače, danonoćno dežuraju stotine ljudi i mobilnih ekipa, uvek spremnih da pruže pomoć svakome u nevolji na putu. Za članove AMSS ta je pomoć besplatna. U prethodnoj letnjoj sezoni, u periodu od 15. juna do 15. septembra, zabeležili smo preko 100.000 telefonskih poziva operativnom centru. Pružili smo više od 6.000 intervencija stranim državljanima članovima nacionalnih automobilskih saveza iz zemalja Evrope, od čega samo članovima ADAC oko 5.000 usluga. Sa druge strane, u ovom periodu našim članovima, domaćim vozačima u inostranstvu je pruženo preko 750 intervencija pomoći na putu, preko naših međunarodnih partnera u tim zemljama. Iz godine u godinu ove brojke su veće te da bi održali kvalitet svojih usluga, pomoći na putu za svoje i članove inostranih klubova, nacionalni status i međunarodni ugled – AMSS stalno modernizuje vozni park, kol centar, i kontinuirano vrši obuke vozača i mehaničara. Upravo za unapređenje rada operativnih službi i držanje kvaliteta i standarda AMSS je dobio potvrdu, dvostrukim proglašenjem za jednog od najuspešnijih evropskih klubova i titulom najboljeg evropskog kluba u oblasti pružanja pomoći na putu prema međunarodnim standardima, koja mu je dodeljena od strane organizacije ARC Europe. Pored operativnog dela, naš centar ima i informativni deo. Prikupljamo sve informacije o stanju na putevima i putem medija činimo ih dostupnim svim građanima, utičući time na vozače da spremnije, bezbednije i sigurnije voze, putuju i budu dobro obavešteni o svemu što je važno i šta ih čeka. Najrelevantnije, sveobuhvatne, informacije koje se u Srbiji mogu dobiti u datom trenutku, o stanju na putevima, pored poziva na broj Operativnog centra 1987. je na ubedljivo najposećenijoj stranici sajta AMSS, na kojoj se nalazi mapa prohodnosti puteva sa oznakama stepena saobraćajne gustine svih saobraćajnica u Srbiji, sa vremenskim uslovima i stanju na putevima, informacije o zadržavanju na graničnim prelazima na izlasku iz Srbije, naplatnim rampama, o tome gde je na putu moguća opasnost zbog loših vremenskih uslova i radova na saobraćajnicama, o preusmerenjima i mogućim izmenama u saobraćaju... itd. To su podaci koje u realnom vremenu održavaju naši operateri. Od ukupnog broja od preko 2 miliona jedinstvenih pregleda sajta u prošlogodišnjoj letnjoj sezoni, 8.000 jedinstvenih pregleda dnevno, ili 35% od ukupnih pregleda, odnosilo se na interaktivnu mapu „Stanje na putevima“. Sudeći i po ovoj statistici, AMSS je postao ozbiljan informativni servis, na usluzi svim građanima Srbije – neko, kome vozači veruju! Šta je konkretno AMSS uradio na polju bezbednosti saobraćaja, u smislu puteva, i da li ima odgovornosti za oštećenja na putevima i putnoj okolini? AMSS se ne bavi održavanjem puteva, stoga nije odgovoran za evidenciju niti sanaciju oštećenja na putevima niti putnoj okolini, to je delatnost JP Putevi Srbije. Svakako, želeo bih da pohvalim Vladu Republike Srbije i Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, jer su zaista, smatram, uradili dosta u rekonstruisanju i izgradnji puteva prvog reda, što je ključna pretpostavka za bezbedan protok robe i putnika i samim tim za razvoj celokupne privrede. Istovremeno, moram da iznesem kritike na račun lokalnih samouprava jer putevi koji su u njihovoj nadležnosti, u smislu kvaliteta samih saobraćajnica kao i propisanog obeležavanja istih, zahtevaju mnogo intenzivniju brigu i ulaganja od trenutne. Tako da sa aspekta zaštite interesa svih naših članova, vozača, mi imamo i te kako izraženu svest o svemu navedenom. Upravo u sastavu AMSS Centra za motorna vozila (CMV), nalazi se Istraživačko