Arhiva

Neistine i blaćenja

Isak Asiel, Rabin Jevrejske zajednice u Srbiji | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 28. jun 2018 | 01:26
Obraćam Vam se povodom zajedničkog odgovora Izvršnog odbora Jevrejske opštine Beograd (IOJOB) i doc. dr Harisa Dajča, predsednika Odbora za nadzor, na tekst doc. dr Dejana Popova. U njihovom odgovoru koji se ne bavi činjenicama koje je g. Popov izneo u svom tekstu, Vi ste grubo napadnuti i oklevetani za raspirivanje antisemitizma, nedostatak novinarske etike i proglašeni odgovornim za srozavanjem NIN-a na nivo „bulevarske štampe“. Uz to Vam je nadmeno i bahato, krajnje osorno i ponižavajuće, ponuđeno iskupljenje da se „kao urednik ogradite od svih ovih bljuvotina, čime biste pokazali da Vam je omaškom promakao ovaj tekst“, a potom u nastavku zaprećeno „i da ne želite da snosite posledice, kao i njegov autor, koje budu usledile. U suprotnom, smatraćemo da ste i Vi direktan akter ovog blaćenja čiju smo pozadinu gore jasno pokazali.“ O kakvom „blaćenju“ je reč? Vratimo se na tekst doc. dr Dejana Popova u kojem piše o slučaju zgrade u Kralja Petra 44, na šta se u zajedničkom odgovoru sa IOJOB niko nije ni osvrnuo. Nakon smene rukovodstva JOB u maju 2017. u kojem je doc. dr Haris Dajč bio potpredsednik, bio sam član Privremene uprave kada je tadašnjem predsedniku PU g. Dejanu Jinkeru stiglo pismo od advokatske kancelarije J. Todorović u kojem se od JOB između ostalog traži predaja u svojinu Eduarda Dajč-Gerolimatosa pet poslovnih prostora u ulici Kralja Petra 44. U zahtevu stoji da „ukoliko JOB ne postupi po zahtevu za prenos prava svojine preživelom zakonskom nasledniku, ista sa sobom povlači posledice za koje može odgovarati celokupnom imovinom.“ JOB je tada došla u posed zapisnika ostavinskog rešenja Osnovnog suda u Vrbasu, sudske jedinice u Kuli iz 1949. iz kojeg se vidi da je poslednji vlasnik pomenute zgrade bio Aleksandar Kalman iz Novog Sada, rođeni brat Janke Dajč. Na osnovu ovog dokumenta Prvi osnovni sud u Beogradu je ukinuo pravosnažnost rešenja kojim je Eduard Dajč-Gerolimatos jedini zakonski naslednik iza pok. Dajč Janke. Po žalbi iz procesnih razloga, postupak i dalje traje. Neistina i blaćenje? G. Popov piše o tome da je na dve godine suspendovana mogućnost vanredne skupštine na zahtev 50 članova. Ovu činjenicu može da potvrdi par desetina ljudi koji su prisustvovali tom glasanju i zapisnik sa skupštine. Neistina i blaćenje? Dalje g. Popov piše da su mimo Statuta suspendovana dva člana Nadzornog odbora JOB, dok je za treću osobu objavljeno da je dala ostavku, a potom je ubeđivana da to uradi. Svedoka o ovom događaju ima dovoljno. Neistina i blaćenje? Član Veća koji je suspendovan, a o kojem g. Popov piše je on sam. U zajedničkom odgovoru IOJOB i g. Dajča piše da je g. Popov isključen iz Veća zbog neovlašćenog iznošenja podataka o članovima iz kancelarije JOB-a. Pre će biti da je g. Popov mimo Statuta isključen zbog postavljanja neugodnih pitanja koja su postavljali i odstranjeni članovi Nadzornog odbora. „To je mera obračuna sa neistomišljenicima koja nas potpuno vraća u vreme pred Holokaust“, izneo je svoje mišljenje g. Popov u pomenutom tekstu. On smatra da je ono što je u tekstu izneo informacija od javnog značaja. Tradicija mu daje za pravo da iznosi svoje mišljenje javno, ako ne u okviru zajednice jer mu je rukovodstvo JOB to pravo uskratilo, onda u NIN-u, što služi na čast listu čiji ste Vi urednik, gospodine Ćulibrk. Jevrejska tradicija ovo veoma mudro sažima sledećim rečima: „Svako ima svoje lično mišljenje, stoga je i rečeno: ’izmeri težinu duha’ (Jov, 28:25) – težinu svakog ponaosob. Znaj da je tako jer je to i Mojsije tražio od Svetog, blagosloven da je, u času svoje smrti rekavši pred NJim: Stvoritelju sveta, poznata su Ti mišljenja svih njih i nema mišljenja jednog koje je slično mišljenju drugoga. U momentu kada se rastajem od njih, molim Te, ako im se bude trebao dati vođa – daj im nekog ko će podnositi svakoga od njih sa njegovim mišljenjem.“ Mojsijeva molba je bila da Bog postavi vođu „koji će podnositi svakoga sa njegovim mišljenjem“, a ako mu se ono ne dopadne, on će ga podneti i neće ga ućutkati ili kazniti odstranjivanjem.