Izložba Razglednice iz autokratije autora Milije Nešića i Radeta Markovića, na Filozofskom fakultetu u Beogradu, umetnička je potpora razgovorima o društvu i politici koji se u njegovom velikom amfiteatru vode svakog četvrtka. Dvojica autora sličnog senzibiliteta i angažovanog odnosa prema društvu i politici, kroz različite umetničke forme u interakciji bave se večnom temom nasilja i mehanizmima političke manipulacije. NJihovi izloženi radovi se zato mogu čitati kao precizni markeri autoritarne politike koja i metaforično i stvarno ubija ljude, guši slobodu i elementarno dostojanstvo. Tako je prvi sprat Filozofskog fakulteta koji i sam ima dugu tradiciju otpora nedemokratskim oblicima vladavine pretvoren u svojevrsnu galeriju represije u kojoj se, pred svakim eksponatom, umnožavaju asocijacije na aktuelni trenutak.
Slike, skulpture, instalacije ili objekti postavljeni na izložbi u nekoj vrsti simboličkog dijaloga i sinergije, kao čudesno veliko ogledalo suočavaju nas sa čvrstom armaturom autoritarne vlasti i represivne politike koja decenijama ne menja svoju suštinu nego samo forme. Zato se među eksponatima, kao u dobro opremljenom fundusu političke represije, može pronaći čitav arsenal elemenata za manipulaciju i porobljavanje ljudi.
Centralnim zidom dominiraju umnoženi portreti vođe. Čovek bez lica ili svojstava ili čovek sa više lica i sa mnogo svojstava, kao slika odsustva svake ideologije i trijumfa nekontrolisane vlasti i moći. A kao njegovi moćni podupirači tu su mrdalice Milije Nešića u savremenoj kontekstualizaciji - dodvorice, uvlakači, čankolisci, poltroni i večite sluge, aplauderi, bića bez karaktera… Originalno posvećene 1968. godini, a kao umetnički rekvizit komične kritike društvenih devijacija korišćene i u filmu Tajvanska kanasta Gorana Markovića (1985), mrdalice su ostale trajno aktuelne kao dominantne tačke autoritarne vlasti i podaničkog mentaliteta.
Važno mesto na izložbi je, zato, s pravom pripalo dezinformatoru kao glavnom junaku medijske i javne scene, najbližem saradniku svakog manipulatora, čuvaru svake vlasti i pogonskom gorivu za svako nasilje. On je tu da očisti prostor za nesmetano delovanje političkih šibicara koji profitiraju kockajući se nadom, strahovima i iluzijama. Vešti šibicari postaju neprimećeni kradljivci budućnosti. Za tu večitu igru varalica i prevarenih postavljene su pokretne mete u koje se upisuju i nišane ludački ciljevi. „Karlovac, Karlobag, Virovitica“, „najskuplja srpska reč“, „ako ne umemo da radimo umemo da se bijemo“… Za njih su uvek spremne vojničke čizme. Igrale se delije! I onda od strasti zaigranosti ne primećuju da pucaju, a u stvari su upucani! Da smo u stvari svi upucani! Jer mete sada postaju ljudi koje cilja kao u pikadu.
I svima je žica oko vrata. Uvek. Žica je i oko kofera. Koferi su simbolički postavljeni kao fizičko i metafizičko stanje. Kao usud vezanosti za matrice autoritarnih režima. Ali i stalna potreba čoveka da pobegne i zameni represivni ambijent koji ga pritiska nekim drugim, adekvatnijim. A kako da pobegne sa koferom ako se u njemu, kad ga raspakuje, ponovo nađe isti prtljag koji je u njega spakovao. Back to black. Povratak u crno. Povratak na isto. Jer, nema lake promene kao što upozorava istaknuti francuski istoričar Fernan Brodel, radi se o procesima dugog trajanja u kojima dominiraju tradicionalizam, autoritarni mentalitet i podaništvo. O njima autori, kroz tri zidne instalacije i tri dominantne faze u razvoju srpske dnevnopolitičke filozofije kažu: Prvo ide samouverenost - jači smo od sudbine, potom arogancija kao stav ko vas bre, jebe i onda sledi snishodljivost i poslušnost kao završna krajnost svake preteranosti uz poruku, veži konja gde ti gazda kaže.
Razglednice iz autokratije Milije Nešića i Radeta Markovića na sasvim nedvosmislen način svedoče o istoriji nasilja i represije. Ali i pristanku na nju. One zato kroz naš istorijski prostor putuju bez vremenskog ograničenja kao večito kruženje nasilja.
Da biste nastavili sa čitanjem naših premium sadržaja, neophodno je da odaberete jedan od planova pretplate.
Pretplata
Već imate nalog? Ulogujte se