Промени језик   Sitemap   Верзија за штампу   13.12.2019. 10:01
 НАСЛОВНА    АРХИВА    НИН ДИЈАЛОГ    САДРЖАЈ      ПРЕТПЛАТА    E-ПРОДАЈА 
 
Рубрике
Писма
Недељник
Политика
Перископ
Двоглед
ВИП коментар
Економија
Људи
Реч
Мини интервју
Вести
Друштво
Реч недеље
Људи и догађаји
Култура
Осврт
Догађаји недеље
Тевелогија
Мини интервју
Свет
Тај луди свет
Људи
Топ техно
Life Style
Афоризми
НИН упитник
Колумне
Постекологија

 

Економија

Потрошачке муке
Туристи без заштите

Ако агенција туристима не врати новац, парнични поступак може да траје годинама, а полиса осигурања није довољна да би се преварени обештетили

Шта може да очекује и чему да се нада преварени туриста у Србији? Јер, претпоставка је да то што ће неко - попут Желимира Шимпраге, власника туристичке агенције Конте - бити ухапшен (због преваре и злоупотребе положаја) за њега и није нека утеха. А још мање то што ће туристичка инспекција против неке агенције (у конкретном случају, дакле, Конте) поднети тужбу и покренути поступак за одузимање лиценце за рад. За сада, преварени путници, који су уместо одмора у Египту купили дводневно малтретирање, нису добили ни свој новац. А кад ће, не зна се. Као ни – да ли ће.
У туристичкој инспекцији саветују превареним путницима да накнаду штете потраже на суду, јер тако ће, у случају да агенција оде у стечај, моћи да наплате из стечајне масе. Само, колика је то стечајна маса, тачније имовина једне туристичке агенције која најчешће нема ни просторије у свом власништву? Колико може да траје судски поступак и како путницима да се надокнади штета, ако власник агенције нестане, а агенција се затвори без динара на свом рачуну?
Јер, Конте свакако није усамљен у обмани путника. Не прође ни једна летња или зимска сезона, а да се путници не жале да су преварени, да су потписали једне услове у уговору, а добили нешто сасвим друго. Или нису добили ништа, као што се десило сада.
Љубиша Живадиновић, адвокат Националне асоцијације туристичких агенција (ЈУТА) каже за НИН да путници могу покренути парнични поступак пред судом, пошто агенција Конте није чланица Јуте и нема претходне арбитраже, односно вансудског намирења путника. „На основу уговора који се склапа између путника и одређене туристичке агенције, путник има право на накаду материјалне штете (трошкови путовања) и нематеријалне (претрпљени бол, страх...) штете уколико уговор није у потпуности примењен“, каже нам Живадиновић.
Невоља је, међутим, што парнични поступак код ефикасног српског правосуђа зна да потраје од две до три године, а и када се пресуди у корист оштећених путника, питање је да ли ће и којим новцем путници бити обештећени. Иако би по Закону о туризму, путнике требало обештетити из полисе осигурања, износи те полисе, како сазнајемо, најчешће не прелазе 30.000 до 40.000 евра и нису увек довољни да намире преварене путнике. Примера ради, за накнаду штете од 1.000 евра обештетити се може само 30 путника. А шта ако их има више или ако је накнада већа од хиљаду евра?
У томе и јесте проблем, кажу нам упућени у ову област. Новац за осигурање путника мора бити знатно већи од тренутног, а требало би увести и уговорну казну која би се од агенција наплаћивала вансудским путем.
Надлежни наде полажу у нови закон о заштити потрошача који ће највероватније бити усвојен до пролећа 2011. и предвиђа стриктније услове које мора испунити туристичка агенција, као и детаљнији уговор између агенције и путника и ригорозније казне за прекршиоце. Истим поводом се, међутим, од туристичких радника може чути да је закон „престрог“ и како ће туристи моћи да се жале на агенцију и због временске прогнозе која им не одговора. Наравно, све то под условом да се закон доследно примењује. Јер, како кажу упућени, када би се и постојећи закон о туризму примењивао, многе агенције би одавно изгубиле дозволу за рад.
Занимљиво, у туристичким агенцијама нису сагласни могу ли им овакви инциденти нанети штету. Док Милица Жарковић из Контикија каже да свака агенција ради за себе и гради свој имиџ и поверење код клијената, Ђорђе Шибалић, из Џоли тревела тврди да је поверење грађана у домаће агенције пољуљано. „Већ сада видимо да су грађани опрезнији. Много пажљивије бирају агенцију и дестинацију, а такође и помније читају и анализирају уговор о општим условима путовања, па чак нам траже да потпишемо нешто што не постоји“, каже Шибалић за НИН.



ПЕТРИЦА ЂАКОВИЋ



Share on Facebook 

Постојећи коментари (0)| Пошаљи коментар

Приступ за чланове
  Корисничко име
  Лозинка
 
  Запамти ме на овом рачунару
Постаните члан! Региструјте се овде
Изгубили сте Лозинку? Кликните овде
Мисли

Тони Блер, бивши британски премијер, о бомбардовању Србије

Урадио сам што је било праведно. Нисам се покајао, не кајем се ни сада. Величанствено је видети народ Косова у његовој сопственој држави.

Прочитајте све мисли

Економија