Arhiva

Karfur ulazi preko Merkatora

K. P. | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 24. februar 2010 | 21:21
Jedan od najvećih svetskih trgovinskih lanaca, francuski „Karfur”, najavio je da sa grčkom kompanijom „Marinopulos” planira da u Srbiji otvori hipermarkete. Kako su saopštili iz ove kompanije, cilj im je da prodru ne samo na tržište Srbije, već i Albanije, Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Makedonije, Crne Gore i Slovenije. U „Karfuru” nisu želeli da kažu kada i u kojim gradovima u Srbiji će ponuditi svoje usluge, ali je, sudeći po sličnim najavama objavljenim i u medijima susednih zemalja, dolazak Francuza blizu. Prodor na Balkan, najveći trgovinski lanac u Evropi obaviće zajedno sa grčkom kompanijom „Marinopulos”, preko koje je već ušao na tržište Grčke, Kipra i Bugarske. Vlasništvo u novoj kompaniji, zaduženoj za Balkan, podeljeno je na 60 prema 40 odsto. Grci imaju većinu, a ostatak kontroliše „Karfur Marinopulos”, zajednička kompanija koju su partneri osnovali u Grčkoj. U 17 godina partnerstva ova kompanija je otvorila 35 hipermarketa, 219 supermarketa i 284 dućana. Hrvatski mediji takođe najavljuju dolazak „Karfura”, a pominju i mogućnost da ovaj lanac uđe na novo tržište preko neke akvizicije. S obzirom na aktuelnu prodaju slovenačkog „Merkatora“, hrvatski „Biznis“ ne isključuje mogućnost da jedan od ponuđača na tenderu u Sloveniji zapravo radi za „Karfur Marinopulos”. Ova mogućnost deluje time više verovatna što „Merkator“ sa oko 1.450 objekata, upravo pokriva tržište zanimljivo francuskom lancu. Tako tržišni udeo „Merkatora“ u Sloveniji iznosi 36 odsto, u Srbiji osam; u Hrvatskoj je bio šest, ali kupovinom trgovinskog lanca „Getro“ porastao je na oko devet odsto. U BiH „Merkator“ ima pet, a u Crnoj Gori četiri odsto tržišta. Pored toga, prisutan je u Bugarskoj i Albaniji. Svoje spekulacije o mogućem prodoru „Karfura” na eks-ju tržište upravo preko „Merkatora“, hrvatski mediji potkrepljuju i sličnim potezima ovog lanca u Grčkoj, gde je nedavno preko akvizicije stekao stopostotno vlasništvo trgovačkog lanca Dia Hellas čije će trgovine postupno pretvoriti u „Karfur”. U 2009. godini „Karfur”, drugi po veličini svetski maloprodajni lanac, iza američkog Wall Mart-a, u 2009. ostvario je 327 miliona evra neto dobiti, što je pad od 74 odsto u odnosu na godinu pre (1,27 milijardi evra). Ovoliki pad dobiti posledica je troškova restrukturiranja, u visini od milijardu evra, na zatvaranje trgovina u Italiji i reorganizaciju posrnulog poslovanja u Francuskoj. „Karfur”, koji posluje 40 godina, ima 15.500 prodavnica u 35 zemalja, zapošljava 495.000 ljudi, a 95 odsto robe se proizvodi u zemlji u kojoj se nalazi trgovina.