Arhiva

Uvertira za jubileje

Marija Ćirić | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 4. januar 2018 | 03:11
Nemarnošću ili namerom, umetnička muzika sve više je po strani medijske pozornice u Srbiji. Opet, moramo podvući da 2017. jeste donela značajne događaje, najviše - jubileje. Osam decenija od osnivanja obeležavaju Fakultet muzičke umetnosti i Simfonijski orkestar Radio-televizije Srbije. FMU u Beogradu, prva muzička visokoškolska ustanova u Srbiji, organizovala je ovim povodom niz slavljeničkih aktivnosti smeštajući ih, simbolično, između 31. marta (dana donošenja Ukaza o osnivanju), i 21. novembra (dana početka rada). Treba li podsećati na činjenicu da FMU još uvek nema svoju zgradu? Simfonijski orkestar RTS imao je raznovrsnu sezonu (uključujući i koncert na otvorenom, na stadionu Tašmajdan), sa kulminacijom u završnici, 16. decembra. Simfoničarima i Bojanu Suđiću pridružio se Ivo Pogorelić, nastupivši u Beogradu posle gotovo 30 godina. NJegov boravak u srpskoj prestonici nije bio završen ovim događajem. Dva dana kasnije, održao je resital za pamćenje! Za oba koncerta ulaznice su rasprodate za nekoliko sati. Pre toga, Pogorelić je, baš kao i krajem osamdesetih, odabrao za Kolarac novi Steinway. Lep gest i možda znak da treba verovati u moć umetnosti: da opštu društvenu klimu učini optimističnijom. Orfej Klaudija Monteverdija prvi put je u Beogradu. Povodi, i dalje, jubileji: 450 godina od rođenja kompozitora i 410 godina od prvog izvođenja. Koprodukcija Opere i teatra Madlenijanum sa Studiom za ranu muziku i Novom beogradskom operom rezultirala je vrhunskim postignućima. Pokušaj rekonstrukcije inicijalne postavke u smislu karakteristika izvođačkog prostora i, naročito, zvuka, opredmećenog u prisustvu starih instrumenata i traganju za glasovima različitih karaktera (odnosno, insistiranju na glumačkim aspektima uloga), ideja je umetničkih rukovodilaca projekta (Marijana Mijanović i Predrag Gosta). Zvezde ovog Orfeja su Nikola Diskić i Dragana Popović. Dečja filharmonija (slavi deset godina od osnivanja), unikatna je na srpskim prostorima. U 2017. ušla je zajedno sa LJubišom Jovanovićem, Zimskom muzičkom čarolijom koncipiranom tako da u njoj uživaju mališani, ali da bude primerena i ukusu njihovih roditelja. Zadivljuje ozbiljnost sa kojom članovi ovog orkestra pristupaju odabranim delima i utisak da pred nama nisu deca, već zreli muzičari. Integracije, moto 18. festivala Gitar art konkretizovan je zajedničkim muziciranjem šestorice gitarista mlađe generacije poniklih u republikama bivše Jugoslavije. Udružila ih je svetska premijera fantazije za šest gitara Karla Domenikonija, Bel Grado, slobodno razvijena forma za šest gitara, sa virtuoznim solističkim improvizacionim istupanjima za svakog od interpretatora, definisana foklorom jugoistočnog Balkana. Ovogodišnji BEMUS, najavljen kao „uvertira“ za predstojeće jubilarne, pedesete Beogradske muzičke svečanosti, ponudio je neveliki, ali pažljivo i u skladu sa mogućnostima odmeren program: koncert hora Glinka najsjajnija je i najemocionalnija tačka festivala i – 2017. godine. BUNT, iako održan u ne naročito povoljnom terminu (neposredno posle BEMUS-a), svedoči o sve važnijoj poziciji ovog festivala na domaćoj muzičkoj sceni. Ne možemo a da ne pomenemo slavljeničke (takođe i izuzetno uzbudljive i profesionalno koncipirane) koncerte Riblje čorbe, koja 40 godina po osnivanju, u svoje nastupe uključuje zvuk klasičnih instrumenata ansambla Metamorfozis. Nekad stroge granice izvesno se umekšavaju: Riblja čorba postaje klasika. TOP 5 1. Koncert hora Glinka, BEMUS 2. Opera Orfej Klaudija Monteverdija, Studio za ranu muziku, Nova beogradska opera i Opera i teatar Madlenijanum 3. Ivo Pogorelić, resital, Centar za muziku Kolarčeve zadužbine 4. Zimska muzička čarolija Dečje filharmonije i LJubiše Jovanovića, Centar Sava 5. Bel Grado Karla Domenikonija, festival Gitar art