Arhiva

I dobri putevi i najsigurnije ograde

Svetlana Velimirović | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 9. novembar 2017 | 01:07
Preduzeće Putevi d.o.o. Ivanjica punih 55 godina gradi, rekonstruiše i održava puteve na području Ivanjice i nekoliko okolnih opština, a poslednjih godina jedini je proizvođač bezbednosnih i zvučnih barijera u Srbiji po licenci DELTABLOC International GmbH, svetskog lidera u proizvodnji sistema za bezbednost saobraćaja, kompanije koja posluje u više od 55 zemalja sveta, od gotovo svih evropskih zemalja do Afrike, Australije i Latinske Amerike. Na ovaj proizvodni program u Putevima Ivanjica posebno su ponosni jer je reč o ogradama koje su testirane i sertifikovane prema evropskim normama. Posle velike saobraćajne nesreće u Italiji 2008. godine, kada je kamion probio čeličnu ogradu na auto-putu i prešao u traku u suprotnom smeru te tako izazvao saobraćajnu nesreću sa više ljudskih žrtava, u zemljama Evropske unije je odlučeno da gde god je potrebno, na osnovu inženjerske procene, budu postavljene betonske ograde koje ne mogu biti probijene, imaju veći stepen zaštite, i pored uvreženog mišljenja o posledicama po vozača, dokazano ispunjavaju i te uslove, isto kao i npr. čelične. Zato, u ovim zemljama postaju standard, imaju sve veću primenu, a razvojem tehnologije i sve veći nivo zaštite, čak do nivoa H4b, odnosno udara teškog kamiona, šlepera. Pored toga, to su jedine ograde koje ispunjavaju zahteve bezbednosti na mostovima, a da pri udaru ne dovode do oštećenja konstrukcije mosta, jer udar primaju na sebe. DELTABLOC ograde položile su test sigurnosti i u Srbiji: na Zrenjaninskom putu, gde su Putevi Ivanjica postavili bezbednosne ograde u razdelnom pojasu, za poslednje dve godine na inače veoma kritičnoj deonici nije bilo gubitka ljudskih života, za razliku od prethodnog perioda. I dalje se dešavaju saobraćajne nezgode, ali sa daleko manjim posledicama. Ono što je veoma bitno, troškovi održavanja su svedeni na minimum, samo na vraćanje barijera u početni položaj. Inače najveća prednost ovakvih sistema betonskih sigurnosnih barijera je pored garantovane visoke bezbednosti, njihova velika isplativost u dužem periodu eksploatacije, niskim ili gotovo nikakvim troškovima održavanja i mnogo jeftinijom popravkom – uzevši period od 20 godina, ovi troškovi su u Evropskoj uniji manji preko tri puta , a kod nas i do pet puta! Takođe, Putevi Ivanjica su jedini proizvođač integrisanih barijera u Srbiji, koje u sebi kombinuju zvučnu i sigurnosnu barijeru, a po licenci jedinog vlasnika patenta za takav tip barijera u celoj Evropi. Ali, da krenemo od početka, jer putarsko preduzeće iz Ivanjice je, kroz svoju dugu istoriju, akumuliralo obilje znanja i iskustva pre nego što je donesena odluka da se, osim kvalitetne izgradnje i održavanja puteva, napravi i iskorak u proizvodnju ograda kako bi se stepen bezbednosti u saobraćaju podigao na viši nivo. Naime, firma je osnovana pre 55 godina, a privatizovana 2006. godine. Jedan od suvlasnika, dipl. građevinski inženjer Stojan Rangelov je na čelu ovog preduzeća od 1992. godine, tako da dobro poznaje sve faze kroz koje je ono prošlo od tada, i specifičnosti koje ga izdvajaju u odnosu na druga putarska preduzeća. O poslovima i poslovanju u prethodnom periodu, on kaže: „Smatram da je najveći uspeh bilo to što smo, iz perioda veoma teškog za sva putarska preduzeća, uspeli da izađemo kao jedna od retkih firmi u ovoj oblasti koja nije zatvorena ili je u stečaju. To nije bilo lako, morali smo da se prilagođavamo tržištu i da ulazimo u nove poslove, pored već standardnih kao što su izgradnja, održavanje i rekonstrukcija puteva. Održavamo puteve u dužini od oko 220 kilometara, od Ivanjice kao centra, pravce prema Arilju, Guči, Sjenici, Kokinom