Arhiva

Šest decenija trajanja i poštovanja

Jovanka Matić | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 28. decembar 2017 | 03:13
I pored svih turbulencija i nedaća, u državi i železnici, koje su se događale proteklih šest decenija, a u novije vreme i, takoreći, svakodnevnog otvaranja privatnih škola i fakulteta, Visoka železnička škola već 60 godina uspešno uz kvalitetne profesore -predavače, obrazuje odlične kadrove potrebne železnici. Osnovana je 1957. godine. Nastava u školi je, u početku, trajala dve godine, a sredstva za rad škole tada je osiguravala Generalna direkcija Jugoslovenskih železnica (GDJŽ). Tada su se u školu mogli upisati samo službenici zaposleni na Jugoslovenskim železnicama i vojna lica koji su ispunjavali uslove. O tome kako je tekao razvojni put škole i koje aktivnosti su preduzimali da je ona i danas veoma poštovana u obrazovnom sistemu Srbije - pričamo za NIN sa direktorom škole profesorom dr Zoranom Bundalom. „Nakon osnivanja, u školi je postojao samo jedan odsek (studijski program) „Saobraćaj“, dok se danas nastava odvija na sedam studijskih programa osnovnih i sedam studijskih programa specijalističkih strukovnih studija. Na prostoru od 2.000 kvadratnih metara nalaze se: amfiteatar, sa kapacitetom od 163 mesta, šest klasičnih učionica, tri računarske učionice i tri laboratorije, kabineti nastavnika i saradnika, prostorije stručnih službi škole i biblioteka. Dosta truda smo uložili u modernizaciju i opremanje školskog prostora. U svim učionicama ugrađeni su projektori radi efikasnijeg održavanja nastave, posebno za potrebe izvođenja stručno-aplikativnih časova, škola ima i nekoliko specijalizovano opremljenih prostorija koje studentima pružaju mogućnost laboratorijskog i eksperimentalnog rada kroz pohađanje nastave iz niza stručnih i stručno-aplikativnih predmeta: laboratorija za fiziku, elektrotehniku i hemiju, laboratorija za elektrotehniku, energetiku, elektroniku i stabilna postrojenja električne vuče, računarske laboratorije, prostorija sa specijalizovanim simulatorom rada staničnih postavnica i telekomandnog upravljanja u železničkom saobraćaju. Nabavili smo 2015. godine najmoderniji simulator elektronskih postavnica firme AŽD Praha. Simulator prikazuje rad staničnih postavnica stanice Beograd Centar kao i stanica na prugama: Nikšić – Podgorica, Sarajevo – Bradina i Doboj – Banjaluka. Jedna od učionica opremljenih računarima, kada se ne koristi za potrebe izvođenja nastave, studentima je data na raspolaganje kao računarska i internet sala. U Biblioteci, pored stručne literature nalazi se veliki broj retkih književnih i naučnih dela železničke tematike. Da li imate odgovarajući kadar za organizovanje nastave i naučno istraživački rad? U stalnom radnom odnosu su 23 nastavnika, koji pokrivaju preko 70% časova nastave. Trinaest profesora strukovnih studija je sa naučnim nazivom doktor nauka, dva predavača sa akademskim nazivom magistra nauka, jedan nastavnik stranog jezika sa diplomom profesora engleskog jezika i književnosti, šest nastavnika praktične nastave, od kojih su četiri sa akademskim nazivom mastera, a dva sa akademskim nazivom diplomiranog inženjera i jedan nastavnik veština sa stručnim nazivom specijaliste strukovnih studija. Preostale časove pokrivaju nastavnici u dopunskom radnom odnosu i saradnici iz privrede. Kvalitetan naučnoistraživački rad usmeren je na: pisanje udžbenika, izradu studija i značajnijih projekata, objavljivanje naučnih (stručnih) članaka, izlaganje na naučnim skupovima u zemlji i inostranstvu, recenzije za udžbenike i drugu stručnu literaturu, inovacije znanja, praćenje domaće i strane stručne literature iz odgovarajuće oblasti. Posebno mesto u istraživačkom radu pripada realizaciji TEMPUS projekata. Škola je uspešno učestvovala na dva TEMPUS projekta zahvaljujući kojima je unapredila kvalitet studija i studentskog servisa i razvila saradnju sa brojnim inostranim i domaćim institucijama visokog obrazovanja. Pored učešća na projektima, škola je bila organizator dva međunarodna naučno-stručna skupa „Saobraćaj u vanrednim uslovima“ i „Razvoj tehničkih sistema za bezbednost i regulisanje saobraćaja na železnicama Srbije“, a povodom proslave jubileja 50 godina od diplomiranja prve generacije studenata Više železničke saobraćajne škole, organizovan je naučno-stručni skup „Stručne kompetencije visokoobrazovanih kadrova za profesionalna zanimanja na železnici“. U organizaciji Fakulteta za mašinstvo i građevinarstvo u Kraljevu, krajem 2016. godine organizovan je Naučni tematski skup pod nazivom „Dobrivoje S. Božić – izumitelj savremenog sistema kočenja voza’’. Skup je organizovan povodom 130 godina od rođenja ovog čuvenog pronalazača, gde su, pored ostalih izloženi i radovi nekoliko profesora Visoke železničke škole strukovnih studija, kao i rad direktora škole „Dobrivoje Božić - život i rad pronalazača prve savremene kočnice“. Od Saveza inženjera i tehničara Srbije ovom zborniku je marta 2017. godine dodeljena i Povelja za najbolju publikaciju u Srbiji. Kako ste organizovali nastavu? Danas se studije izučavaju na dva nivoa studija: I nivo studija - osnovne strukovne