Arhiva

Cena izbora

Snežana Stamenković | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 14. septembar 2017 | 00:23
Umetnici Selman Trtovac i Vladimir Frelih su stvorivši uspelu dijalošku izložbenu i umetničku celinu, slojevito razgranali ideju istog prostora. Taj prostor je najpre galerijski, a potom i geografski, intelektualni, idejni, web, misaoni, istorijski, egzistencijalni... Unutar njih, svaki od umetnika kreće se na ravnopravan i nesmetan način, bez straha da će narušiti govor onog drugog. Vladimir Frelih ispituje i istražuje granična mesta višemedijske umetnosti, dok se Selman Trtovac okreće crtežu, performansu i akcionoj umetnosti. Centralno mesto izložbe i zajednička polazišna tačka je rad U istom prostoru. Ovaj rad definiše umetnički i intelektualni predtekst dvojice umetnika. Ponikli iz jugoslovenskog kulturnog prostora, Trtovac i Frelih su se u kritičnom istorijskom periodu, devedesetih godina XX veka, kada se njihov matični misaoni i geografski prostor rušio do temelja, našli u obrazovnom centru druge zemlje – Akademiji umetnosti u Diseldorfu u Nemačkoj. Teške egzistencijalne okolnosti i zajednička iskustva koja su prošli da bi opstali na umetničkom putu saželi su u umetničku akciju iz koje su proizašli zajednički radovi: slika i video-rad. Akcija je podrazumevala čin jednoipočasovnog utabavanja nedovoljno sitno izmlevene prave ugljene prašine na praznu površinu papira. Čin tabananja sa neadekvatnim materijalom izazvao je rane na nogama i sliku prekrivenu ugljenim pigmentom. U simboličnoj ravni, ovaj rad iskazuje napor, često zdravstveno i egzistencijalno ugrožavajući, koji su autori morali da podnesu da bi se, uprkos materijalnim i istorijskim okolnostima, izborili za svoje pravo da se bave umetnošću. Opravdanost tih napora vidimo u njihovoj aktuelnoj produkciji. Vladimir Frelih se u radu Area bavi web prostorom. Posledica realizacije rada na internetu je mogućnost kreacije ili destrukcije u virtuelnom prostoru. Od izbora koji će učesnici ovog interaktivnog rada učiniti zavisi da li će u istom prostoru stvarati ili poništavati sve što je u okviru rada stvoreno. Pitanje izbora, ali u drugoj ravni, Frelih istražuje u radu nazvanom po kataloškom broju određene nijanse crvene boje. Istu bojenu površinu kao digitalni zapis, Frelih daje na razvijanje u radnjama gradova iz regiona. Nastale analogne fotografije ni u jednom slučaju nemaju isto rešenje. Uvek postoje veća ili manja odstupanja. Pitanje koje postavlja umetnik jeste: šta se dešava u procesu obrade iste informacije, odnosno na koji način ista informacija biva pročitana na potpuno pogrešan način. Šta se dešava kada se kreativan proces podvrgne neinvanzivnoj magnetnoj stimulaciji mozga – pokušao je da kroz eksperimentalni rad Posledice otkrije Selman Trtovac, primenivši naučne metode koje dr Tihomir Ilić razvija u neurološkoj laboratoriji Vojno-medicinske akademije u Beogradu. Svojevrstan kreativni i dokumentarni prikaz ovog procesa su serija fotografija i crteža predstavljenih u Salonu. Emotivno najpotresniji rad na izložbi je fotografija iz videa Fuga. Rad je nastao u Nemačkoj, gde Trtovac sučeljava sudbinu svog dede, koji je kao zarobljenik rat proveo u radnom logoru nacističke Nemačke, u vremenu totalnog zla, totalne antiutopije, kako to kaže umetnik, i sopstvenu sudbinu čoveka koji u drugom vremenu ali na istom prostoru pokušava da izgradi svoju budućnost i budućnost svoga deteta.