Brodu, Raškoj... Posedujemo sopstveni kamenolom, bavimo se eksploatacijom kamena, proizvodnjom frakcija i agregata različitih granulacija koje koristimo za sopstvene potrebe izgradnje puteva i proizvodnju asfalta, ali ga prodajemo i klijentima. Imamo i proizvodnju betona, koju smo u poslednjih nekoliko godina višestruko povećali - posedujemo svoje miksere, dve betonske baze, pumpe i ostalu mehanizaciju, tako da učestvujemo u izgradnji stambenih i poslovnih zgrada, hala i drugih objekata. Po licenci DELTABLOC od pre nekoliko godina proizvodimo prefabrikovane elemente od betona - gradili smo sigurnosne barijere za Most na Adi, nekoliko poslova za različite izvođače na Koridoru 10, najviše na pravcu prema Sofiji, za Ternu, Aktor i druge. Takođe proizvodimo i zvučne, odnosno fono barijere. Prvi postavljeni kombinovani sistem bezbednosno–zvučne barijere u Srbiji, oko kružnog toka u Kruševcu, napravili su i postavili Putevi Ivanjica. Pored barijera, proizvodimo i druge prefabrikovane elemente od betona, kao što su ivičnjaci, betonske cevi i drugo.“ U osnovnoj delatnosti, zbog koje je firma i osnovana 1962, godine, takođe ste suočeni sa nizom specifičnosti? Da, a ta posebnost jeste rad na putevima na velikim nadmorskim visinama i surovim planinskim predelima. Na primer, putni pravac Ivanjica - Sjenica prelazi preko prevoja na 1.400 metara nadmorske visine, na planini Javor, a održavamo i puteve na planini Golija, kao i mnoge druge koji se nalaze na nadmorskim visinama od preko 1.000 metara. Održavanje takvih puteva zahteva posebnu mehanizaciju, veliku stručnost i iskustvo, a Putevi Ivanjica ispunjavaju sve te uslove. Trenutno je u firmi zaposleno preko 220 radnika, među kojima su diplomirani inženjeri svih struka koje su potrebne Putevima, od rudarskog inženjera, preko građevinskih i elektroinženjera do tehnologa i arhitekata. Međutim, pored specifičnih znanja, održavanje puteva na velikim visinama zahteva i dodatne velike troškove, ali za tu činjenicu u Srbiji nema dovoljno sluha. Sezona zimskog održavanja planinskih puteva ranije počinje i duže traje, često od početka oktobra sve do aprila, a uz to snega, palog drveća po putu i odrona ima i van zvanične zimske sezone. Svi očekuju da i u periodima van sezone putevi budu čisti, i mi ih zaista i održavamo u takvom stanju, ali – to nam iziskuje dodatne troškove koje niko zvanično ne prepoznaje. Ranije, kada su se o tome pitali inženjeri, postojala je gradacija, tako da cena održavanja puteva u niziji ni približno nije bila ista kao ona na visinama, jer ne samo da se više habaju mašine i troši više goriva na usponima, već su i uslovi rada teži. Nekada je preko 60 odsto prihoda firme bilo od održavanja puteva, dok je sada udeo oko 30 odsto, što je bio osnovni razlog da poslovanje širimo i u druge oblasti. Godina je na izmaku. Koji veliki poslovi su obeležili ovu 2017. godinu? Osim redovnog održavanja puteva, tokom 2017. godine radili smo na rekonstrukciji puta Rudnik - Topola, najzahtevnijih pet kilometara, deonice gotovo celom svojom dužinom opasane potpornim konstrukcijama, kamenim zidovima, zaštitama kosina, sa uređenjem pojedinih vodotoka, sanacijama klizišta i kompletne saobraćajnice. Tokom godine smo bili angažovani i na pojačanom održavanju puteva, koje je podrazumevalo presvlačenje asfaltnog zastora i sanaciju klizišta. U Lučanima smo radili na putevima za gradsku direkciju, bili smo takođe angažovani na novoj fabrici municije kod Požege, kao i na nekoliko poslova na teritoriji opštine Arilje. Kada je reč o poslovima za privatne investitore, u Arilju smo, u saradnji sa drugim izvođačima, radili na izgradnji dvadesetak hladnjača. Radili smo i veliki objekat hladnjače u Požegi za belgijsku firmu Crop´s & partners vrednosti oko milion evra. Pored