razvojni centar (IRC), registrovan i u Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije, koji angažuje afirmisane, iskusne istraživače sa stručnim znanjem u oblasti bezbednosti saobraćaja. Osnovna misija IRC-a jeste bezbednosti saobraćaja, upravo oblast bezbednosti puteva i putne okoline. To je nešto, u čemu AMSS CMV ima dugu istoriju realizacije projekata koji snimaju i ocenjuju bezbednost puteva u skladu sa međunarodnom EuroRAP/iRAP metodologijom, i to sa značajnim iskustvom na nacionalnom i globalnom nivou. Od aktivnosti realizovanih tokom prošle godine istakao bih učešće u razvoju i uspostavljanju nacionalne baze podataka o obeležjima bezbednosti saobraćaja, koja se nalaze u Agenciji za bezbednost saobraćaja; zatim razvoj Portala bezbednosti saobraćaja sa bazom podataka za opštine i gradove na najsavremenijim softverskim rešenjima u GIS okruženju, koji smo pored opština i gradova u Srbiji uspešno predstavili i u Rimu i Parizu; takođe i razvoj metodologije za identifikaciju „crnih tačaka“ na osnovu lokacija saobraćajnih nezgoda, uključujući softversko rešenje zasnovano na pomenutoj metodologiji kao i razvoj metodologije za benčmarking bezbednosti saobraćaja u transportnim kompanijama! Naš AMSS CMV je zahvaljujući uspešno realizovanim projektima odnedavno član renomirane IRTAD (International Road Traffic and Accident Database) međunarodne organizacije, jedne od vodećih u oblasti bezbednosti saobraćaja i oblasti rada sa bazama podataka. Kada pričamo o bezbednosti u saobraćaju, koliko se bavite osetljivim grupama, npr. decom, invalidima, i šta znači uvođenje sertifikovanih ručnih komandi za osobe sa invaliditetom? Vidite, nove tehnologije treba da olakšaju život osetljivim kategorijama stanovništva, a humano društvo mora da ima volje da ovu oblast reguliše propisima. AMSS CMV je na sajmu automobila još pretprošle godine okupio naučno-stručnu javnost oko teme ispitivanja vozila u Republici Srbiji. Tada je dvadesetak domaćih i stranih stručnjaka predstavilo svoje naučne radove, tehnička rešenja i evropsku zakonodavnu praksu koja osobama sa invaliditetom pruža mogućnost da bezbedno učestvuju u saobraćaju. Kako je upozoreno u radu grupe stručnjaka AMSS CMV, vozila se često adaptiraju u neodgovarajuće opremljenim radionicama prema zahtevima korisnika vozila ili ponekad oni sami adaptiraju u skladu sa svojim veštinama, alatom, materijalom i maštom koju imaju. Veoma je važno pitanje kontrole adaptacija vozila u skladu sa potrebama korisnika: omogućavaju li one osobi sa invaliditetom da bezbedno upravlja vozilom?! Svakako da ne. To takođe direktno utiče na bezbednost svih učesnika u saobraćaju. Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja tada na čelu sa Aleksandrom Vulinom je prepoznalo značaj ove teme, i tada najavilo pripremu novih zakonskih rešenja koja će podstaći ugradnju pomoćnih komandi u vozila. Činjenica je da osobama sa invaliditetom treba prilagoditi vozačku obuku i olakšati registrovanje automobila sa prilagođenim ručnim komandama, a sertifikacijom ih učiniti bezbednim učesnicima u saobraćaju. Mi smo rešenjima našeg Centra za motorna vozila i ovim skupom učinili pionirski korak upravo u tom pravcu. Na ovogodišnjem Salonu automobila, Ministarstvo je ispunilo obećanje i podelilo besplatno 20 ručnih komandi, a AMSS je dao podršku celom projektu besplatnim kontrolama sposobnosti u najmodernijem centru za proveru vozačkih sposobnosti, sa pet različitih simulatora na kojima se precizno može ispitati sposobnost svake osobe sa invaliditetom i izdati potvrda na osnovu koje će se znati koje komande je potrebno ugraditi, i