Arhiva

Priča o lozi, kamenu, suncu i ljudima

NIN | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 4. jul 2018 | 14:36
Na belom kamenu Ćemovskog polja, pod vrelim mediteranskim suncem, na jedinstvenom teroaru koji su vekovima oblikovali Skadarsko jezero, more, planine i jedinstvena klima, pre tačno 55 godina počela je priča o autentičnim vinskim draguljima koji u sebi nose svu raskoš bogatog nasleđa i autentičnog podneblja. Crnogorska vinova loza, otporna i žilava poput ljudi i snažna kao kamen na kom raste, uvek je davala vina kakvih nigde drugde na svetu nema: duboke boje, još dubljeg ukusa, zrelih mirisa i čvrstog karaktera. Baštineći svu raskoš takvog nasleđa i brižljivo negujući karakter autentičnih vina, Plantaže su izgradile prepoznatljiv vinski izraz koji se prepoznaje na samo u Crnoj Gori i regionu, već širom sveta. Ćemovsko polje, danas najveći vinograd u Evropi, na kome raste 11 miliona čokota, pre samo pola veka bio je gola kamena ravnica. Zato kada govorimo o Plantažama, govorimo o upornosti i stalnom napredovanju, koji su izrodili jedinstven i konstantan kvalitet. Uz podneblje, zemlju i klimu, tu su i generacije ljudi koji su svih ovih decenija rasli i razvijali se zajedno sa vinarijom, ugrađujući sebe u priču Plantaža. Zato su te generacije neraskidivo vezane za Plantaže, i jednako važne za velika vina, jednako kao podneblje, loza i kameni teroar. Da bi od parčeta kamene pustinje nedaleko od Podgorice nastao najveći vinograd u Evropi sa 11 miliona čokota, osim ideje jednog čoveka, crnogorskog funkcionera Đoka Pajkovića, bila je neophodna upornost i istrajnost grupe ljudi okupljene oko novog projekta na Ćemovskom polju, angažman brojnih firmi iz cele bivše Jugoslavije i 55 godina posvećenosti. Ovo je početak priče o jednom od najpopularnijih vinskih brendova u regionu, koji je uspeo da osvoji i najzahtevnija svetska tržišta, pre svega zahvaljujući svom čuvenom „vrancu“, i da u LJubljani, Briselu, Londonu i mnogim drugim gradovima pobere brojne nagrade za kvalitet. A za to je trebalo više od pola veka. Crna Gora je kolevka velikih mediteranskih sorti od kojih su neke dosegle planetarnu slavu. Kratošija, koju vinopije znaju i kao zinfandel ili primitivo, u osvajanje sveta krenula je baš sa crnogorskih obala. Tu je i vranac, potomak kratošije, danas verovatno najpopularnija autohtona sorta Crne Gore, čija su vina osvojila ceo Balkan. Sa svojim jedinstvenom karakterom i svežinom za njima ne zaostaje ni beli krstač, a sledi ga još niz autohtonih sorti vinove loze... Plantaže svih ovih godina svoj identitet grade upravo na jedinstvenim vinima od autentičnih sorti, brižljivo ih čuvajući, negujući i popularišući. Pored lokalnih, Plantaže su snagu svog teroara dokazale i sa najplemenitijim svetskim sortama. Kaberne sovinjon i merlo sa Ćemovskog polja daju raskošna i velika vina, autentičnog izraza, sposobna za dugo odležavanje, koja stoje rame uz rame sa vinima iz najpoznatijih svetskih regija. Danas su Plantaže moderna vinarija sa 2.300 hektara pod vinogradima i savremenim podrumima za proizvodnju, među kojima je i impresivni podrum Šipčanik. On je dug više od 350 metara i ukopan 30 metara pod zemlju, sa idealnim prirodnim uslovima za dva miliona litara „vranca“, „krstača“, „vranca rro corde“, „luče“, „vladike“, „crnogorske malvazije“ i drugih vrhunskih vina. Nakon 55 godina, koliko je prošlo od podizanja prvih zasada vinove loze, može samo da se slavi. A razloga za slavlje ima i to mnogo. Jedan od njih je nova linija za flaširanje u Plantažama, vrednosti tri miliona evra, kapaciteta 10.000 flaša na sat, koju je uoči proslave jubileja Duško Marković, premijer Crne Gore, pustio u rad. On je izjavio da će Vlada posebno biti fokusirana na oblasti u kojima Crna Gora ima komparativne prednosti – turizam, energetiku i proizvodnju hrane i pića. „Plantaže su tokom