radova na samoj konstrukciji, radili smo nasipanje i sređivanje saobraćajnica, potporne zidove, potporne konstrukcije, izradu stubova, sistem odvodnjavanja – sve u svemu, ugrađeno je oko 20.000 kubika kamenog materijala samo u pomenuti objekat u Požegi. Ovaj posao odrađen je u rekordnom periodu, za tri meseca od ulaska u parcelu do puštanja u rad same hladnjače. Spisku poslova mogu se dodati i radovi na fabrici nameštaja Matis, zatim za najvećeg proizvođača peleta u Srbiji, Crown forest i mnogi drugi. Na kraju, kratak pogled u budućnost preduzeća Putevi Ivanjica. Od konkretnih poslova koje očekujemo je rekonstrukcija puteva koje već održavamo. Naime, put od Arilja do Ivanjice izgrađen je 1982. godine, a put od Ivanjice do Sjenice 1990. godine i planirano je da uskoro bude rekonstruisan. Za taj veliki posao smo tehnički i kadrovski potpuno spremni. Planirana je i izgradnja puta od Ivanjice do planine Golija, na kojoj se sada razvija ski-turizam. Iako je ski-centar na Goliji na teritoriji Ivanjice, od svih gradova u okolini jedino iz Ivanjice ne postoji direktan putni izlazak na planinu. Očekujemo da će država uvideti taj propust i pomoći Ivanjičanima da se taj put izgradi – što se nas tiče, spremni smo. I ubuduće, kao i do sada, radićemo na razvoju firme, na njenom tehničkom i kadrovskom jačanju. Svake godine određena sredstva izdvajamo za kupovinu nove mehanizacije, tako ćemo i ubuduće raditi. Kada je reč o kadrovskom jačanju, gotovo neprekidno imamo otvoren konkurs za građevinske radnike. Veoma je teško naći radnike koji bi radili u građevini, a sve teža situacija je i sa vozačima – mašinistima. Zbog toga imamo proces pomeranja radne snage. Naime, ljudi koji se zaposle kod nas kao fizički radnici, obukom u firmi zaslužuju neko bolje radno mesto i prelaze na mašine i kamione. Kada je reč o inženjerima, situacija je takođe složena. Iz meni nepoznatog razloga u ove divne krajeve, gde protiče najčistija reka u Srbiji i gde priroda nije štedela ni lepotu ni bogatstvo, visokoobrazovani ljudi nerado se vraćaju i inženjerska zanimanja postaju deficitarna. Kao što od države očekujem konkretne mere podsticanja ravnomernog razvoja Srbije, tako očekujem i od mladih stručnjaka da će uvideti ogromne prednosti rada i života u sredinama poput Ivanjice, Arilja, Lučana – to područje je po svemu nalik na Švajcarsku, izuzev po ulaganjima u puteve i infrastrukturu. Ko je direktor Puteva Ivanjica? Stojan Rangelov je diplomirao na Građevinskom fakultetu u Beogradu 1986. godine. Karijeru je počeo u građevinskoj firmi u Arilju na izgradnji zgrada, nastavio na izgradnji hala u Beogradu, potom na projektima izgradnje ribnjaka i manjih brana, sve dok nije prešao u preduzeće Putevi Užice 1989. godine. Od tada, njegovo inženjersko znanje ugrađeno je u nekoliko mostova, tunela, vijadukta, nadvožnjaka, velikih potpornih zidova… Od 1992. godine je direktor Puteva Ivanjica, kada je ova firma bila sekcija Puteva Užice. Od 1994. godine ivanjička putarska firma počinje samostalan život na tržištu, kreće gotovo od nule, sa jednim polovnim finišerom i gomilom zastarele, praktično neupotrebljive mehanizacije, ali sa ogromnim entuzijazmom direktora i svih zaposlenih da sačuvaju i razvijaju firmu. Rangelov poseduje licence za odgovornog projektanta i izvođača radova. Stojan Rangelov bio je univerzitetski prvak u skijanju velike Jugoslavije, postizao je sjajne rezultate na košarkaškim terenima i uspešno se bavio i drugim sportovima koje ne zapostavlja ni danas, ali kao rekreativac. Zlatne medalje dobijao je ne samo u sportu, već i za voćne rakije koje sam proizvodi. Kao i gotovo svi u Arilju, bavi se i proizvodnjom maline. Oženjen je, otac troje dece i deda dva unuka. Sve primamljive ponude za odlazak u inostranstvo odbio je zbog porodice.