Arhiva

Hakovanje budućnosti

Jasmina Marić | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 2. avgust 2018 | 00:34
Okupan mediteranskim suncem, jedan od najvećih evropskih muzičkih festivala – danski Roskild festival 2018, oborio je sve rekorde. Retko koji muzički festival na svetu može se pohvaliti tako impresivnim lajnapom kao Roskild ove godine. Zvanični muzički program ponudio je 184 benda na osam različitih bina, među kojima i najzvučnija imena današnje muzičke industrije: Eminem, Gorilaz, Bruno Mars, Massive Attack, Nik Kejv and The Bad Seeds, Dejvid Birn, Dua Lipa, Nine Inch Nails, Šarlota Gejnsboro, Anderson .Paak and The Free Nationals. Rekordnih 130.000 raspoloženih ljubitelja muzike sakupilo se u malom selu Roskild, udobno smeštenom u fjordu 35 kilometara zapadno od Kopenhagena gde se festival tradicionalno održava još od ranih sedamdesetih godina. Tokom osmodnevnog festivala posetioci su sem muzike uživali u brojnim umetničkim performansima, izložbama i javnim diskusijama. Jednakost, solidarnost, socijalna sigurnost bile su centralne teme debata, a Čelzi Mening vodila je jednu od najposećenijih. Učesnici su diskutovali o zabrinjavajućoj globalnoj političkoj situaciji, tražili rešenja za bolju budućnost naše planete i bavili se pitanjem aktivizma. Antikapitalističke parole krasile su Roskild festival koji je stoprocentno neprofitan, a celokupna pažnje vredna zarada kompletno je donirana u dobrotvorne svrhe. Zahvaljujući dobro organizovanoj armiji dobrovoljaca svih uzrasta organizatori mogu da se pohvale sa impresivnih 43 miliona evra donacija od početka organizacije festivala do danas. Ove godine je preko 50.000 evra donirano samo projektu Hack Your Future koji izbeglice uči da programiraju. Ovo je i prvi muzički festival bez upotrebe gotovinskog plaćanja. Izostanak gotovine obezbedio je lakše funkcionisanje, smanjio dužinu redova i potpuno bacio u zaborav problem konverzija različitih valuta – u Danskoj je i dalje u opticaju lokalna danska kruna. Posebna pažnja posvećuje se reciklaži, pa je na festivalu postavljeno mnogo stanica za recikliranje. Na Roskild festivalu se ne može naći skoro nijedna plastična čaša, što je na ostalim festivalima tradicionalni pejzaž. Ovaj neverovatan uspeh duguje se vrlo efektnom potezu kojim je plastična čaša pretvorena u valutu, jedna čaša vredi jednu dansku krunu. Zahvaljujući tom dobro promišljenom potezu, na svakom koraku mogla se videti osoba koja vredno skuplja čaše u velike kese. Navigacija kroz nepreglednu poljanu sa rekordno mnogo šatora postavljenih ove godine, kretanje između nekoliko bina, izložbenih prostora, mnogobrojnih punktova za prodaju hrane i pića, obezbeđena je korišćenjem mobilne aplikacije. Dovoljno je bilo da uključite geografsko lociranje i da vas mobilna aplikacija dovede do cilja. Ili, možete uneti plan koncerata, izložbi, diskusija koje želite da posetite da bi mobilna aplikacija postala podsetnik i navigator u isto vreme. Organizatori su mislili na sve pa čak i na to ako vam se isprazne baterije mobilnih telefona i ponudili nekoliko punktova za punjenje. Ceo festival je propraćen i besplatnim štampanim dnevnim magazinom. U magazinu se sem najave zanimljivih događaja i vesti na vrlo suptilan način obrađuju teme od značaja za uspešan tok festivala. Na različit način se obrađuju teme o potencijalnim problemima tipičnim za muzičke festivale: kako se ponašati ako se vaš prijatelj ne oseća dobro, gde je granica u fizičkom kontaktu sa drugima, kome se obratiti, šta je normalno u datim situacijama i slično. U