Arhiva

Ulažemo u proizvodnju, potrošače i zaposlene

A. E | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 5. septembar 2018 | 23:04
Srbija je dobila priliku da bude među prvim državama u regionu u kojima predstavljamo glo. Jako sam ponosan što sada možemo da ponudimo ovu, potencijalno manje rizičnu alternativu cigaretama našim konzumentima. Predstavljanje glo-a u Srbiji, takođe, znači dodatne investicije koje ćemo usmeriti u razvoj poslovanja, u naše potrošače i zaposlene. Posebno bih istakao da smo angažovali dodatne ljude koji će postati deo globalnog tima za uvođenje proizvoda najnovije generacije, kaže za Nin Sotiris Kosturos, generalni direktor kompanije Britiš Ameriken tobako za Srbiju i Crnu Goru. Ova godina je važna za vašu kompaniju. Obeležavate 15 godina od ulaska na tržište Srbije, planirate nastavak investicija, a stigao je i jedan od najsavremenijih proizvoda nove generacije na tržište Srbije. Srbija je među prvim zemljama, slobodno možemo reći i na svetu gde je zvanično stigao glo, uređaj koji zagreva duvan na 240 stepeni Celzijusa, bez sagorevanja. Ovo je, zapravo, potvrda odličnih rezultata koji su do sada ostvareni na tržištu, ali i otvorenosti potrošača za inovacije. Glo je do sada lansiran u Japanu, Švajcarskoj, Južnoj Koreji, Kanadi, Italiji, Rumuniji i Rusiji, a od početka avgusta i u Srbiji. Duvanska industrija doživljava transformaciju ne samo proizvoda, nego i čitavog biznisa, i zato je velika stvar da upravo Srbija bude među prvim nosiocima promena od kojih će korist imati svi - njeni potrošači, društvo i industrija. Koliko je novca uloženo u stvaranje glo-a, i koliko je u svemu bila važna uloga naučnika? BAT je investirao više od 2,5 milijarde dolara u razvoj novih proizvoda u poslednjih šest godina. U našem globalnom Istraživačko-razvojnom centru u Sautemptonu radi više od 300 vrhunskih naučnika na razvoju proizvoda nove generacije. Tokom poslednjih deset do petnaest godina, tehnološki napredak litijum-jonskih baterija i elektronike nam je omogućio da napravimo uređaje koji našim potrošačima, punoletnim pušačima, omogućuju alternativu klasičnim cigaretama. Ponosni smo što danas nudimo širok asortiman potencijalno manje rizičnih proizvoda. Da li vaši stručnjaci već rade na istraživanjima koja pokazuju da je glo manje štetan od konvencionalnih cigareta? Sva naša istraživanja upućuju na to da je glo potencijalno značajno manje štetan od klasičnih cigareta. Najbolji primer je kliničko istraživanje iz Japana u kome je učestvovalo 180 osoba i koje je dokazalo da je kod korisnika koji su potpuno prešli sa konvencionalnih cigareta na proizvode nove generacije znatno smanjena izloženost štetnim materijama. U pari koju emituje glo nalazi se oko 90-95 odsto manje štetnih materija u poređenju sa dimom referentne cigarete, u pogledu devet štetnih sastojaka čije smanjenje u dimu cigarete preporučuje Svetska zdravstvena organizacija. Ovo su vrlo ohrabrujući rezultati. Kakav je tehnološki aspekt samog uređaja? Šta biste posebno mogli da istaknete? Ovo je premijum uređaj, vrhunskog dizajna koji pre svega karakteriše jednostavnost korišćenja. Nakon stavljanja stikova u aparat dovoljan je samo jedan klik, kojim se aktivira mehanizam za zagrevanje i 40 sekundi da bi uređaj dostigao radnu temperaturu. Napredna elektronika kontinuirano nadzire i kontroliše temperaturu i onemogućava pregrevanje. U poređenju sa drugim uređajima nove generacije, dovoljno je samo jedno punjenje da bi se aparat koristio čak 30 puta. Da li naučni timovi BAT-a nastavljaju istraživanja na proizvodima nove generacije? Naravno. U istraživanju naših proizvoda primenjuje se višedisciplinarni pristup. Reč je o dubinskom istraživanju na tri nivoa i verujemo da bismo u razumnom vremenskom periodu mogli da imamo dobre, pouzdane indikatore o