Arhiva

Mantija i šapka

JOVAN JANJIĆ | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 15. jul 2010 | 22:54
Ministar odbrane Dragan Šutanovac ovih dana čvrsto je najavio da će Vojska Srbije, posle sedam decenija, ponovo dobiti versku službu. Razgovori oko povratka sveštenika u kasarne traju već čitavu deceniju. Kao glavna smetnja isticano je nepostojanje zakonskog okvira na osnovu kojeg bi se to učinilo. A onda je nestalo i tog argumenta: Narodna skupština republike Srbije donela je 11. decembra 2007. novi Zakon o Vojsci Srbije, koji je stupio na snagu 1. januara 2008. godine. U članu 25. piše: „Radi ostvarivanja slobode veroispovesti u Vojsci Srbije organizuje se verska služba.“ Potom se u sledeća dva paragrafa ističe da „Vlada uređuje vršenje verske službe u Vojsci Srbije“ (čl. 26) i da „međusobni odnosi Ministarstva odbrane i crkava, odnosno verskih zajednica, u vezi sa vršenjem verske službe u Vojsci Srbije, uređuju se posebnim sporazumima“ (čl. 27). Na osnovu pomenute zakonske odredbe, donosi se Uredba o verskoj službi, kojom će se precizirati njen rad i način ostvarivanja verskih prava u vojnoj uniformi. Najavljujući uspostavljanje verske službe, ministar Šutanovac objašnjava: „Postoji potreba da sa vojskom, pogotovu u najtežim momentima, bude duhovnik koji može da pomogne u rešavanju unutrašnjih, duhovnih problema vojnika. Biće to sveštenici različitih veroispovesti – i hrišćanske, pravoslavne i katoličke, i muslimanske i jevrejske. Mislim da će to doprineti stabilizaciji i još boljem duhu unutar vojske.“ Vojni sveštenici, kako se najavljuje, imaće isti status kao i druga profesionalna vojna lica, u činu oficira i podoficira. Imaće ista prava i obaveze, a i platu će, poput ostalih, primati iz vojnog budžeta. O ponovnom uspostavljanju verske službe unutar vojske počelo je da se razgovara ubrzo po završetku NATO agresije. Početkom 2000. godine otpočele su pripreme za izradu „predloga modela regulisanja verskih pitanja u Vojsci Jugoslavije“. Analizirana su iskustava stranih armija, iskustva iz srpske tradicije, kao i iskustva iz Kraljevine Jugoslavije. Krajem te godine, u beogradskom Domu Vojske, u organizaciji Uprave za moral Generalštaba Vojske Jugoslavije, održan je i okrugli sto na temu „Regulisanje verskih pitanja u Vojsci Jugoslavije“, na kojem su, osim predstavnika države, odnosno ministarstava odbrane i vera, učešće uzeli i predstavnici Srpske pravoslavne crkve, Islamske zajednice Srbije, Jevrejske verske zajednice u Jugoslaviji, SANU, Univerziteta u Beogradu, Pravoslavnog bogoslovskog fakulteta u Beogradu... Izlaganja sa ovog skupa potom su štampana u posebnom zborniku, pod naslovom „Vojska i vera“. Svi učesnici izašli su s argumentima u prilog oživljavanja verskog života u kasarnama. Ali, tek krajem 2003. radni tim Ministarstva odbrane i vojske predložio je model za funkcionisanje verske službe. Spremnost da ga podrži iskazao je Sveti arhijerejski sinod SPC, a i predstavnici tradicionalnih verskih zajednica podržali su nastojanje Vojske da omogući ostvarenje verskih prava i potreba svojih pripadnika. Ipak, sveštenici su morali još koju godinu da pričekaju ispred kapija kasarni, iako se vera vratila i među pripadnike vojske i nije više doživljavana kao „relikt prošlosti“. A sva istraživanja kazuju da je većina vojnika verujuća. Od raspada SFRJ, odnosno urušavanja komunističkog poretka, sprovedeno je više naučnih istraživanja o značaju vere za vojsku. Tako, na osnovu jednog obimnog istraživanja o uticaju vere i verske tradicije na moral vojske, sprovedenog sredinom 1997. godine, na reprezentativnom uzorku od 2.267 pripadnika Vojske Jugoslavije svih profila, 74,1 odsto ispitanika izjasnilo se da su verujući, a njih 68,7 odsto potvrdilo je da u teškim situacijama priziva Boga. Tom prilikom 78,8 odsto ispitanika iznelo je stav da nas je vera održala, 70,8 odsto reklo je da verovanje u Boga doprinosi jačanju morala Vojske, a još više njih – 76,2 odsto – saglasno je da poznavanje verske tradicije doprinosi jačanju morala... Kako je iz Vojske predočeno, istraživanje osnovnih pokazatelja borbenog morala Vojske Jugoslavije u ratu protiv NATO-a, koje je mesec dana posle agresije sprovela Uprava za moral Generalštaba VJ, pokazalo je da je 69 odsto vojske religiozno. Bog ipak stanuje i u kasarni.