štampanom obliku a i sa video-ekrana učesnici se često podsećaju da brinu jedni o drugima, pozivaju da paze na svoju okolinu i doprinesu dobrom festivalskom raspoloženju. Demistifikacija konzumacije alkohola i seksa, zajedno sa pratećom podrškom u slučaju nužde, rezultuje rasterećenom i prijatnom atmosferom gde i najmlađi učesnici mogu da se osećaju prijatno i zaštićeno. Ipak, iako jako zanimljiv na društveno-ekonomskom nivou, Roskild je pre svega muzički festival i to najveći u severnoj Evropi. Bruno Mars je pokazao da je mnogo više od pop stara uspevajući da svojim ritmom zarazi tradicionalno rokersku publiku. Eminem je oborio rekord na centralnoj narandžastoj bini sakupivši preko 100.000 slušalaca, više nego Rolingstonsi koji su godinama držali rekord najposećenijeg koncerta. Massive Attack je pružio standardno dobar audio-vizuelni doživljaj ponovo potvrđujući vrhunski kvalitet i profesionalizam. Gorilaz, predvođeni Dejmonom Albarnom u dresu engleske reprezentacije, takođe su nastupali na narandžastoj bini finalne noći. Reper Del The Funky Homosapien je pao sa bine u toku nastupa što je skratilo planiranu dužinu Gorilaz koncerta. Zanimljivo je da su veterani Nik Kejv i Dejvid Birn takođe imali dobre i posećene nastupe. Fer je reći da su Nik Kejv and The Bad Seeds nastupali na velikoj narandžastoj bini, dok je Dejvid Birn nastupao na manjoj, takozvanoj elektronskoj i urbanoj bini Arena. I, dok je performans Niks Kejva imao ambiciju da probudi duboke emocije biblijskih razmera, Dejvid Birn je briljirao skoro perfektnom koreografijom i stilom. Oba performansa su u jednom trenutku bila na oštroj ivici teško svarljivog kiča: Nik Kejv u zanosu rok mesije, a Dejvid Birn dok se drži za ruke sa ostalima na bini i vrti ukrug. Zajedničko za oba kocerta je očigledan fokus na vizuelnom delu performansa. Dugogodišnji nastupi i izvođenje starih, dobro poznatih stvari očigledno su rezultovali u jasnoj potrebi da se nastup osveži i obogati jakim, efektnim vizuelnim dizajnom, što je dalo pozitivan rezultat i osećaj da nastup vidite prvi put. Verovatno najbolji nastup na festivalu bio je nastup neverovatno talentovanog i šarmantnog Anderson .Paak-a and The Free Nationals. Ovaj kalifornijski bend je nastupio bez velikih pretenzija, bez specijalnih koreografija i bez posebnih vizuelnih atrakcija. U pozadini je prikazivan video sa albuma Malibu. Sa bine se čula samo fantastična muzika i neki novi, neodoljivi gruv. Većinom mlada publika gurala se da bude što bliže bini i pevala zajedno sa Anderson .Paak-a and The Free Nationals, jasno dajući do znanja da je to definitivno zvezda u usponu. Teško je opisati muziku rečima, posebno šta izvodi Anderson. Možda su to najbolje uradili organizatori festivala u najavi ovog koncerta: „On repuje, peva, svira bubnjeve – ponekad sve to simultano. I to nije sve, on piše više nego solidne, fanki arenbi pesme pune pametnih, socijalno angažovanih stihova, daleko od samozadovoljstva mnogih kolega.“ Tačno tako, bez ikakve patetike i drame, Anderson .Paak-a and The Free Nationals održali su koncert koji je bio čak i bolji od njihovog čuvenog performansa za Tiny Desk Concerts, koji se može naći na Jutjubu. Kao i na Jutjubu, i na kocertu je bilo veoma dobro, veoma kratko i molite za još. Roskild je mnogo više od još jednog muzičkog festivala. To je i snažna politička poruka mladih aktivista severne Evrope ostatku sveta. Uz odličnu organizaciju, vrhunske koncerte i profit koji se kompletno donira u dobrotvorne svrhe, Roskild pokazuje da je bolji, ravnopravniji svet moguć.