smanjenju štetnosti i manjem riziku. Tokom poslednje tri godine naši naučnici iz Velike Britanije objavili su više od 100 naučnih radova i prijavili 3.300 patenata od kojih je polovina već dobila odobrenje. U Srbiji ima više od dva miliona pušača, kako vidite njihov prelaz na proizvode ove vrste? Pušači, kao i ostali potrošači, nisu svi isti, tako da će sami odlučiti koje proizvode će koristiti i kada, kao i kako će tržište izgledati. Naša uloga je da ponudimo ubedljiv asortiman proizvoda sa potencijalno smanjenim rizikom. Smatramo da je edukacija glavna. Potrošači treba da budu informisani o relevantnim istraživanjima iza kojih stoje naučnici i nezavisni stručnjaci, a koja pokazuju da idemo u pravom smeru smanjenja rizika. Ovaj razgovor je i idealna prilika da podsetimo na dosadašnja ulaganja vaše kompanije u Srbiji i šta je sve realizovano u proteklom periodu. Za ovih 15 godina u Srbiji, naša kompanija je direktno investirala više od 220 miliona evra, od čega je više od 120 miliona uloženo u kupovinu i modernizaciju fabrike u Vranju, čija proizvodnja pokriva i tržišta Albanije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Makedonije. Trenutno upošljavamo oko 350 ljudi i ponosni smo što smo u prilici da taj broj dodatno uvećamo u ovoj godini. U poslednje dve godine samo u fabriku u Vranju, za koju slobodno možemo da kažemo da jedna od najboljih i najbezbednijih u regionu, uloženo je više od osam miliona evra u njenu modernizaciju i povećanje proizvodnih kapaciteta. Broj zaposlenih u poslednjih nekoliko godina povećan je za 15 odsto, a pogon proizvodi za domaće tržište i za izvoz, što pozitivno utiče na spoljnotrgovinski bilans Republike Srbije i njen položaj u regionu. Trend ulaganja i zapošljavanja nastavljamo i u ostalim segmentima poslovanja u Srbiji, posebno u fabrici u Vranju. Protekle godine otvorili ste savremenu liniju za pakovanje i najavili da će ona značajno uvećati kapacitete fabrike koji će biti korišćeni za proizvodnju namenjenu izvozu, a doprineće i zapošljavanju novih radnika. Kakvi su rezultati posle prve godine? Novi proizvodni pogon koji je otvoren u Vranju, krajem prošle godine, predstavlja liniju za pakovanje najnovije generacije, koja je prilagođena najsavremenijim svetskim standardima i potrebama tržišta. Investirali smo više od tri miliona evra, dok su planirana i dodatna ulaganja u cilju usaglašavanja sa kompanijskim standardima i potrebama. Kapacitet nove linije iznosi 1,3 milijarde cigareta na godišnjem nivou, pri čemu se veliki deo izvozi, najviše na tržišta u okviru CEFTA sporazuma. U isto vreme, naše tržišno učešće u Srbiji je već dostiglo 30 odsto. Samo u prethodnoj godini BAT je kroz poreze uplatio više od 280 miliona evra u budžet Srbije, što je odraz uspešnog, ali pre svega odgovornog poslovanja na tržištu. Tokom proteklih godina u društveno odgovorne projekte u Srbiji investirano je više od milion evra, čime smo sa pravom svrstani među nosioce korporativne društvene odgovornosti u našoj zemlji. Nauka i inovacije ključne za BAT Nauka i inovacije su ključne za ispunjenje BAT-ove ambicije da pruži što većem broju pušača proizvode sa potencijalno smanjenim rizikom, poput glo-a, ističe Sotiris Kosturos. „Ovaj inovativni uređaj je rezultat godina inovacije, posvećenosti i naučnih studija. Od velike je važnosti što možemo potrošačima da ponudimo potencijalno manje rizične alternative cigaretama. Prioritet nam je bilo testiranje određenih štetnih materija u dimu cigareta, i od onih koje smo testirali u isparenjima iz glo-a uočili smo značajno smanjenje. Iako je potrebno još dugoročnog istraživanja, rezultati koje do sada imamo vezano za glo sugerišu nam da zaista postoji potencijal za smanjenje štetnosti u poređenju sa cigaretama“, zaključuje generalni direktor BAT-a za Srbiju i Crnu Goru.