Arhiva

Povezivanje ljudi sa idejama i novcem

Jasna Atanasijević | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 13. decembar 2018 | 00:52
U niz globalnih trendova – alternativnog finansiranja i onlajn platformi – ubraja se i grupno finansiranje (crowdfundig). Ono se prvenstveno odvija preko onlajn platformi, čija je uloga da povežu preduzetnike, pa i zrelija preduzeća sa zanimljivom idejom i mnogo pojedinaca (backer) spremnih da ulože baš u tu ideju. Ti pojedinci postaju deo grupe (crowd), ali sami odlučuju koji će iznos uplatiti. Kod ovog vida finansiranja, čija popularnost raste od svetske krize 2008, organizator kampanje obećava nagradu pojedincima, a za njih je zgodna okolnost što rizikuju da eventualno, ako ideja ne uspe, izgube taman onoliko koliko su bili spremni. Za onog ko ima ideju i organizuje kampanju, grupno finansiranje predstavlja način da dođe do potrebnih sredstava u momentu kad ih je teško prikupiti iz drugih izvora, ili su ideje takve prirode da pripadaju delatnosti koja bi trebalo da se budžetski finansira, a tog novca, po pravilu, ima u ograničenoj količini. U Srbiji je ovaj vid finansiranja, posebno pogodan za društveno odgovorne ideje, projekte iz kulture i umetnosti i IT startap ideje u ranoj razvojnoj fazi, uzeo maha u poslednjih nekoliko godina. Tome je u velikoj meri doprinela i Nemačko-srpska inicijativa za održivi rast i zapošljavanje kroz promovisanje samog koncepta i obuke za zainteresovane organizatore kampanja. Obuka i dobra priprema za kampanju su, prema rečima onih koji su prošli iskustvo grupnog finansiranja, presudan faktor uspeha. Umeće pripreme i vođenja kampanje ne treba potceniti, jer postoje taktike koje donose bolje rezultate u vidu prikupljanja potrebnog novca. Na ovaj način finansirana je jedna faza projekta snimanja filma o Vladi Divljanu, razvoj video-igrica, deo ulaganja za otvaranje poslastičarnice SuperBake u kojoj će domaćice penzionerke mesiti kolače po starim receptima i brojne druge ideje. Sve zajedno, u 2017. prikupljeno je oko 700.000 dolara (kao za četiri prethodne godine zajedno), i to uglavnom preko velikih stranih platformi Indiegogo i Kickstarter. Iako su preduzetnici koji se upuste u kampanju grupnog finansiranja u Srbiji po prirodi snalažljivi i puni entuzijazma, tokom ovakvog načina realizacije projekata nailaze na detalje koji „guše“ njihov entuzijazam. Jedna od opštih prepreka je nedovoljna finansijska i poslovna „pismenost“ početnika u biznisu i ona se često ogleda u lošem izboru pravne forme, koja bi trebalo da bude usaglašena sa samom prirodom ideje – da se za neprofitne projekte formira nevladina organizacija, a za potencijalno profitne ideje preduzetnička radnja ili društvo sa ograničenom odgovornošću. Finansijska i poslovna pismenost motivisanih preduzetnika može se podići kroz pojedinačne razvojne inicijative, postojeće i nove programe za podršku razvoju malih preduzeća, ali je neophodna i sistemska podrška - poboljšanjem kvaliteta formalnog sistema obrazovanja. Uz ove opšte prepreke, javljaju se i neke, naizgled male proceduralne poteškoće, koje iz ugla apsolutno malih projekata, u periodu dok se ulaže u razvoj ideje i dok ne počnu da generišu profit, predstavljaju relativno veliki trošak (najčešće u obliku potrošenog vremena i energije, a nekad i novca). Te proceduralne poteškoće su odraz neprilagođenog poslovnog i regulatornog okruženja novim tehnološkim rešenjima i poslovnim modelima. Delimično su verovatno i tekovina starog privrednog sistema, u kojem je bilo mnogo više kontrole trgovinskih i deviznih tokova sa inostranstvom. Rešavanje ovih prepreka je krajnje jednostavno – postojećim propisima o deviznim plaćanjima trebalo bi omogućiti devizni priliv iz inostranstva po osnovu grupnog finansiranja na stranim platformama, uz odgovarajuće obuke svih učesnika u ovim transakcijama. Drugi bitan pravac za smanjenje transakcionog troška organizatora kampanje je ukidanje „carinskog pregleda“ prilikom slanja paketa sa nagradama za backer-e u inostranstvo. U Srbiji se, naime, još uvek paketi u pošti predaju otvoreni, kako bi ih uz plaćanje odgovarajuće takse carinski službenik pregledao, posle čega se pošiljka zatvara na licu mesta. Ovakva procedura je veoma nepraktična i nepredvidivo skupa - zbog taksi, ali i vremena utrošenog na slanje pojedinačnih nagrada svim pojedincima koji učestvuju u ovakvom vidu finansiranja projekata.