koliko je osoba zaista sposobna da upravlja motornim vozilom. AMSS generalno svim svojim resursima podržava i učestvuje u tim nastojanjima zajednice i države. Već decenijama AMSS inicira i organizuje brojne akcije i manifestacije koje se tiču svih učesnika u saobraćaju, a posebno osetljivih grupa poput dece, ili rizičnih grupa poput mladih vozača, dvotočkaša i četvorotočkaša, kao i pešaka. Koje manifestacije organizuje AMSS? Pomenuo bih samo akcije, manifestacije, koje imaju višedecenijsku tradiciju, jer za sve u koje smo u ovom trenutku uključeni intervju ne bismo završili do zaključenja ovog broja. Od 1969. godine, bez prekida, AMSS organizuje akcije masovne saobraćajne edukacije, za u ovoj godini recimo više od 200.000 osnovaca, koji u jednoj kalendarskoj godini uče i nadmeću se u poznavanju saobraćajnih propisa, teoretski i praktično na poligonima, kroz školska, opštinska, okružna i na kraju najbolji na državnom takmičenju „Šta znaš o saobraćaju“ čine Srpsku reprezentaciju na Evropskom takmičenju. Takav kontinuiran rad, kao izuzetan doprinos bezbednosti najmlađih učesnika u saobraćaju, rezultirao je osvajanjem zlatnih i srebrnih medalja na do sada održanim evropskim takmičenjima, i to jeste potvrda da se sav uložen trud isplati. Ipak, nije to najvrednije – već činjenica da smo svake godine po 200.000 dece, koja prolaze kroz ovo takmičenje, naučili kako da zaštite svoj život, i sutra bezbedno učestvuju u saobraćaju. To je za mene najznačajniji domet. I ove godine ovo takmičenje je realizovano u saradnji sa Društvom nastavnika tehničkog obrazovanja, i vodi se u kalendaru kao zvanično takmičenje Ministarstva prosvete. I pored toga što redovno svake godine aplicira za potrebna sredstva kod resornog ministarstva AMSS ovo takmičenje i dalje organizuje isključivo sopstvenim finansijskim sredstvima. U popularnoj akciji za bezbednost motociklista i biciklista „Kaciga glavu čuva“, AMSS, poklanjajući zaštitne kacige, doprinosi da hiljade motociklista godišnje bude bezbednije na putu, jer kaciga motociklistima spasava živote. Jubilarni 50. Srbija reli, kao jedno od najznačajnijih automobilskih takmičenja na ovim prostorima održaće se u oktobru ove godine. Boduje se za reli šampionat Srbije, FIA Evropski trofej /sa koeficijentom 3/, šampionat Centralnoevropske zone, i okuplja najuspešnije reli vozače iz Srbije i inostranstva. AMSS tradicionalno, dva puta godišnje, organizuje i sezonske akcije besplatne kontrole tehničke ispravnosti vozila za preko deset hiljada vozila. Letnja junska akcija je upravo završena i rezultati su u obradi. Ova akcija traje gotovo tri decenije i sada ima dodatni značaj jer se dobijena statistika AMSS o broju neispravnih pregledanih vozila u ovoj akciji, uparuje sa podacima MUP-a o saobraćajnim nezgodama usled tehničke neispravnosti. Podaci su dostupni uvođenjem novog načina evidencije uviđaja, Zakonski propisanog početkom 2016. godine, i jasno ukazuju na potrebu promene Pravilnika o tehničkim pregledima. Koliko ste zadovoljni propisima koji se odnose na AMSS – imate li neki predlog za izmenu ili nove stavke u zakonskoj regulativi kako bi saobraćaj bio bezbedniji nego što jeste. Očekujemo nov pravilnik o tehničkom pregledu, koji ima za cilj sprečavanje malverzacija prilikom zvanične procedure pregleda automobila prilikom registracije. Predviđeno je da nov element ovog pravilnika, između ostalih, bude uvođenje video-nadzora, tako da nad čitavim procesom tehničkog pregleda može da se izvrši nadzor. Prema evidenciji MUP-a, samo u prošloj godini bilo je više od 1.000 udesa izazvanih tehničkom neispravnostima vozila i