Arhiva

Sajber pile

Milan Vukelić | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 21. novembar 2012 | 19:52
Sajber pile

Kada se pre trideset jedne godine pojavio album Mrtva priroda Riblje čorbe, omot Jugoslava Vlahovića napravio je revoluciju. Slika je zapravo vrlo jednostavna: Na crnoj pozadini iz jajeta je izranjala neprirodno uvećana glava pileta sa otvorenim kljunom, kao da krešti ili traži hranu. Riblja čorba će ove nedelje objaviti novi album, pod nazivom Uzbuna!, a omot ponovo potpisuje Vlahović. Ovog puta, međutim, pile je doživelo svojevrsnu tehno-(r)evoluciju i pretvorilo se u sajber pile koje se pomalja iz nekakvog mehaničkog jajeta budućnosti, pomalo nalik Terminatoru.

Nakon serije ploča koje su uglavnom nailazile na najblaže rečeno mlak prijem kritike (poslednja koju bi valjalo spomenuti kao vrednu bila je Zbogom, Srbijo iz 1993), referenca na Mrtvu prirodu, jedan od najvažnijih rokenrol albuma osamdesetih godina, svakako obećava. Sa lepim spiskom dobrih pesama, ovaj album je po mnogo čemu obeležio eks-Ju scenu u godini u kojoj se pojavio. Ipak, treba biti iskren: Od Nojeve barke do albuma Minut sa njom Bora Čorba je lutao i lutao, a na kraju sasvim zalutao u svet estradnog i patriotskog mulja iz kojeg mu je sve teže da se izvadi. Mučan je to bio proces za svakog ko je voleo makar jednu Čorbinu pesmu iz osamdesetih godina. Ako je neka uteha, ono što se kod Čorbe tokom svih tih godina svakako nije menjalo bio je kvalitet omota u izvedbi Jugoslava Vlahovića.

Objašnjavajući nastanak oba omota, Jugoslav Vlahović kaže za NIN da su se uslovi sasvim promenili. Osim toga, novi omot uz Vlahovića potpisuje i njegov sin Jakša, takođe likovni umetnik i muzičar. Za obožavaoce ploče Mrtva priroda svakako je zanimljivo čuti kako je legendarni omot uopšte nastao. A nastao je u Vlahovićevoj kuhinji.

Ja sam to pile kupio na pijaci, ispraznio jaje, kupio sam i odvojeno noge... To je bilo pile za supe i čorbe. Stavio sam čačkalicu u otvoren kljun, zamrzao sam ga, noge sam uvukao tako da legnu onako kao na albumu. Kod kuće sam ga i fotografisao, ali sam morao da budem brz, jer je zbog reflektora počelo da se otapa i da se usta zatvaraju (smeh)..., kaže Vlahović.

Za omot novog albuma Uzbuna!, bila je potrebna intervencija Jakše Vlahovića.



Jakšin značaj je ovde veći, jer je on kao bolji poznavalac kompjuterske tehnologije izveo sve ove instalacije, i fotografisao metalne delove. Ovaj omot je naš ravnopravni rad, a već za sledeći bi on mogao biti glavni, kaže Vlahović.

Omoti rokenrol albuma posebna su umetnička kategorija, jer su u istoriji postojali radovi koji bi bez mnogo preterivanja mogli da se nađu i u galerijama savremene umetnosti. Kao autore čiji je rad cenio u mladosti, Vlahović spominje Blejka, Hamiltona i Dina.

Omot LP je nekada pomagao sa oko 18 posto u prodaji albuma, a mnogo ljudi je ploče kupovalo maltene zbog omota. Omote su radila značajna umetnička imena Piter Blejk je radio Sgt. Peppera, Ričard Hamilton je radio Beli album Bitlsa... Oduševljavao me je kao crtač Rodžer Din, koji je radio omote za grupu Yes, kaže Vlahović. Upravo za Dina je vezan i zanimljiv rekord samog Jugoslava Vlahovića. Din je, naime, dugo slovio za autora sa najviše omota koje je uradio za jednu grupu, ali Vlahović ga je možda i prevazišao. Omot za album Uzbuna! Riblje čorbe biće 24. koji je zvanično uradio.

Bora se drži svojih ljudi, ne menja ih tek tako, kaže Jugoslav Vlahović. Neizmerna je šteta za srpski rokenrol što se to u slučaju Čorbe odnosi manje-više samo na Jugoslava.