Arhiva

Nadživeti priču

Tihomir Brajović | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 25. februar 2005 | 15:45

Prvi roman niškog pesnika Zvonka Karanovića pripada onom ne baš zamašnom, ali zato pažnje vrednom delu prošlogodišnje produkcije koji, uprkos svemu, tvrdoglavo o(p)staje van tzv. glavnih književnih tokova. Poput „Slivnika” i „Išmaila” ranijih, neočekivanih NIN-ovih slavodobitnika Zorana Ćirića i Vladimira Arsenijevića, i „Više od nule” predstavlja, naime, na neki način presnu i „neispeglanu” priču sa rok-pank margine, pripovedno svedočenje o protivrečnim pokušajima jednog alternativnog, u našim uslovima i poprilično autsajderskog pogleda na svet da pronađe i odbrani svoje mestašce pod suncem.

Iako je – budući hronološki smešteno u predbombardmansku Srbiju 1998/99 – dato sa svojevrsnom retro-zadrškom, u Karanovićevom slučaju ovo svedočenje sa margine ima, međutim, i sasvim simptomatičnu aktuelnost. Aleksandar Đorđević, alias Korto, glavni akter i narator ovog zanimljivo ispripovedanog romana tipičan je, ali istovremeno i atipičan „mali preduzetnik” predoktobarske, no isto tako i postoktobarske Srbije sve do naših dana. Kao vlasnik muzičke radnje s piratskim izdanjima, koji ipak nikad nije napravio spektakularan „obrt sredstava”, jer nije smogao snage da se pozabavi i sistematskim raspačavanjem „narodnjaka”, on je, dakle, na svoj način dvostruko kodiran junak u okviru socijalnih obrazaca vremena, ali i odabranog alternativno-kulturnog gledanja na stvari. Značajno obeležen revoltom prema svemu što nosi pečat mentaliteta i provizorne „filozofije” miloševićevski ustrojene zajednice, Karanovićev provincijski buntovnik s razlogom u isti mah je, prema tome, i sam bezmalo zavisni „korisnik” njihovih gnjilih plodova. Ova protivrečnost se možda ponajbolje ogleda u laviranju između dijametralno suprotnih ideoloških stanovišta, kakve su „prozapadnjačka” konstatacija da „kad odrasteš na rokenrolu nije teško da postaneš antikomunista”, odnosno „antizapadnjačka”, stereotipna balkansko-slovenska junakova izjava nakon povratka iz Amerike: „Rešio sam da ostavim potragu za životnim eldoradom zarad punog kofera nečega za šta sam verovao da čini moju dušu.”

Upravo u preseku ovako polarizovanih predstava oblikuje se, rekao bih, paradigmatičnost i mogući čitalački značaj Karanovićevog romana. Neposrednije, na izvestan način sirovije političan nego najveći broj sličnih, za globalno-postmodernistički duh prijemčivih domaćih literarnih preduzeća, on taj angažman sve vreme preispituje i podriva iznutra, suočavajući se sa vlastitom nedozrelošću i generacijskom olakošću, jednako kao i s nedoteranom i neulepšanom podložnošću svepalanačkim navikama. Zbog toga i priklanjanje anegdotski epizodičnom i trivijalno-dosetkaškom („Položio sam gramatiku, al’ sam pao na pisci” i sl.) pripovednom maniru ovde, čini se, može biti legitimno iščitavano u dvostrukom ključu – kao egzibicionistička poetička nehajnost, ali jednako tako i kao dopuštanje sopstvenom udesu neemancipovanosti da se takoreći neusiljeno oglasi u jeziku i stilu. Otuda i krajnji smisao ovog prikazivanja jednog svekoliko podvostručenog događanja, koje ima svoju manifestnu i svoju latentnu dimenziju, nije u prividnom zapletu „urbanog omladinskog romana” na temu „zajebati sistem” i uraditi makar „nešto veliko”, s podrazumevanim vrhuncima u sve žešćim seks - en - trip - en - parti pustolovinama i u antiklimaksnom bekstvu od ratnog ludila na samom završetku romana kao konačnoj afirmaciji okrutno jednostavne životne filozofije, sažete u Igi - Pop - sloganu No fun mdž babe no fun. Ne, stvarni, ne samo generacijski smisao i tek donekle prikriveni vrhunac romana dat je, po svoj prilici, u onome što prethodi zapletu a što će nadživeti samu priču i njenu prividnu mnoštvenost imenovanja i događajnu sabirljivost.

„Ti si ono što izabereš... ti si ono što je tvoj ukus”, veli na jednom mestu muzički manijak Korto, objašnjavajući da „Pošto živimo u postmodernom vremenu, deklaracija muzičkog ukusa je deklaracija ličnosti.” Na izvestan način, ove reči nose i potencijalnu smisaonu šifru Karanovićevog romana. Jer ako je, kao znak civilizacijske emancipacije, mogućnost izbora, a ne esencijalističko-metafizička, odnosno civilizacijsko-istorijska „zadatost” muzičkog ili bilo kog drugog identiteta, zaista jedna od prihvatljivih definicija postmodernizma, onda se situacija u kojoj priča zatiče junake ukazuje kao još uvek neizbežno pred-postmoderno iliti retrogradno „tranziciono” stanje duha, određeno na dva oprečna, ali u osnovi istovetna načina, kao odsustvo izbora, tj. nesloboda, ili pak kao kontra-neslobodan, a to znači neminovno i prinudan, tj. suštinski takođe neslobodan izbor u odnosu na vladajući ukus. Kroz lokalno prepoznatljiv siže o pokušajima nekoliko niških rokera da tu, u provinciji globalne provincije, „provuku devu kroz iglene uši” i pod sveprisutnom represijom režima i mentaliteta sačuvaju svoj način života a njegov bilans podignu makar na „više od nule”, Karanovićev roman nam zanatski nešto ležernije, ali zato možda kulturološki izrazitije od nekih drugih „umivenih” i „doteranih” generacijskih ostvarenja, „ispod” ili „iznad” same priče, prevashodno na tematsko-simboličkom planu, u stvari pripoveda presudnu i neizvesnu povest o sudbini postmodernističkog senzibiliteta kod nas.