da je u njima život izgubilo 70 ljudi, stoga je jasan značaj neophodne promene regulative na ovom polju za ukupnu bezbednost u saobraćaju, i AMSS bi ovu promenu rado podržao. Osvrnuo bih se i na član ZOBS koji navodi da prilikom izdavanja međunarodne vozačke dozvole, koju možete izvaditi u svim poslovnicama AMSS, mora biti upisano svako važeće ograničenje i mera zabrane upravljanja motornim vozilom, kao i da se izdata dozvola u Republici Srbiji ne sme koristiti za upravljanje motornim vozilima na teritoriji Republike Srbije. Smatramo da mere zabrane upravljanja vozilom spadaju u domen domaćeg zakonodavstva i da se kao takve ne mogu odnositi na druge zemlje u kojima se međunarodna vozačka dozvola koristi. Usvajanjem ovakvih izmena oslobodili bismo vozače prikupljanja dodatne dokumentacije prilikom zahteva za izdavanje međunarodne dozvole, čekanja u redovima posebno u sezoni godišnjih odmora, kao i izlaganja dodatnom trošku prilikom plaćanja odgovarajuće takse za izdavanje uverenja MUP o izrečenim i izvršenim važećim zaštitnim merama. Na kraju, o neprimeni propisa iz nacionalnog projekata „Zone škola“, započetog 2014. godine u okviru Nacionalne strategije o bezbednosti dece, koji za cilj ima povećanje bezbednosti u saobraćaju dece uzrasta osnovnih i srednjih škola - a kojima je predviđeno da se sve škole u Srbiji obezbede saobraćajno-tehničkim merama, da budu vidno obeležene signalizacijom i da se u njihovoj neposrednoj blizini postave zaštitne ograde, ležeći policajci, pešački prelazi i saobraćajni znaci koji ograničavaju brzinu kretanja vozila na 30 km/h. Svedoci smo da do danas ipak mnoge lokalne samouprave nisu sprovele propisani projekat, i pored toga što su sredstva obezbeđena od naplate saobraćajnih kazni. Osvrnimo se na tragediju koja se desila početkom ovog meseca. Na istom pešačkom prelazu, već tri godine stradaju isključivo deca na putu do škole. Petoro povređeno, jedno smrtno stradalo! Tu i dalje nemate ni postavljen semafor, a da ne govorimo o ostaloj propisanoj signalizaciji. Zakon mora da propiše kaznene mere za ovakvo kršenje propisa! Da li ste zadovoljni kako ste završili prethodnu godinu? Posebna pažnja u prethodnoj godini bila nam je na unapređenju i razvoju članstva AMSS, i to kroz adekvatne pakete usluga pomoći na putu i sisteme popusta za članove, kao i na nove kanale prodaje i širenje mreže učlanjivanja. Vozači prepoznaju šta AMSS sve čini za njih, zato smo prošle godine ostvarili rekordni broj članova, ukupan rast je bio 10% u odnosu na prethodnu godinu, tako da je broj članova u 2016. godini bio najveći u poslednjih 10 godina. AMSS porodica vozača prešla je 100.000 članova! Uspešna godina, organizacija je u celini postigla izuzetne rezultate i poslovnu godinu završila uspešnije nego prethodnu, što nameće nove izazove za sledeću godinu. Da li se ostvaruju planovi koje ste zacrtali za 2017? Za sada je sve po planu, uskoro ćemo lansirati AMSS mobilnu aplikaciju i biti u svemu još dostupniji građanima, i istovremeno radimo na aktivaciji novog članskog paketa, jedinstvenog na tržištu Srbije, sa neograničenim kilometražama i novim tehničkim pogodnostima pomoći na putu, šlepovanju i popravci vozila na putu, paketa koji sadrži poklon putnog zdravstvenog osiguranja, osiguranja od nezgode i osiguranja imovine. Plan je da na tržištu ovaj paket, zajedno sa proširenom mrežom partnera koji našim članovima nude popuste na usluge vezane za vozilo kao i na robu široke potrošnje, bude do kraja godine. Novim članskim paketom AMSS će potvrditi ulogu najvećeg prijatelja vozača i zasigurno nastaviti sa rastom svoje porodice članova.