više od pola veka unapređivale proizvodne kapacitete, povećavale proizvodnju i osvajale nova tržišta i na taj način jačale i Crnu Goru. Vina standardizovanog kvaliteta, proizvedena u našim poljima i podrumima, nalaze se na trpezama više od 40 zemalja“, rekao je predsednik Vlade i naglasio da investicije u proizvodnju treba da obezbede dinamičan rast crnogorske ekonomije. Koliki je doprinos Plantaža govori podatak da je ova kompanija za poslednjih deset godina ostvarila prihod veći od 350 miliona evra i profit od 30 miliona evra. U istom periodu izvoz je premašio 180 miliona evra, od čega je država, od prodaje vina u robnoj razmeni sa inostranstvom, ostvarila suficit od 140 miliona evra. „Plantaže su danas svetski gigant. Posebno smo ponosni na činjenicu da smo preživeli sve društvene turbulencije i sistemske transformacije i da smo u poslednjih deset godina u razvojne projekte investirali više od 40 miliona evra“, izjavila je na svečanoj akademiji održanoj na proslavi 55. godišnjice kompanije Verica Maraš, izvršna direktorka Plantaža, i naglasila da je ovo preduzeće jedinstven i najpoznatiji brend Crne Gore. Veselin Vukotić, predsednik Odbora direktora kompanije, koji je radni vek u Plantažama započeo kao fizički radnik, objasnio je gostima na svečanoj akademiji da Plantaže nikada nikome nisu bile teret jer se znalo čemu se teži i na tome se vredno radilo. A da bez vizije nema uspeha, smatra i predsednik Crne Gore Milo Đukanović, koji je na svečanoj akademiji povodom proslave jubileja Plantaža, u vinskom podrumu Šipčanik, kazao da 55 godina postojanja predstavlja uspeh sam po sebi. „Plantaže nisu samo jedan od najvećih izvoznika, već kompanija koja uspostavlja nove standarde i koja se sve više povezuje s naukom i istraživanjima. One su, osim toga, tokom prethodnih 55 godina dale značajan doprinos razvoju vinske kulture“, kazao je Đukanović. „Čini mi se da je ovo prikladna prilika da se prisetimo misli Badera i DŽona Loka da ’svako razmišljanje treba započeti čulima’, odnosno da ’ničega nema u razumu što prethodno nije bilo u čulima’. Upravo zaposleni u Plantažama imaju tu retku privilegiju, gotovo moć, da utiču na čula mnogih, a time i njihov način razmišljanja. A to je ne samo privilegija, nego i velika odgovornost. Još je veća odgovornost izgraditi i očuvati poverenje koje vam ukazuju kupci iz 40 zemalja sveta. To je najbolja ocena vašeg rada i uspeha“, istakao je Đukanović koji je, nakon oficijelnog dela proslave, zajedno sa brojnim zvanicama iz celog sveta uživao u bogatom muzičkom programu koji je predstavljao uvertiru za veliki muzički spektakl. Iste večeri, u srcu vinograda na Ćemovskom polju, održan je koncert Gorana Bregovića za violinu i simfonijski orkestar. Na spektakularnoj bini iznad čokota, sa raznobojnim svetlosnim efektima i onima sa LED ekrana, pred više od 3.500 posetilaca Bregović je predstavio svoj novi muzički projekat „Tri pisma iz Sarajeva“. „Video sam to čudo neviđeno, taj vinograd Ćemovsko polje, savršen ambijent za muzički spektakl“, kazao je Bregović koji je domaćinima poklonio umetničku sliku Ane Petrović, koja je tematski inspirisana vinogradima, a od njih je dobio vino koje je u Londonu uzelo prvu zlatnu medalju na Dekanteru. „Spoj najvećeg vinograda u Evropi i najvećeg kompozitora Evrope bio je veliki poslovni i umetnički pogodak, spektakularni događaj vredan pažnje u svetskim okvirima“, kazao je Veselin Đurišić, direktor prodaje i marketinga Plantaža, zahvaljujući se Bregoviću i obećao nove poslovne poteze kojima će ova kompanija i dalje osvajati svet. Dragulji u kruni uspešne priče crnogorskih Plantaža danas su i značajne međunarodne nagrade, čiji je niz iz godine u godinu sve veći. Trofeji, zlata i srebra, sa ocenjivanja i takmičenja širom sveta, od Londona, preko Sofije, do Šangaja, svedoče o postojanom kvalitetu vina najvišeg kvaliteta.