studije, traju tri godine (šest semestara) i nose ukupno 180 ESPB (Evropski sistem prenosa bodova), II nivo studija - specijalističke strukovne studije, traju jednu godinu (dva semestra) i nose 60 ESPB. Na osnovnim i specijalističkim strukovnim studijama nastava se odvija na sedam studijskih programa: Železnički saobraćaj, Železničko mašinstvo, Elektrotehnika u saobraćaju, Železničko građevinarstvo, Komercijalno poslovanje železnice, Javni gradski i industrijski saobraćaj i Inženjerstvo zaštite životne sredine u saobraćaju/ Zaštita životne sredine i energetska efikasnost. Škola ima 52 ugovora o poslovno-tehničkoj saradnji sa mnogobrojnim kompanijama i visokoškolskim ustanovama i institutima u zemlji i inostranstvu: sa 11 železničkih kompanija iz Srbije, Makedonije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine (oba entiteta), Direkcijom za železnice Republike Srbije, sa 22 fakulteta, instituta i visokih škola iz Kranja, Gospića, Doboja, Kraljeva, Užica, Čačka, Novog Sada, Beograda, Bitolja, Moskve i Sofije, sa 18 proizvodnih špediterskih i logističkih kompanija iz Republike Srbije. Više fakulteta ove godine nisu uspeli da ispune kvotu za upis, da li ste vi upisali planirani broj studenata? Visoka železnička škola strukovnih studija Konkursom za upis u školsku 2017/2018. godinu obezbedila je kvote za upis za 272 studenta, od kojih se 172 finansira iz budžeta Republike Srbije i 100 studenata koji plaćaju školarinu. Škola danas predstavlja samostalnu, savremenu, akreditovanu visokoškolsku ustanovu, koja obavlja nastavno-obrazovnu delatnost utemeljenu na tradiciji dugoj 60 godina. Pored obrazovanja visokostručnih kadrova, škola je u dosadašnjem periodu bila organizator naučno-stručnih savetovanja koja su imala međunarodni karakter, učestvovala na izradi studija, projekata i istraživanja u cilju unapređenja razvoja železničkog saobraćaja. Pored obrazovanja, intenzivno tokom prethodnih 60 godina razvijali smo i naučno-stručni rad, saradnju sa privredom i međunarodnu saradnju, kao osnovne postavke razvoja i osavremenjivanja nastave. Kojim putem, u narednim godinama će ići Visoka škola strukovnih studija? Za sve ono što je postigla za proteklih 60 godina rada Visoka železnička škola strukovnih studija ima razloga da se ponosi. Prema aktuelnim potrebama privrede i društva i nadalje razvija nove studijske programe koji obrazuju studente za određene stručne profile za kojima postoji jasno izražena potreba. Vizija je da dostigne jedinstven odnos u celokupnom evropskom prostoru visokog obrazovanja, da u pojedinim oblastima dostigne najviše standarde kvaliteta i da zauzme visoko mesto u društvu najboljih. Neprekidnim procesom usavršavanja sopstvenih resursa i opreme povećava vrednost i kvalitet vizije, čak i ispred zahteva društva. U procesu ostvarenja svoje vizije, Visoka železnička škola strukovnih studija u Beogradu širi kompetencije i dopunjuje ih partnerskim vezama sa fakultetima i strukovnim školama u zemlji i inostranstvu, razmenom nastavnog kadra, studenata i zajedničkom realizacijom projekata, što dovodi do postepenog usvajanja pravila iz globalnog sistema obrazovanja. Rezultat kojim se ova škola ponosi, jeste broj studenata, preko 5.900, koji su stekli diplomu visokog obrazovanja i koji danas svoja znanja i veštine primenjuju cilju unapređenja organizacije, eksploatacije i bezbednosti saobraćaja, održivosti i pouzdanosti infrastrukture. Diplomirani studenti prvog i drugog stepena osnovnih i specijalističkih strukovnih studija rade uspešno na stručnim poslovima saglasno dobijenim stručnim nazivima koje propisuje zakon, a mnogi od njih rade i na rukovodećim mestima, na kojima su se dokazali i kao uspešni nosioci ovih funkcija. Visokoj železničkoj školi strukovnih studija služi na čast to što su njeni kadrovi i sada nosioci železničke struke na železnicama iz regiona, bivših Jugoslovenskih železnica. Zadaci škole su pre svega neprekidno inoviranje i osavremenjavanje studijskih programa shodno zahtevima tržišta za kadrovima koje škola obrazuje, organizovanje stručnih skupova, unapređenje istraživačkog rada uz konstantnu izdavačku delatnost. Prioritet u radu škole u narednom periodu, jeste uvođenje master strukovnih studija, što je i predviđeno novim zakona o visokom obrazovanju. U toku je postupak akreditacije tri studijska programa dvogodišnjih master studija, od školske 2018/2019. godine. Ko je direktor škole Prof. dr Zoran Bundalo stekao je zvanje diplomiranog saobraćajnog inženjera na Saobraćajnom fakultetu u Beogradu, Odsek za železnički saobraćaj. Diplomirao 1982, magistrirao 1994, a 2006. godine odbranio doktorsku disertaciju. Radio je u Železnicama Srbije (nekada ŽTP Beograd) u dva navrata, kao inženjer tehnolog u stanicama beogradskog železničkog čvora, od 1984. do 1987. godine, a od 2001. do 2004. godine je bio direktor Direkcije za robni saobraćaj. U Saobraćajnom institutu CIP radio je od 1987. do 2001. godine, kao istraživač-saradnik i koordinator za istraživanja za projektovanje u železničkom saobraćaju. U Višoj železničkoj školi je honorarno od 1993. do 2000. godine, a sa punim radnim vremenom je od 2006. godine u zvanju profesora.